Gå til innhold

Noen filter som er et must ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har standard kit objektivet til D50, det er vel ikke verdens beste optiske kvalitet, og jeg har skrudd på et Hama UV filter til ca 300 kr som det står Skylight +1 på. Er det noe vits? Jeg har det kun som beskyttelse.

6491322[/snapback]

 

Hvis det står +1 på det ville jeg sjekket om dette i realiteten er et gråtonet UV-filter, og at +1 står for at det "tar" et eksponeringstrinn... Har sett en del UV-filter anonser der det står UV (0), som da i så fall ikke "stjeler" lys.

 

Det burde være enkelt å sjekke. Finn et motiv, sjekk forslått eksponering med og uten filteret på.

Lenke til kommentar
Hvis det står +1 på det ville jeg sjekket om dette i realiteten er et gråtonet UV-filter, og at +1 står for at det "tar" et eksponeringstrinn... Har sett en del UV-filter anonser der det står UV (0), som da i så fall ikke "stjeler" lys.

 

Det burde være enkelt å sjekke. Finn et motiv, sjekk forslått eksponering med og uten filteret på.

6492378[/snapback]

 

Tror ikke det er det 1+ står for i dette tilfellet. Siden han nevner skylight 1+ så er det vel snakk om en skylight effekt på 1+. Skylight er nesten det samme som et UV filter bare at det også fjerner littegran blåtoner fra lyset (ikke bare blåtoner som skyldes UV lys som reagerer på filmen). Hvis du ser igjennom det ser du at det har et svakt rødskjær, det var vanlig å bruke skylight når man fotograferte med fargefilm.

Lenke til kommentar
[Tror ikke det er det 1+ står for i dette tilfellet. Siden han nevner skylight 1+ så er det vel snakk om en skylight effekt på 1+. Skylight er nesten det samme som et UV filter bare at det også fjerner littegran blåtoner fra lyset (ikke bare blåtoner som skyldes UV lys som reagerer på filmen). Hvis du ser igjennom det ser du at det har et svakt rødskjær, det var vanlig å bruke skylight når man fotograferte med fargefilm.

6500466[/snapback]

 

Da lærte jeg noe på forumet i dag også :thumbup: Har lurt på forskjellen på "ren" UV og skylight...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...