Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm etter harddiskbytte


Anbefalte innlegg

Maskina har gått helt fint frem til nå, og jeg skulle bare teste ut en (trolig ødelagt eller defekt) harddisk fra en annen maskin.

 

Byttet ut den ene SLAVE harddisken med den defekte (som jeg trodde) for å sjekke om jeg kunne accesse den fra en annen pc. Jeg fant harddisken og alt i BIOS og oppstart,

 

men da jeg reboota maskina ble skjermen sort (som om den aldri fikk kontakt med noe som helst under oppstart),

 

og siden har jeg ikke hatt fått kontakt med den utprøvde pcen selv om jeg putter tilbake den eldre SLAVE harddisken (helt ok med 0 problemer) uten endringer fra tidligere. Virker som om den "defekte" harddisken har endret noen instillinger som jeg ikke får nå endret på i etterkant? Får i det hele tatt ikke gjort noe med sort skjerm...

 

 

Om det har noe å si, var det NTFS filsystem på den "defekte" harddisken, mens på den utprøvde pcen er det FAT32.

 

Noen som har vært borti noe liknende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke ha noe og si hva slags filsystem som brukes, men har du et OS som kjører FAT32 og skal se på en med NTFS f.eks. blir ikke NTFS lesbart tror jeg..

Akurat som du ikke kan lese filsystemet til Linux e.l. når du bruker Win..

 

Det er veldig viktig at du slår av PC'n mens du bytter disc..

 

Leste en gang i et forum om en som lurte på hvorfor HDD'n ikke fantes i Min Datamaskin etter at han koblet den til..

Så spurte en fyr om han hadde slått av PC'n mens han installerte den, og fikk da nei til svar.

 

Men får du opp BIOS da (første skjermbilde når du starter maskina med oversikt over CPU, RAM osv.)..

Lenke til kommentar

Jo takk folkens, men jeg slo av pcen før jeg gjorde det. Problemet er at jeg ikke engang får opp oppstartsbildet. Ingen bilde på skjermen i det hele tatt. Har bytta flere harddisker tidligere, men dette har jeg aldri opplevd.

 

Det hjelper ikke å koble fra begge harddiskene heller.

Kan det hjelpe noe å ta ut HK-batteriet tro?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Skal ikke ha noe og si hva slags filsystem som brukes, men har du et OS som kjører FAT32 og skal se på en med NTFS f.eks. blir ikke NTFS lesbart tror jeg..

Akurat som du ikke kan lese filsystemet til Linux e.l. når du bruker Win..

 

Det er veldig viktig at du slår av PC'n mens du bytter disc..

 

Leste en gang i et forum om en som lurte på hvorfor HDD'n ikke fantes i Min Datamaskin etter at han koblet den til..

Så spurte en fyr om han hadde slått av PC'n mens han installerte den, og fikk da nei til svar.

 

Men får du opp BIOS da (første skjermbilde når du starter maskina med oversikt over CPU, RAM osv.)..

6458204[/snapback]

 

Bare sånn en liten kommentar til det med at man ikke kan lese Linux Filsystem (EXT2, EXT3 og ReiserFS).

Det går fullt mulig an. Har alltid Linux partisjonene mine (Alle) Mountet i Windows på laptopen min. Kan både Lese og skrive til dem fra Windows.

 

Bare sånn at vi har det klart liksom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...