Gå til innhold

2 minnebrikker, skal jeg velge Bank Interleave?

janken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 256 og en 512 MB ddr Apacer brikker.

Det jeg lurer på er, skal jeg velge Bank interleave "2 Bank" eller skal jeg ha Bank Interleave "disable".

Fint om noen kan gi meg en liten forklaring på hvordan dette fungerer og hvor raskere det blir.

[ Denne Melding var redigert av: janken på 2002-10-16 18:51 ]

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du bør ha på bank interleave når du har mer enn en minnebrikke (i de fleste tilfeller også med kun en minnebrikke).

Bank interleave betyr at maskinen kan kommunisere med mer enn en minnebank samtidig (en minnebrikke = 2 banks vanligvis. De minnebrikkene som kun har brikker på en side har kun 1 bank).

Dvs, med en vanlig dobbelsidig minnebrikke så kan du bruke bank interleave - 2 banks. Med 2 minnebrikker eller mer kan du bruke bank interleave - 4 banks.

Jeg har ingen nøyaktige tall på ytelssesforskjeller, men det kan du da fint teste selv. Kjør f.eks minnetesten i Sandra med og uten bank interleave aktivert så finner du fort ut av forskjellen. De fleste hovedkort idag velger forresten riktig innstilling på bank interleave selv.

Hvis maskinen blir ustabil når du bruker bank interleave så slå den av igjen logisk nok. Såvidt jeg husker så kan noen eldre VIA brikkesett krangle litt med bank interleave aktivisert.

[ Denne Melding var redigert av: Ash på 2002-10-17 14:26 ]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...