amundsf Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 (endret) Hei! Har en kolonne i Excel med adresse i følgende format: Trondheimsveien 14, 0560 OSLO. Skulle gjerne hatt en formel for å splitte denne teksten i to celler. Altså slik at jeg får veinavn/ nr. i en celle og postnr./ sted i en annen. Håper noen kan hjelpe med et tips om en "split-formel" eller noe Endret 5. juli 2006 av amundsf
Moskus Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Si at teksten ("Trondheimsveien 14, 0560 OSLO") står i celle A1. Sett dette inn i B1: =LEFT(A1;FIND(",";A1)-1) Sett dette inn i C1: =RIGHT(A1;LEN(A1)-FIND(",";A1)-1)
Harald Staff Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 La meg supplere med en "eller noe"-løsning. Merk cellene og velg meny Data > Tekst til kolonner. Der velger du skilletegn, så komma som skilletegn, og Fullfør. Så deler det seg som ved et mirakel skal du se. HTH. Beste hilsen Harald
amundsf Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Skrevet 5. juli 2006 Takk takk begge! Begge løsningene funker, og jeg sparte meg for å redigere 700 adresser manuelt (Akuratt som at det noengang hadde blitt gjort ja )
amundsf Skrevet 28. november 2006 Forfatter Skrevet 28. november 2006 (endret) Hei igjen! Trenger litt hjelp igjen jeg... Denne gangen skal jeg skille en tekst som ikke har komma eller andre skilletegn i seg. Formatet er følgende: En eller flere bokstaver. Så følger flere tall. Ønsker å skille ut bokstavene. Altså at jeg ønsker alt til venstre for første tall. EKS: J4080 eller KO590 Ønsker da altså j'en i egen celle. Og det samme med KO. Men det er kun en av dem i hver celle. Tok bare med to for å vise at det i noen er tall i posisjon nr. 2, mens det andre steder er bokstaver... Så kan ikke bruke en formel som tar ut tegn nr. 1, da jeg også noen steder trenger tegn nr. 2... Håper på hjelp nok en gang Endret 28. november 2006 av amundsf
Harald Staff Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Det der er tuklete uten en makro eller en tung matriseformel. Manuelt ville jeg lage en kolonne der første tegn er skilt ut og en annen der første og andre er skilt ut, og så gått igjennom og plukket de riktige. Kan du noe om makroer, klarer du å/ vil du kjøre en hvis jeg skriver en til deg ?
amundsf Skrevet 29. november 2006 Forfatter Skrevet 29. november 2006 (endret) Det der er tuklete uten en makro eller en tung matriseformel. Manuelt ville jeg lage en kolonne der første tegn er skilt ut og en annen der første og andre er skilt ut, og så gått igjennom og plukket de riktige. Problemet er at dette hentes fra et annet program og eksporteres til Excel. Og det skal gjøres ganske mange ganger med mellom 100 og 200 stk. pr. fil. Så manuelt vil fungere dårlig... Det finnes ingen tegn som symboliserer tall altså? F.eks. i Access så er jo 0 et tegn for alle tall... Kan du noe om makroer, klarer du å/ vil du kjøre en hvis jeg skriver en til deg ? 7383092[/snapback] Jeg har forsåvidt brukt makroer før, men de har vel vært av den ganske enkle typen. Du tenker kanskje på noe mer avansert? Ellers er noe av problemet at de som skal bruke dette har langt mindre peiling enn meg. Så det å BRUKE makroen bør være ganske enkelt. Men kan altså være noe mer avansert å sette den opp... Ellers bør den være ganske kjapp. (Sånne muse makroer kan jo bruke ganse lang tid ) Endret 29. november 2006 av amundsf
Harald Staff Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Du rekker ikke blunke engang. Pass på at de to cellene til høyre blir overskrevet sånn det står nå. Sub SplitTekst() Dim i As Long Dim S1 As String, S2 As String Dim Rng As Range, Cel As Range On Error Resume Next Set Rng = Application.InputBox("Velg celler som skal deles:", _ "Dele tekst og tall", _ ActiveWindow.RangeSelection.Address, _ Type:=8) If Rng Is Nothing Then Exit Sub Application.Calculation = xlCalculationManual For Each Cel In Intersect(Rng, ActiveSheet.UsedRange) If Len(Cel.Value) > 1 Then For i = 1 To Len(Cel.Value) If IsNumeric(Mid(Cel.Value, i, 1)) Then Exit For Next S1 = Left(Cel.Value, i - 1) If i < Len(Cel.Value) Then S2 = Mid(Cel.Value, i) Else S2 = "" End If Cel.Offset(0, 1).Value = S1 Cel.Offset(0, 2).Value = S2 End If Next Application.Calculation = xlCalculationAutomatic End Sub HTH. Beste hilsen Harald
amundsf Skrevet 29. november 2006 Forfatter Skrevet 29. november 2006 (endret) Det fungerer jo utmerket Takk så mye! Igjen... Eneste er at det trolig ikke funker at makroer fyller det inn i de to første cellene til høyre. Men vet ikke hvor mange celler som skal hoppes over enda - da dettel ikke skal tas i bruk før nærmere jul og jeg ikke har tilgang til eksakt råfil før da. Håper det ikke er alt for vanskelig å få til? Bare du veit hvilken celle som tegnene skal dyttes inn i... Håper jeg Endret 29. november 2006 av amundsf
Harald Staff Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Nei dette er veldig lett å endre. Cel.Offset(0, 1) betyr null rader ned, en kolonne til høyre. Så det er bare å erstatte med reelle verdier dersom de er kjent og uforanderlige. Minusverdier betyr opp/til venstre. Å finne første ledige i varierende oppsett er litt mer jobb, men absolutt overkommelig. Meld tilbake om du trenger assistanse, the spreadsheet people never sleep. Beste hilsen Harald
amundsf Skrevet 29. november 2006 Forfatter Skrevet 29. november 2006 Fungerer utmerket. Takk nok en gang! Rådataene skal være i samme format, så da burde dette ikke by på mer problemer. Skulle de imidlertid det skal jeg nok la høre fra meg Men veldig liten sjangse for det. Takk så mye igjen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå