Gå til innhold

Noen filter som er et must ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er egentlig det eneste filteret man trenger. På digitalkamera trenger man ikke fargefilter til s/h lenger, og UV er unødvendig grunnet UV-filteret som finnes foran sensoren. Gråfilter kan være greit å ha hvis du har behov for å få ned lukkertiden på noen bilder (jeg trenger det ikke), og mange liker å bruke et ND-grad til å gjøre himmelen mørkere, for eksempel.

Selv har jeg bare et pola, og kommer til å kjøpe et pola til. UV bruker jeg bare på objektivene til min analoge slr.

Lenke til kommentar
Det er egentlig det eneste filteret man trenger. På digitalkamera trenger man ikke fargefilter til s/h lenger, og UV er unødvendig grunnet UV-filteret som finnes foran sensoren. Gråfilter kan være greit å ha hvis du har behov for å få ned lukkertiden på noen bilder (jeg trenger det ikke), og mange liker å bruke et ND-grad til å gjøre himmelen mørkere, for eksempel.

Selv har jeg bare et pola, og kommer til å kjøpe et pola til. UV bruker jeg bare på objektivene til min analoge slr.

6481164[/snapback]

 

 

OK.. høres jo helt greit ut, men en leser ofte nødvendigheten av et UV-filter for å beskytte objektivet. Takker for hjelpen !

Lenke til kommentar

Det var viktig en gang i tiden å beskytte objektivet mot riper, fordi de gamle blyholdige glassene var mye mykere enn dagens glass. Selv bruker jeg Uv på gamle, flotte objektiver. Skal du ha et UV-filter som ikke degraderer kvaliteten, så blir det dyrere enn å kjøpe en brukt kitobjektiv når uhellet skjer. Dyrere objektiver er ofte beskyttet av solblender. Mine to objektiver til min 20D har begge en form for solblender.

Lenke til kommentar
Det var viktig en gang i tiden å beskytte objektivet mot riper, fordi de gamle blyholdige glassene var mye mykere enn dagens glass. Selv bruker jeg Uv på gamle, flotte objektiver. Skal du ha et UV-filter som ikke degraderer kvaliteten, så blir det dyrere enn å kjøpe en brukt kitobjektiv når uhellet skjer. Dyrere objektiver er ofte beskyttet av solblender. Mine to objektiver til min 20D har begge en form for solblender.

6481415[/snapback]

 

Det var oppklarende.. og jeg som holdt på å kjøpe et UV-filter til et 350D i dag.... på anbefaling av selger i fotobutikk... ja, ja... selge og selge...

ellers..,

Når det gjelder polafilter, ikke noe for fotografering inne da? Tenkte på selskaper og slike ting...

Lenke til kommentar

Polafilter er ubrukelig inne, ja. Det bruker du stort sett for å få mer smell i fargene, eller til å fjerne reflekser i glass og vann, for eksempel.

 

Nå skal vi ikke hevde at det er grådighet som gjør at butikkansatte anbefaler UV. Mange insisterer fortsatt på å bruke UV som beskyttelse, også her på forumet. Det alle er enige om (i alle fall her) er at billige UV-filtre kan forringe bildekvaliteten. Hvis du føler deg utrygg på objektivets sikkerhet, så kjøp et dyrt. De koster alt for mye i Norge, så mange kjøper dem fra Hong Kong. Søk litt i forumet så finner du kanskje en url.

Lenke til kommentar

Pola er nesten et must - ihvertfall til typiske sommerbilder. Siden det reduserer reflekser får du også mye mer 'trøkk' i fargene når det er lyst ute.

 

Det eneste andre filteret jeg bruker nå om dagen er et ND (gråfilter om du vil) for å enten øke lukkertiden eller kunne bruke en større blender enn det jeg ellers kunne gjort hvis det er veldig lyst.

 

Polafilter + ND8-filter brukt på tidlig ettermiddag for å få lang nok lukkertid til at vannet (og turistene) ble blurret:

post-98301-1152755740_thumb.jpg

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Det bør også nevnes at polariseringfilteret reduserer lyset som slipper igjennom tilsvarende 2 stopp. Så til innendørs bruk er nok dette lite ønskelig.

6481973[/snapback]

 

 

Ert jo litt reduksjon det, hva med dette på et Sigma 18-200 3,5-6,3? Er jo ikke akkurat så lyssterkt det da.

Lenke til kommentar

Det er et objektiv, og ikke et filter. Hvis poenget ditt er at man ikke har mye å gå på med en slik lysstyrke, så har du i og for seg rett. Likevel er det ikke så galt, for alle zoomer i den rimeligere ende av prisskalaen bør likevel blendes ned til f/8, for å oppnå skikkelig kvalitet. Personlig ville jeg ikke ha satset på et slik objektiv til daglig bruk, men forstår de som kjøper et slik til ferier o.l. Hvis du er opptatt av lengre tele, så ville jeg heller kjøpt en dedikert telezoom. Start med en skikkelig god normalzoom, som f.eks. Sigma 17-70, men dette var vel egentlig ikke hva tråden handlet om.

Lenke til kommentar
Det er et objektiv, og ikke et filter. Hvis poenget ditt er at man ikke har mye å gå på med en slik lysstyrke, så har du i og for seg rett. Likevel er det ikke så galt, for alle zoomer i den rimeligere ende av prisskalaen bør likevel blendes ned til f/8, for å oppnå skikkelig kvalitet. Personlig ville jeg ikke ha satset på et slik objektiv til daglig bruk, men forstår de som kjøper et slik til ferier o.l. Hvis du er opptatt av lengre tele, så ville jeg heller kjøpt en dedikert telezoom. Start med en skikkelig god normalzoom, som f.eks. Sigma 17-70, men dette var vel egentlig ikke hva tråden handlet om.

6484956[/snapback]

 

Takk alle her, hyggelig med folk som kan så mye om foto. Bare holde dette med objektiv litt til; På en Sigma 18-200 er d greit å nedblende. Har en venn som har Canon 17-40, f/4, L-objektiv, sylskarpt, men litt mørke bilder. Skal en nedblende på et slik objektiv også?

Lenke til kommentar

Tja, mørke bilder kommer nok mest ann på hvilken eksponering fotografen velger, så det skyldes ikke objektivet. Hvis du mener at det ikke er særlig lyssterkt, så har du helt rett. På den annen side så er nok skarpheten bedre på full åpning med dette objektivet enn billige zoomer, så den trenger nok ikke nedblendes like mye for å få gode resultater. Jeg har personlig ingen erfaringer med objektivet, men det skulle ikke forundre meg om det er ganske skarpt allerede ved f/4, i hvertfall på kamera med crop-sensor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...