Gå til innhold

Digitalkamera med bra/grei film muligheter


Anbefalte innlegg

Jeg vil ha et digitalkamera som kan lage relativt gode videosnutter. Trenger ikke være noe fancy greier, men et kamera som har god/grei lyd og godt bilde.

Ja, det må være et digitalkamera og ikke et videokamera. ;)

 

Maxpris 2500-3000.-

Noen som har noen tips? :)

 

EDIT: gjerne et kamera som er ganske så billig... ;)

Endret av Stine
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil ha et digitalkamera som kan lage relativt gode videosnutter. Trenger ikke være noe fancy greier, men et kamera som har god/grei lyd og godt bilde.

Ja, det må være et digitalkamera og ikke et videokamera. ;)

 

Maxpris 2500-3000.-

Noen som har noen tips? :)

 

EDIT: gjerne et kamera som er ganske så billig... ;)

6456438[/snapback]

 

De fleste nye kameraer takler videoopptak med 30 bilder i sekunder i 640x 480 oppløsning. Ta en kikk på Canon S2IS som er en utgående modell, den bør du få tak i rimelig nå. Den har meget god videomulighet med zoom under opptak (12x optisk), og stereo lydopptak. Men husk at skal du filme med et kompakt kamera i full oppløsning og kvalitet, så bruker det enormt med minne. Du får vel omlag 13 minutter og 40 sekunder per gigabyte med S2IS. Er det video som er det viktigste, hadde jeg valgt et rent videokamera istedet.

Lenke til kommentar
Problemet med videokamera er å få det inn på datan. Har ikke de fleste firewire som inngang? Jeg har ikke mulighet til å få det på maskinen min, hvis det ikke finnes en usb-overgang?

6456572[/snapback]

 

Hmm.. det finnes kameraer som bruker USB som overføring også, men det går nok litt treigere. Evt kan du kjøpe et videokamera som bruker mini-dvd plater, da setter du bare plata rett i dvd-spilleren på pc'n istedet for å knote med kabler. ;)

Lenke til kommentar

Det finnes firewirekort til pc'er som ikke har det fra før. Før var det ingen pc'er som hadde firewire, og da måtte man kjøpe et slik kort. Det er veldig mange år siden Compaq lanserte firewire nå. Ironisk nok var det mac som først leverte innebygget firewire i maskinene sine.

Har du laptop, og ikke kan bruke pci-kort, så finnes det slike kort for pcmcia også. Har ikke din laptop pcmcia, så er jeg redd du har feil pc til videoredigering.

Lenke til kommentar

Vet at det finnes firewire kort, hvor mye koster de?

 

Har du laptop, og ikke kan bruke pci-kort, så finnes det slike kort for pcmcia også. Har ikke din laptop pcmcia, så er jeg redd du har feil pc til videoredigering.

6456797[/snapback]

Aner ikke hva du snakker om her, men er nesten sikker på at ikke noe går her. Denne laptopen har ikke noen innganger nesten.. Toshiba 2.5-3 år gammel,

Lenke til kommentar

Det er vanlig at så gamle laptop'er har pcmcia. Sjekk om den ikke har et spor som er dekket av et hengslet deksel, der du kan stappe et litt stort kort inni. Har den det kan du bruke et slik kort. De er sikkert litt dyrere en pci-kort. Hvis maskinen ikke er av tynneste sorten, så skulle det gå bra. Ta med maskinen til en butikk som selger slikt.

Lenke til kommentar

Casio Exilim Z750 er ett meget bra alternativ da Casio generelt får meget bra kritikk for sin videokvalitet, tar rimelige gode bilder også. Solid bygd og bra å se på....

 

Kjøp ikke Casio Exilim Z1000, oppløsningen er for "høy" og det er bygd i plast noe jeg ikke liker ihvertfall.

Lenke til kommentar
Det er vanlig at så gamle laptop'er har pcmcia. Sjekk om den ikke har et spor som er dekket av et hengslet deksel, der du kan stappe et litt stort kort inni. Har den det kan du bruke et slik kort. De er sikkert litt dyrere en pci-kort. Hvis maskinen ikke er av tynneste sorten, så skulle det gå bra. Ta med maskinen til en butikk som selger slikt.

6456983[/snapback]

Eneste man kan dytte inn i denne maskinen er et tråløst nettverkskort. Jeg aner ikke hva pcmcia er, men går det inn der? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Enkelt svar, ja. Det er det som kalles pcmcia-porten. Det bør finnes firewire-kort til denne standarden. Nå er det bare å sette seg ned å surfe nettbutikkene, eller stikke innom en fysisk butikk på mandag.

Husk at video krever en del resurser. 256mb ram er i det absolut minste laget, for eksempel.

Edit: Hvis det faktisk er videokamera du ønsker deg, slik det kan tyde på ut fra din interesse for firewire på laptop, så ville jeg flyttet diskusjonen over til kategorien for videokamera.

Man kan jo fremdeles poste forslag til vanlige digitalkameraer med god videofunksjon i denne tråden.

Lykke til. Tror jeg har gjort alt jeg kan for å hjelpe deg nå :)

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Kunne du ikke slengt på en slik smiley :love: i steden? Da hadde jeg blitt skikkelig glad :blush:

 

Lykke til med prosjektet ditt. Regner med at filene fra et kompaktkamera tar mindre plass enn de fra et DV-kamera. Det betyr at du får plass til mer på den (sikkert litt lille) hd'en din. Selv hater jeg å filme, så for meg blir det stillfoto fremover, uansett tekniske fremskritt på kamerafronten.

 

Ps: Det står om et kamera som tar opp i DivX på forsiden i dag:

http://www.akam.no/nyhet/digitalkamera/cas..._for_divx/27484

Hadde helt glemt det. Kanskje det er rette kamera for deg?

Lenke til kommentar

Kjøpte meg et Megxon C580 på Ebay til 2000 kr! Drit fornøyd med kamraet bortsett fra at Skjermen gir litt dårlig farge gjenngivning... Men linsa er super! Bildene ser litt dårlig ut på lcd skjermen men når de kommer inn på pcn så ser de ikke så værst ut;) det er ganske bra video muligheter på det også... Men du kan jo også kjøpe et videokamera som kan ta stillbilder da hvis det er det du er ute etter;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...