Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"fikse" på metallic lakk


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har kjøpt meg en Opel Astra som har noen småproblemer med rust i lakken. Ingen alvorlige greier men litt begynnende rust bla. i en ripe på døren.

 

Hvordan er det å fikse dette selv på metallic lakk?

 

På en vanlig bil så hadde det vel bare vært og slipt, lakkert og polert for å få et ok resultat. Kan jeg gjøre det samme på metallic?

 

Det er vel greit å stoppe den forbaska rusta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg driver med dette daglig, og resultatet er veldig avhengig av hvor mye metallic det er i lakken. Er det en mørk farge blir resultatet bedre enn med lys farge. Grunnen til at metallic er vanskelig er at metallic partiklene i lakken har en tendens til å "samle" seg når du bare pensler det på, dette resulterer i at fargen blir endel mørkere.

 

Åssen farge er bilen din?

 

Sørg for å få vekk all rusten før du begynner, husk at den har en tendens til å krype litt under lakken også. Gjør skikkelig rent, med fettfritt løsemiddel, feks tynner. Deretter burde du ha på en ruststopp (fås kjøpt på biltema), og så dytter du lakk i ripa. Hvis du er veldig flink, slipper du kanskje å etterbehandle den noe særlig, sørg for at det er helt tørt før du eventuelt begynner å polere det.

Du burde ikke slipe på reparasjonen din, siden metallicen kan bli stygg av det.

Lenke til kommentar

Hei

 

Takk for godt svar.

 

Bilen har en ganske mørk rød farve så da burde det jo kanskje gå.

Siden jeg skal dytte lakk i ripen må jeg bruke en liten pensel eller liknende till det? Skal jeg avslutte med klar lakk på toppen?

 

Er det noen spesiell etterbehandling du vil anbefale? Tenker uansett å gi bilen en god polering. Det hjelper kanskje litt :)

Lenke til kommentar

på jobben blander jeg klarlakken i fargen, for da herder den og blir tett. Da slipper du å gå over med klarlakk etterpå.

Hva du påfører med er helt opp til deg, jeg pleier å bruke små grillpinner av tre når det er smale riper og sånn. Benytt også sjansen til å ta andre ting på bilen din, feks hakk etter steinsprut og lignende.

 

Polèr bilen, det har den godt av. men la reprasjonen din få lov å tørke seg helt før du begynner med det :)

Lenke til kommentar

Herdetiden er litt avhengig av temperatur, og det forsåvidt riktig at det tar sin tid før den er ferdig utherdet. Men den skal være hard nok etter noen dager. Jeg pleier å be kunder om å vente tre dager før de gyver løs med vaskekjemikalier og slikt.

 

Lakka dekslet på telefonen min for en stund siden, og den lukta klarlakk i en måned etterpå. Men tok den ibruk dagen etter, og den fikk ikke noen skrammer av å ligge i lomma og sånn. Men da lå den jo ganske varmt første natta for å få herdet seg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hei

Jeg driver med dette daglig, og resultatet er veldig avhengig av hvor mye metallic det er i lakken. Er det en mørk farge blir resultatet bedre enn med lys farge. Grunnen til at metallic er vanskelig er at metallic partiklene i lakken har en tendens til å "samle" seg når du bare pensler det på, dette resulterer i at fargen blir endel mørkere.

 

Åssen farge er bilen din?

 

Sørg for å få vekk all rusten før du begynner, husk at den har en tendens til å krype litt under lakken også. Gjør skikkelig rent, med fettfritt løsemiddel, feks tynner. Deretter burde du ha på en ruststopp (fås kjøpt på biltema), og så dytter du lakk i ripa. Hvis du er veldig flink, slipper du kanskje å etterbehandle den noe særlig, sørg for at det er helt tørt før du eventuelt begynner å polere det.

Du burde ikke slipe på reparasjonen din, siden metallicen kan bli stygg av det.

6483911[/snapback]

 

 

Ser ut til at du har litt peil da. Har en sort metallic audi 2003 modell som har litt steinsprang. Har funnet tak i rett lakk for å fylle i de største hullene. Bruker da en tannpirker eller noe. Er anbefalt å vente minst en uke før jeg gjør noe mer over disse flekkene (vask/voks etc). Disse steinsprang flekkene er jo selvfølgelig hvite/grå og hvordan ser en da om en er er gjennom lakken eller helt inn til grunning. Er jo litt viktig med tanke på behandling videre. Ellers så vil jeg prøve å behandle noen små sprang/riper ved å gni med lakkrens og deretter vokse. Men er litt redd for å ta knekken på metallicen. Noen tips og råd her?

Ser ut til at endel av disse flekken (som vises utrolig godt på sort lakk) har kommet under dårlig vask. Holder det ikke å spyle godt av før en bruker svamp?

 

Mvh,

Henning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...