Gå til innhold

Gentoo uten internett...


Anbefalte innlegg

Utdrag fra gentoo.org:

I have only slow modem connection at home. Can I download sources somewhere else and add them to my system?

 

Definitely. You can run emerge --pretend package to see what programs are going to be installed. Download sources and bring them on any media home. Put the sources into /usr/portage/distfiles and run emerge package to see it picking up the sources you just brought in!

 

Betyr dette at det er mulig å installere gentoo på en maskin uten internet? Jeg har prøvd, men etter at jeg kjører chroot forsvinner alle filene i usr/src/linux og jeg må gi opp når jeg kommer til "make menuconfig" (pkt 14 i installasjonsmanualen )

(jeg bruker forøvrig stage3-tarball (1.4 rc1), så får jeg heller prøve meg på stage1 senere en gang)

 

 

einaren!

 

Jeg bare drømmer om litt oversikt i linux etter å ha gått meg vill i mandrake...

 

[ Denne Melding var redigert av: einaren på 2002-10-15 15:52 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Betyr dette at det er mulig å installere gentoo på en maskin uten internet? Jeg har prøvd, men etter at jeg kjører chroot forsvinner alle filene i usr/src/linux og jeg må gi opp når jeg kommer til "make menuconfig" (pkt 14 i installasjonsmanualen )

(jeg bruker forøvrig stage3-tarball (1.4 rc1), så får jeg heller prøve meg på stage1 senere en gang)


 

Dette kommer nok av du har lagt filene utenfor

chroot miljøet...

Når du skriver chroot /mnt/gentoo bash

så setter du den nye / root'a til /mnt/gentoo

mao så får du ikke tak i filene du opprinnelig

la på /usr/src/linux..

Prøv heller å legge dem på /mnt/gentoo/usr/src/linux

så skulle du finne dem igjen....

 

Regner ihvertfall med at dette var det du gjorde galt.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Merkelig. Ville tro feilen du gjorde var som førstnevnte foreslo, men det fungerer tydeligvis ikke? Hvis det du sier, virkelig stemmer, er dette en bug. (Nå tror jeg egentlig du har gjort noe feil da, men men :wink: ) Prøv å skriv exit for å komme ut av chroot miljøet og verifiser om filene fortsatt ligger der du tror de ligger. Hvis ikke, forsøk å legg de på en annen plass - f.eks. "/mnt/gentoo/test" og så "chroot /mnt/gentoo /bin/bash" og deretter "cd test"

 

Filene skal ligge der...

Lenke til kommentar

Hmm,

 

Bare for å få oppklart: Hva mener du når du snakker om /usr/src/linux? Det skal faktisk ikke ligge filer der da, på det tidspunktet i installasjonen av Gentoo :smile:

 

Alle filene i tar.bz2 format som du har lasta ned skal du legge på /mnt/gentoo/usr/portage/distfiles og deretter chroot'e. Når du så foretar

 

emerge gentoo-sources

 

så leter emerge i /usr/portage/distfiles i chroot miljø etter kernel-2.4.19.tar.bz2 og gentoo-patchene og installerer disse i /usr/src/linux. Så egentlig skjønner jeg ikke problemet ditt... :smile:

 

Med stage3 tarball, så har du et komplett system UTEN kjerne og syslogd/metalog + et par andre pakker. Disse må hentes fra nettet og legges i chroot miljøet /usr/portage/distfiles. Henger du med? Det gjør jeg, men jeg har jo alt i hodet så litt vanskelig å forklare uten at jeg sitter med det selv. Ja. :wink: Post inatt du hvis du får problemer, så skal jeg prøve å følge med.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...