Gå til innhold

Feil på forhåndsvisning av bilder


Anbefalte innlegg

Jeg bruker Windows XP Professional m/Service pack 2 og har den siste tiden opplevd noe rart ang. forhåndsvisning av mine bilder på maskinen min.

 

Når jeg ser på forhåndsvisningen i en mappe/katalog med Thumbnails visning ser bildene fine og greie ut, men når jeg åpner de kommer et helt annet bilde opp.. ikke alle i mappen er slik.. mange fungerer slik de skal.. hva skyldes dette?

 

Dette er visningen i Windows XP og ikke gjennom noe 3 parts program.. Har ikke forsøkt forhåndsvining i andre programmer ennå, men dette har altså ikke vært et problem tidligere..

 

Jeg har en PC satt opp med 3 disker i RAID 5 og med 2 partisjoner C: er til Operativ system og de installerte programmene, mens resten er til data som dokumenter, musikk, bilder etc.

 

Noen som har opplevd det samme og / eller har funnet en løsning på dette problemet?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste her inne kan mye om fotografering men problemet ditt er vel mer relatert til Data/programvare likevel om det er bildene feilen går ut over.

 

Tror du vil få svar hvis du poster dette problemet ditt en annen plass som har mer med data og gjøre :)

Lenke til kommentar
De fleste her inne kan mye om fotografering men problemet ditt er vel mer relatert til Data/programvare likevel om det er bildene feilen går ut over.

 

Tror du vil få svar hvis du poster dette problemet ditt en annen plass som har mer med data og gjøre  :)

6467089[/snapback]

 

 

Hehe :)

Kameragutten har så rett, flytter tråden til riktig plass.

 

mvh

jarmo

Lenke til kommentar
Du må resette ikoner antagelig. Last ned TweakUI fra høyremargen herfra og velg alternativet for å gjenoppbygge ikonfilen (helt nederst i programmet, under Repair).

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloa...ppowertoys.mspx

6468922[/snapback]

 

Når jeg snakker om bilder, snakker jeg IKKE om de ferdiglagde ikonene for type fil i windows eller shortcuts, men et bilde tatt med et digitalt foto apparat eller scannet inn.. Forhåndsvisningen av bildene i mappen viser et annen bilde enn det som kommer opp når du åpner bildet.. Tror ikke powertoys rette på slike ting, se det som står i dobbeltboksen på vedlegget...

 

Så jeg trenger en annen løsning/ svar på dette problemet

post-24661-1152701137_thumb.jpg

Endret av siberiantiger
Lenke til kommentar

Forstår godt hva du mener, og det var derfor jeg foreslo den løsningen også. Men når jeg tenker meg om så er vel forhåndsvisningen i filene thumbs.db, ikke i iconcache.

 

Hvis du skrur på visning av skjulte filer, vil du finne en fil kalt thumbs.db i hver mappe, prøv å slett disse.

Lenke til kommentar
Du må resette ikoner antagelig. Last ned TweakUI fra høyremargen herfra og velg alternativet for å gjenoppbygge ikonfilen (helt nederst i programmet, under Repair).

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloa...ppowertoys.mspx

6468922[/snapback]

 

Når jeg snakker om bilder, snakker jeg IKKE om de ferdiglagde ikonene for type fil i windows eller shortcuts, men et bilde tatt med et digitalt foto apparat eller scannet inn.. Forhåndsvisningen av bildene i mappen viser et annen bilde enn det som kommer opp når du åpner bildet.. Tror ikke powertoys rette på slike ting, se det som står i dobbeltboksen på vedlegget...

 

Så jeg trenger en annen løsning/ svar på dette problemet

6477012[/snapback]

 

 

For å vise hva jeg mener har jeg lagt ved et eksempel, se vedlegg i denne posten

 

Forhåndsvisningen av bildet til venstre viser screenshot av TweakUI og bildet til høyre forhåndsviser et landskaps bilde med blomster. MEn i enkelte tilfeller kan følgende skje: Når jeg f.eks åpner TweakUI bildet, får jeg f.eks opp et bilde av en tiger (som jeg har liggende en annen plass på samme partisjonen) Dette skjer ikke med alle bildene i katalogene, men ganske mange av de

 

Det jeg har lagt merke til er at hvis jeg flytter en slik bildefil til en ny katalog, så viser forhåndsvisningen riktig igjen! Kopierer jeg det da tilbake der det lå så er det fortsatt riktig..

 

Men jeg har SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ masse bilder at jeg kan ikke holde på å gjøre dette for alle bildene.. Så jeg trenger en bedre løsning.. Håper noen forsod dette nå og at det finnes en bedre løsning enn det jeg har funnet så langt.. Evt. også forklare hvorfor dette skjer.. Jeg har også forsøkt å reinstallere Windows XP etter at dette problemet ble oppdaget, men det er det samme problemet fortsatt..

 

Jeg har slettet alle de thumbs.db filene uten at det hjalp noe..

post-24661-1152701931_thumb.jpg

Endret av siberiantiger
Lenke til kommentar
Vel, en disksjekk er kanskje på tide? Windows kan sjekke for små feil i forholdet filer - filkataloger etc.

Høyreklikk på C, egenskaper, verktøy, sjekk for feil, kryss av for autofix. Omstart. hent kaffe, det tar litt tid.

6477171[/snapback]

 

Tro meg, jeg har gjort det.. opptil flere ganger.. uten å ha funnet feil av noe slag..

 

Kjørt chkdsk /f også uten å finne feil..

 

Kjørt defragmentering bare for å rydde litt i systemet, dette hjalp heller ikke..

 

Tenkte jeg skulle installere ACDSee for å se om det samme skjer med forhåndsvisningen der.. Får se om jeg får gjort det i kveld..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...