Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bluescreen under oppstart.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kom hjem fra byen i går, og ser at pc-en er avslått. Tenker naturligvis at noen andre i huset har slått den av mens jeg var borte, så jeg tar kvelden uten å slå den på. Prøver dagen etterpå å slå på pc-en, men får det ikke til. Helt i starten av oppstartsprosessen får jeg en blåskjerm som sier følgende: "DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL". Dette skjer hver gang jeg prøver å starte pc-en, og jeg har prøvd å trikse litt med biosinnstillingene, uten at jeg har kommet noen som helst vei. Problemet oppstår også dersom jeg prøver å kjøre installasjon av windows xp.

 

Har naturligvis søkt etter problemet på forumet allerede, men det later til at de som har fått samme feilmelding tidligere, har fått det under kjøring av windows, og løsningsforslagene som har kommet frem har vært avhengig av at man kommer inn i windows.

 

Noen tips? Tenker først å ta ut noen av minnebrikkene, for å se om dette er skyld i problemet, selv om "opptellingen av RAM" under oppstart, viser riktig mengde (2048MB).

 

På forhånd takk for svar :)

 

Mvh.

Anders

Endret av atsjoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Det er utrolig mye som kan være feil.

 

Først sjekk at alt er ordentlig tilkoblet i kabinettet.

 

Fjern støv i alle vifter og sjekk at alt i kabinettet går slik det skal.

 

Forsøk diagnoseprogram fra Ultimate Boot CD. Test for eksempel harddisk og minne.

 

Forsøk nullstilling av BIOS, eventuellt ny BIOS.

 

Om du ennå ikke har løst problemet så prøv med annen maskinvare.

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...