Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nytt skjermkort, plutselig starter ikke maskinen!?


Anbefalte innlegg

For et tåpelig problem!

 

Installerte i dag mitt nye AGP-skjermkort (oppgradert fra Gainward GeForce2MX200 til Gainward GeForce 6600GT). Setter det inn, installerer driverne etter å ha avinstallert de gamle, og alt fungerer helt fint (hundredoblet faktisk skårene mine i både 3Dmark og Aquamark!). Men siden det var enkelte ting som plutselig fikk maskinen til å gå veldig sakte, tenkte jeg jeg skulle avinstallere driverne jeg hentet fra nettet og prøve de som lå på CD'en som fulgte med isteden.

 

Men da det var gjort og jeg restartet maskinen skjedde det ingenting. Skjermen forble svart, ikke noe oppstart-pip og harddiskene begynte ikke å jobbe: alt var helt låst. Alt virket som om det fungerte, men bare ikke kom i gang med oppstarten. Og da jeg skiftet tilbake til GeForce2-kortet (samme AGP-slot, samme skjerm), da fungerte alt som før igjen. Og setter jeg inn 6600GT'en igjen låser maskinen seg igjen på samme måte.

 

Hva kan dette være? Kan et kort bare bryte sammen sånn helt uten videre? Det var ikke engang første omstart, hadde jo gjort en fem-seks av dem tidligere i installeringsprosessen med det kortet i. Hva gjør jeg nå?

 

Lurer så klart på om jeg har noen rettigheter i forhold til Komplett hvis det viser seg å være ødelagt. Men jeg har veldig lite lyst til å gi opp å få det til å fungere, for det var et helt sinnssykt godt kjøp, kommer neppe til å komme over noe sånt med det første.

:(

 

 

Summa summarum: HJÆLP!

 

----------------------

 

Andre ting som kanskje kan innsnevre teoriene litt:

- Hovedkort: ASUS A7N8X-E, Athlon XP Barton 3200+, 2 x 512 MB Twinmos DDR1 RAM.

- 2 x Seagate Barracuda 7200.7 80GB SATA i RAID 1

- 1 x Seagate Barracude V 120 GB IDE

- WinXP SP2, DX9

- Ingen overklokking, og temperaturen på GPU'en ble avlest til 54 grader fem minutter før kræsjen.

- Kortet skal ha strøm fra en HDD-strømkabel. For å sjekke ble den jeg brukte til kortet stukket inn i en av harddiskene etterpå, og den virket fint.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatering:

 

Bare for å sjekke prøvde jeg å starte maskinen uten noe skjermkort i. Det var som jeg fryktet: den oppførte seg helt likt, kom ikke i gang med noe som helst (og ingenting kom opp på skjermen nå heller :p ). Det betyr antagelig at maskinen ikke oppfatter at det står noe skjermkort i når 6600'en står i, men at den kjenner igjen GeForce2'en.

 

Ergo: kortet ventet til det kom inn i MIN maskin, og så sa det takk for seg. *DYPT sukk*

 

Noen som vet om jeg har noen rettigheter i tilfelle komplett skulle sette seg på bakbeina? Det var jo et demobrukt kort til en latterlig pris, men likevel; man forventer jo at ting skal fungere når man setter dem inn etter alle kunstens regler? Spesielt når det fungerte i en time og ingenting fysisk skjedde med det i mellomtida?

 

*poof*

Lenke til kommentar

Hei!

 

Du har vel to ukers angrerett? Men Komplett er greie når det gjelder slike saker.

 

Men gi ikke opp helt ennå. Prøv clear cmos. Det kan du gjøre ved å ta ut batteriet på hovedkortet i cirka 10 sekund før du setter det inn igjen (pcen må være avslått). Så prøv igjen. Om du kommer i gang så gå inn i BIOS og velg "setup defaults".

 

Hvilken strømforsyning har du?

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Jøsseball. En PSU-kalkulator sa at systemet mitt trenger 376 Watt pga en del ulike komponenter. Og da var skjermkortet jeg valgte i kalkulatoren en 6800, som sto oppført med 65 Watt, og jeg tror 6600GT ligger på 115!

 

For svarte, ikke si jeg ikke har nok strøm? Hvordan i all verden har det seg da at kortet levde i en time, og etter det har vært umulig å gjenopplive?

 

Bah. En annen nettside sa "Haha, vi gidder ikke nevne dette med strøm i denne testen engang, alle entusiaster som kjøper et 6600GT har nok fått med seg at man burde ha minst 400W til dette monsteret." Hvor er den dunke-hodet-i-murveggen-smileyen når jeg trenger den?

Lenke til kommentar

Pokker da!

 

Nå prøvde jeg å nappe ut ledningene fra alt utenom skjermkortet, en HD og mus og tastatur. Da skulle det være god margin, men fremdeles ikke et pip! Dette begynner å lukte retursak.

 

Ah, takker:

 

wallbash.gif

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Hei!

 

Du har vel to ukers angrerett? Men Komplett er greie når det gjelder slike saker.

 

Men gi ikke opp helt ennå. Prøv clear cmos. Det kan du gjøre ved å ta ut batteriet på hovedkortet i cirka 10 sekund før du setter det inn igjen (pcen må være avslått). Så prøv igjen. Om du kommer i gang så gå inn i BIOS og velg "setup defaults".

 

Hvilken strømforsyning har du?

 

Hilsen,

efikkan.

6457594[/snapback]

 

Angreretten gjelder ikke så lenge man har åpnet/brukt produktet.

 

Og ikke for å være negativ her, men komplett er ikke alltid så greie på de tingene, men de ordner seff opp etter seg er det noe galt, men de bruker laaaaang tid før de i det hele tatt ser på reklamasjoner, og virker det hos de får du det nok tilbake med en faktura for brukt arbeidstid...

Lenke til kommentar

Har du prøvd å trykke på restart knappen til maskinen starter?? Har det problemet på min maskin etter at jeg oppgraderte til et brukt 7800GT 512... Noen ganger starter den på 1. forsøk. andre ganger ikke før 6-7..

 

Noen ganger starter maskinen bare opp delvis. Låser seg i skjermen som viser kortets bios...

Lenke til kommentar

Muffin: Takk! Men er det mulig at det er et win/driver-problem når ikke engang BIOS ser ut til å starte opp? Skal prøve, men jeg kan ikke skjønne hvordan det kan løse noe å starte med Win-CD'en i drevet.

 

Og ang. angreretten var det noe sånt jeg regnet med, men den handler jo om retur uten annen grunn enn at man ombestemmer seg. Men har man allikevel noen form for garanti eller noe kjøpslov-aktig, når demovarer ikke funker?

 

Har også hørt stygge rykter om komplett. Vi får se.

 

 

 

Japcu: Hmmm. Det ville uansett gjøre maskinen ubrukelig for meg i lengden, hvis det du mener er at man ofte eller alltid må starte maskinen på den måten. Men det hadde vært bra å få den i gang, som en måte å komme nærmere en diagnose og problemløsning på. Eller bare få oppleve 5 minutter med min kjære igjen. :p

 

 

 

Ellers har jeg mer eller mindre forkastet teorien at det er strømmen det kan være et problem med, siden:

- Maskinen ikke har skrudd seg på en eneste gang med det nye kortet i, siden problemet oppsto første gang, heller ikke etter at maskeinen har stått av en stund.

- Kortet tross alt levde i en time og igjennom flere gjentatte oppstarter.

- Vifta snurrer ja (men det gjør den uten kabel fra PSU'en også, bare ved å stå i AGP-poten).

- Det ikke gjorde noen forskjell å prøve å starte kortet i et barebone-oppsett.

Lenke til kommentar
Angreretten gjelder ikke så lenge man har åpnet/brukt produktet.

6459420[/snapback]

Nei, angreretten gjelder uansett i følge kjøpsloven. Jeg vet om en god del som har benyttet seg av dette. Men det er ikke noe poeng i videre diskusjon om det siden det ikke holder seg til tema.

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
,09/07-2006 : 12:12]Angreretten gjelder ikke så lenge man har åpnet/brukt produktet.

6459420[/snapback]

Nei, angreretten gjelder uansett i følge kjøpsloven. Jeg vet om en god del som har benyttet seg av dette. Men det er ikke noe poeng i videre diskusjon om det siden det ikke holder seg til tema.

 

Hilsen,

efikkan.

6461870[/snapback]

 

 

 

Sier du det? Selv i dette tilfellet kan jeg returnere den? Selv om det er off topic er det jo veldig bra å få vite... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...