Gå til innhold

hjelp til Nikon FG-20


Anbefalte innlegg

Hei, fant et gammelt Nikon FG-20 kamera på loftet. Det har tilhørt min onkel som idag bor i USA. Jeg har 0 peil på dette kameraet, da jeg aldri har brukt (d)slr før. Jeg lurer derfor på om noen kan hjelpe meg litt, slik at jeg kan ta i bruk kameraet? fint om noen forklarer meg hva de forskjellige kanppene og hjulene betyr. Ligger også med en blitz (panasonic pe-280c) som lå i samme væske med kameraet, som også har mange hjul på baksiden som ikke sier meg mye.

Jeg har ringet rundt det jeg lurer på, og så har jeg lagt ved bildet av blitzen, hvor jeg egntlig ikke skjønner hva noe er til :blush:

 

håper noen kloke hoder kan fortelle meg litt :thumbup:

 

edit: kan blitzen brukes til digital slr?

post-26538-1152548812_thumb.jpg

post-26538-1152548824_thumb.jpg

post-26538-1152549309_thumb.jpg

post-26538-1152549324_thumb.jpg

Endret av deep750
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her går det ann å skrive veldig mye, det er det for fint vær til nå. Jeg kan iallefall gi deg navn/funksjon på noe av det du har ringet rundt så kan du evt søke videre på google.

 

På første bilde.

Øverste ringen til venstre. Den knappen er jeg ikke sikker hva er til, men kan tippe at det er batteritest. Hvis du holder denne inne og ser i søkeren vil du da se nålen bevege seg (hvis det er batteri i kameraet).

Nederste ringen til venstre. Her stiller du inn lysfølsomheten til filmen, slik at lysmåleren i kameraet kan gi deg tilbakemelding om rett eksponering. Følsomheten står skrevet på filmesken og benevnes med iso. Dette hjulet kan du også bruke til over-/undereksponering.

Hjulet til høyre bruker du for å stille lukkertider fra bulb (åpen lukker så lenge knappen er inne) til 1/1000 sekund. A står for auto.

 

Bilde to.

De to punktene under kameraet er kontaktpunkt for tilkobling av motordrive som gjør at du kan ta bilder i serier med ganske høy hastighet. Ikke sikker på hvilken motordrive som passer ditt kamera.

 

Bilde tre.

Tallene på objektivet er blendertall. 3.3 er største åpning for objektivet du har bilde av, dvs at da slipper det inn mye lys, mens 22 er minste åpning (slipper inn lite lys).

 

Lysfølsomhet på film sammen med lukkertid og blender avgjør hvordan bildet blir seende ut (eksponeringen). Når nålen i lysmåleren står i midten betyr det at disse faktorene samsvarer slik at du vil få et korrekt eksponert bilde (mer eller mindre), disse faktorene kan samsvare på flere måter under samme lysforhold. Med iso100, blender 5.6 og lukker på 1/500 kan du få samme eksponering som om du har iso100, blender 8 og lukker 1/250 f.eks.

 

Blitsen din er manuell og har etter det jeg ser ingen automatiske innstillinger. Det røde tallet på lukker-instillingen (1/60) er raskeste lukker du kan bruke med blits. I mørke har lukkertid mindre å si for eksponeringen, da denne hovedsaklig justeres etter blenderen. For at blitsen da skal vite hvor mye lys som trengs må den vite hvilke insstillinger det er på kameraet. I den ruten det står iso på blitsen taster du inn filmens lysfølsomhet. Den store ringen på blitsen er på en måte en avstandskalkulator. Den gir deg rett blenderåpning på en gitt avstand.

På bildet står iso innstilt på 400, og avstandsmåleren er stillt på 5m (grønn) og 10m (rød). Knappen med bokstaven M er slått over på grønn. Under 5m benevnelsen står tallet 11 på hvit bakgrunn. Dette er blendertallet. Det alt denne informasjonen sier deg er at hvis det du tar bilde av er 5m fra kameraet, filmen i kameraet er iso400, knappen på blitsen står på grønn, så må du stille blenderen på kameraet til 11 for å få en korrekt eksponering.

 

Blitsen kan også brukes på digitalt med manuelle instillinger, den fungerer da på helt samme måte (manuelt). Nyere blitser får mer informasjon fra kameraet og en trenger derfor ikke å stille inn alt på selve blitsen.

 

Håper iallefall noe av det er forståelig:)

 

Edit: Du må også ta hensyn til om vinkelen til blitsen. Hvis blitsen ikke peker på det du tar bilde av men bounces i tak eller lignende må du bruke større blenderåpning enn det avstandskalkulatoren på blitsen oppgir.

Endret av joostein
Lenke til kommentar

Det er et godt kamera, men ikke et av Nikons mest ettertraktede modeller. Det var en mellomklasse konsumentmodell fra åttitallet, og var en av de mest vanlige modellene blant seriøse fotoamatører da.

De tingene du har ringet inn på kamera er iso/asa-velger og tilbakespolingsveiv (til venstre på kamera), velger for lukkertid og eksponeringsmodus (til høyre på kamera), og blender (til venster på kamera). Det er disse kontrollene som til justerer eksponeringen. Blitzen har et par automatiske innstillinger, rød og grønn, og manuell innstilling. Ved manuell må du beregne avstand, og kan da lese av hvilken blender og lukker du skal bruke. Det mest vanlige (og praktiske) er å bruke den på en av de to auto-modusene. Hvilken avgjøres av hvilket arbeidsområde blitzen skal ha, noe du kan lese av på tallskiven.

Dette er et kjempebra kamera å lære seg å fotografere med. Jeg vil anbefale at du kjøper deg en foto-abc, som John Hedgecoes Fotografering. Det finnes også tutorials på nettet, som kan lære deg hvordan du skal bruke det.

I starten kan det være greit å kun bruke auto, men det betyr ikke full auto slik som på dagens kameraer. Det er kun lukkertiden som kan stilles på auto, slik at du må velge blender selv. Iso velger du når du setter inn film. Det kan de som jobber på en skikkelig fotobutikk vise deg.

 

Husk at uansett om du bruker auto eller manuell, så må du ikke bruke lukkertider som er lavere enn det du klarer å holde rolig. Jeg regner med at det er en 35-70 du har, og da skulle det holde med å unngå tider lavere enn 1/60s. Det vises når du ser inni søkeren. Når du vrir på blenderringen vil du se at lukkertiden forandrer seg. 1/60s tror jeg betegnes bare med 60 i søkeren. Holder du deg til 60, 125 og oppover, så klarer du å holde kamera stødig under opptak. Kommer du under, må du enten være veldig stø på hendene, eller bruke stativ eller blitz.

 

Det blir litt mye å forklare med korte innlegg her. Det beste er hvis du finner en god tutorial. Det er nemlig de samme prinsippene som gjelder for alle kamraer. En god bok er det beste, men det er mye info på nettet også. Jeg har ikke min faste maskin for hånden, så jeg kan ikke gi deg noen link. Det er det sikkert andre som kan.

 

Om blitzen kan brukes er jeg ikke sikker på. Det finnes en side som tar opp triggerspenningen i gamle blitzer, men bokmerket er på en annen maskin. Vær sikker på at den ikke har for stor triggerspenning før du kobler den til et moderne kamera. Du kan i teorien bruke den, men det blir ikke særlig praktisk. Det er nok bedre å kjøpe en nyere blitz til et moderne kamera, slik at man får utnyttet moderne teknikk som TTL-lysmåling osv.

Lenke til kommentar
Den knappen er jeg ikke sikker hva er til, men kan tippe at det er batteritest. Hvis du holder denne inne og ser i søkeren vil du da se nålen bevege seg (hvis det er batteri i kameraet).

6467392[/snapback]

 

Knappen er ikke batteritest, men derimot en hurtigknapp til å overeksponere med to trinn på autofunksjonen. Denne er beregenet å bruke til motiver hvor hvit himmel, solen i bakgrunn eller lignende lurer lysmåleren i kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...