Lars_Olav_N Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Jeg skal gå til innkjøp av en ny stue-PC i løpet av denne uken. Jeg har lest mye rundt på forskjellige forum for å finne ut mest mulig den senere tiden. Likevel har jeg ikke fått svaret på alt jeg lurer på, og håper noen her kan hjelpe meg til det siste. Jeg har sett litt på Scaleo C som de selger på komplett, og synes denne virker fristenede. Er det noen som har erfaring med denne og kan komme med synspunkter på dette valget? Jeg leste også en tråd om et Silvestone SST-LC09B kabinett sammen med et mini ITX hovedkort. Er dette et godt valg som en stue PC? Jeg tror jeg ender opp med en av disse dersom ingen kommer med andre alternativer som virker meget bra. Jeg er ikke mest ute etter ytelse, men vil ha et så stillegående system som gjør at det ikke vil være skjenerende ved TV-titting eller noe maskinen står på alene. Synspunkter/Anbefalinger tas i mot med stor takk! Jeg er fryktelig usikker på hva som er det riktige valget. At støy er så subjektivt gjør det så vanskelig å vite hva som menes med støysvakt!
reidar76 Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 (endret) Det er tre ting som støyer i en Media PC: 1. Strømforsyningen 2. Prosessorkjøleren 3. Harddisken Løsninger: 1. Strømforsyning uten vifte er selvfølgelig et alternativ, men varmen må forsvinne en eller annen plass og ut i kabinettet er ikke bra. Løsningen er en ekstern strømforsyning (slik som til bærbare PCer), men dette valget medfører at hele PCen må bruke lite strøm da disse ikke er like kraftige som andre. PCer som bruker lite strøm, produserer lite varme, som igjen behøver lite kjøling og som dermed støyer lite til ingenting. 2. Ordinære ytelsesorienterte prosessorer krever omfattende kjøling. Prosessorer opprinnelig utviklet for bærbare maskiner krever lite til nesten ingen aktiv kjøling, da disse bruker så lite strøm. Alternativene her er Intel Core Duo/Solo, Pentium M, AMD Turion eller VIA C7-M/EDEN. Disse prosessorene er dessuten laget for å kunne kjøres på et høyere temperaturnivå. 3. Harddisken er det virkelig utfordrende elementet å få støysvakt. Foreløpig er det få lagringssystemer som er helt støyfrie, slik som f.eks. flash disker (Solid State Disk). En 2,5" harddisk er langt mer støysvak enn en 3,5" harddisk, men gir også mindre ytelse. Når harddisken er treig merker man det virkelig tydelig! Et alternativ er så sette to stk. 2,5" disker i RAID 0 for å holde et godt ytelsesnivå. En 2,5" harddisk bruker mye mindre strøm enn en 3,5" disk og er dermed med på å redusere kjølingsbehovet i kabinettet. I en Media PC er det ofte et stort lagringsbehov og 2,5" disker er en god del dyrere enn 3,5" disker. En 3,5" disk i et eksternt kabinett er kanskje en god løsning, spesielt hvis man kan f.eks. får disken et stykke unna og inn i et skap eller noe sånt. Her er to støysvake Media PC alternativer: A: Silverstone LC19B (120w ekstern strømforsyning) Kraftig maskin med DVI-utgang og som kan utvides med et PCI 16x grafikk-kort på et senere tidspunkt. Hovedkort: Aopen m-atx, ca. kr 2000 Prosessor: Intel Core Duo 2,0 Ghz, ca. kr 2000 Minne: 2 GB DDR2-667, ca kr 1500 Grafikk: Intel GMA 950 (analog og digital utgang), integrert (Vista Aero Ready) Lyd: Intel HD-Audio 7.1 (analog og digital utgang), integrert Her er en innkjøpsliste for alternativ A: http://www.shg.no/kundecenter/cart_ext.asp?id=W3CT8FPQOT B: Silverstone LC09B (60w til 80w ekstern strømforsyning) Betydelig billigere enn alternativ A, men også desto betydelig lavere ytelse. Hovedkort med integrert prosessor: VIA C7-M 1,5 Ghz mini-ITX, eller VIA EDEN V4 1,2 Ghz, tilgjengelig i løpet av august, ca. kr 1800 Minne: 1 GB DDR2-533, ca kr 600 Grafikk: VIA V4, integrert (Vista Basic Capable) Lyd: VIA Vinyl 7.1, integrert NB! Vent til C7 og nye Eden V4 kommer i august! Ikke finn på å kjøpe VIA C3 eller den versjonen av Eden som er tilgjengelig i dag. Disse har ikke oppdatert grafikkbrikke eller ikke 533 Mhz buss. De er flere år gamle og klarer ikke å drive et Windows Media Center! Felles for begge alternativer: Harddisk: Samsung SATA 250 GB eller større (mest støyende element i PCen), ca. kr 700 DVD brenner: Dual layer slim line, ca. kr 800 TV og radio: Hauppauge! WinTV-PVR-500MCE, 2stk tunere, ca. kr 1200 (evt. med en tuner, da halv pris) Tastatur: Microsoft Media Center, ca. kr 700 Fjernkontroll: Microsoft Media Center, ca. kr 300 Operativsystem: Microsoft Media Center Edition, ca. kr 1000 Endret 11. juli 2006 av reidar76
Lars_Olav_N Skrevet 12. juli 2006 Forfatter Skrevet 12. juli 2006 Takk for godt og nyttig svar! Fordi jeg ikke krever høyere ytelse enn at maskinen greier å dra Win XP MCE brukbart og den surfer uten å være for treg så virker alternativ 2 som et riktig og bra alternativ for meg. Gikk til innkjøp av en Scaleo C i går før jeg leste innlegget her. Dersom denne ikke svarer til forventningene mine går jeg definitivt for alternativet du beskriver. Jeg lurte lenge på om det var det jeg skulle gå for, men usikkerhet om de som blir solgt nå er kraftige nok for Win XP gjorde at jeg valgte et litt kraftigere system. Takk for hjelpen!
Argyros Skrevet 12. juli 2006 Skrevet 12. juli 2006 Hallois Lars Olav Fint om du kan si et par ord om støy og evt annet ved pc'n når du mottar og har fått testet din nye Scaleo C På forhånd takk!
Goliath Skrevet 12. juli 2006 Skrevet 12. juli 2006 (endret) 3. Harddisken er det virkelig utfordrende elementet å få støysvakt. Helt uenig! Kjøpte tre stk. drevrammer fra Sunbeam og det gjorde underverker i mitt kabinett. Review'en under er skrevet av meg. Det eneste kjipe er at garantien ryker når du må åpne kabinettet på Scaleo'en men regner med at du uansett skal ha Tv-kort i maskinen? Kan alltids be Komplett å sette i et TV-kort for deg, da ryker nemlig ikke garantien men må kanskje betale en liten sum til. Man kan sikkert få byttet ut XP Home med Windows MCE for et lite mellomlegg siden de leverer OEM av begge OS'ene. Edit: kom på en ting: man har mest sann. ikke en ledig 5.25" brønn i Scaleoen for HDD demping. Da blir det litt verre siden dempere til HDD er avhengig av 5.25" brønn. Endret 12. juli 2006 av überGoliath
Goliath Skrevet 12. juli 2006 Skrevet 12. juli 2006 Ikke for å være prippen men til informasjon: HTPC og MediaCenter er ikke det samme
Lars_Olav_N Skrevet 12. juli 2006 Forfatter Skrevet 12. juli 2006 Hallois Lars Olav Fint om du kan si et par ord om støy og evt annet ved pc'n når du mottar og har fått testet din nye Scaleo C På forhånd takk! 6476495[/snapback] Skal få til det Borte i helgen, så det vil bli i begynnelsen av neste uke.
Lars_Olav_N Skrevet 12. juli 2006 Forfatter Skrevet 12. juli 2006 überGoliat: Tenkte på det med HD demping, men er vel riktig det du skriver i Editen din. Det er trangt med plass inni der Klar over at HTPC og MCE PC ikke er det samme, men begge vil etter min forståelse av begrepene fungere til mitt behov. Derfor nevnte jeg begge deler i emne At garantien ryker når jeg setter inn TV-kortet mitt hadde jeg ikke tenkt på. Det er surt. Garantien på de enkelte komponentene vil vel likevel bli ivaretatt? Men det er definitivt et minus... Takk for at du bemerket det!
Lars_Olav_N Skrevet 19. juli 2006 Forfatter Skrevet 19. juli 2006 GKSaue og andre som skulle være interessert: Har nå fått maskinen og satt den opp. Jeg er svært godt fornøyd sålangt. Som nevnt krever jeg en stillegående maskin, og oppfyller dette kravet til gangs. HD'en bråker litt med den velkjente knitrelyden, men en lur løsning i kabinettet gjør det relativt enkelt å skifte denne. Ytelse har jeg ikke målt noe på ennå, men den er hvertfall kjapp i operativsystemet. Still spørsmål dersom det er noe du lurer på! Fortsatt god uke!
Coeuz Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 Jeg vurderer denne maskinen også, og merker meg at den kommer i to utgaver. En billig XP Home til drøyt 4.000, og en MCE til 11-13.000 kroner. Jeg lurer på om det er en god idé å kjøpe den billige utgaven og installere MCE selv, og kjøpe en fjernkontroll? Lar det seg gjøre? Har ingen erfaring med MCE fra før, så all hjelp mottas med takk.
Spragleknas Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 Kjøp den billigste versjonen - kljøp MCE fjernmkntroll og legg inn MediaPortal (se sticky) som går MCE en høy gang. Kompisen min kjøpte MCE; penger ut vinduet - han bruker nå kun MP
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå