Gå til innhold

Hjelp til PTgui og 360-panorama


Anbefalte innlegg

Jeg har nå sittet her i 5 lange timer og prøvd å få alle bitene til å passe sammen, men jeg skjønner ikke bæret. Jeg har i det minste klart å få en nesten rett horisont, i motsetning til den kula jeg fikk da jeg begynte. Det er jo ingen måte å vite hvor enkelte biter skal ligge, og ingen grafisk måte å gjøre dette på, annet enn å dra et bilde et sted, og håpe på at det passer - noe det ikke gjør, det legger seg bare oppå alt annet. Jeg har putta inn hundrevis av kontrollpunkter, og prøvd alt mulig, men jeg skjønner det ikke. Ei heller fins det lettleste tutorials for dette programmet.

 

Se screenshot. Sånn ser det ut nå, som man ser passer ingenting noe sted. Har noen forklaringsevner og kunnskap til å opplyse en tulling som ikke skjønner bæret?

 

Og ja, alle har det motivet i halsen, inkludert meg. Jeg måtte finne ett eneste sted der jeg fikk stå uforstyrret.

post-57260-1152057889_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk lyst å teste ut PTgui idag etter tips fra bjornkn. Har bare hatt 1 dag på meg til å teste PTgui. Føler med deg!

 

Den autofunksjonen for å generere punkter er grei men har sine svakheter. Hvilke svakheter tør jeg ikke gå inn på foreløbig. (eventuelt trykk på Optimize). Etter du har generert kontroll punkter kan du gå inn på Control Points. Velg to overlappende bilder sjekke punktene i punktlisten. Hvis et punkt er på bærtur sletter du det med delete tasten. (f.eks jeg sletter alle punkter som er satt på ting som beveger seg). Foreløbig har jeg trykket på bilde 1-2, så 2-3, så 3-4 osv.. Men det kan jo hende dine bilder ikke er sortert. Tommelregelen er tre punkter mellom hvert av de bildene.

 

post-44224-1152066182_thumb.jpg

 

Punkter generert automatisk i PTgui. Måtte fjerne endel punkter generert på vannet (vannet er stadig i bevegelse). Dette er første gangen jeg ikke får autostitch til å lime sammen alle (8) bildene. Det ble vel for fjern horisont og for mye bevegelig vann for den + ingen mulighet for input fra brukeren. PTgui gjorde jobben etter litt manuell kontroll. Vannet blir riktignok penere i autostitch (joda fire av bildene lot seg lime sammen), men i PTgui kan du lagre layers i en photoshop fil og male inn det du vil ha etterpå. (f.eks har jeg malt inn bølger med softbrush over de stygge vertikale skillene på bølgene). Ok nå var dette en enklere oppgave da alle bildene er tatt fra ventre til høyre i høydeformat.

 

Edit: SirM. Etter nermere betraktning ser det ut som himmelen og bakken er det som sliter mest. Kan det rett og slett bety at noen av bildene ikke overlapper? Antar at himmelen er limt sammen feil pga lite detaljer å feste seg til. Prøv også CTRL-A control point assistance.

Endret av sNx
Lenke til kommentar

Ja, jeg har gjort masse manuellt arbeid. Alle bildene overlapper, og er linket med kontrollpunkter og alt, samt at samtlige linjer som skal være rette er markert med slike kontrollpunkter. Likevel blir det aldri helt bra. Nå har jeg testa dette i QTVR, og jeg er mye nærmere ferdig enn det ser ut som, men bl.a. flaggstanga får jeg ikke rett samma hva jeg gjør, og toppen på kirketårnet vil heller ikke funke. I tillegg er taket veldig bølgete. Jeg dreit i tårnet og flaggstanga, og klonet det inn i photoshop, istedet for å bruke 8 timer til på å få dette rett.

 

Om man kunne zoome inn og flytte de bitene fysisk der de skal være hadde det vært mye enklere. Sette dem på plass mye mer nøyaktig, og så finjustere med kontrollpunkter og slikt.

 

Himmelen og bakken er pent sydd sammen, det ser man når man er inni "kula". Sømløst og fint, sliter bare med å klone bort hullet og bena på stativet, uten at det ser klonet ut. Det er skremmende lite materiale å ta av, så det er slit.

Endret av SirMaximus
Lenke til kommentar

Noen ganger kan det enkleste være å droppe enkelte bilder, spesielt i toppen av himmelen. Det er ikke lett å stitche skyer som beveger seg - og det gjør de nødvendigvis ganske mye når du har så mange bilder som grunnlag. Hvor mange er det tilsammen?

I PS er det greit å bruke PTadjust til å trekke ut ey vanlig udeformert bilde f.eks rett opp.Da vil en svart stripe øverst på "originalen" krympe sammen til en liten svart prikk, som er lett å klone vekk. Samme med rett ned.

En annen ting er å bruke Smartblend. Den gjør alt den kan for å få ting som ikek passer helt sammen til å smelte sammen.

Ofte er det også lettere å stitche med færre kontrollpunkter i stedet for flere. Hvis det blir unøyaktig kan man alltids lege til nye etterhvert.

For equirectangular pano må du huske på å aldri bruke horisontal linje på annet enn horisonten (hvis du kan se den da). Ofte virker ikke PTguis stitcher på vertikale linjer, så da slår jeg over til Panotools.

Hvis alt går skeis kan du resette alle parametrene til 0, og brennvidden fra Exif. Prøv å optimise uten noen parametre for fov, a,b,c,d og e. Så prøver du med f.eks. bare fov og b, og så med a, videre med offset. Vanligvis blir resultatet gradvis bedre og bedre, noe du kan se i tabellen.

Jeg savner også muligheten til å zoome inn noen ganger ja..

Du kan låse de bildene som er på riktig plass, og konsentrere deg om de som er på vidvanke.

Ofte gir editoren et uriktig bilde, så det er lurt å ta en preview innimellom (med FSPviewer).

Det er vel ikke noen trøst, men det er mye enklere å stitche med færre bilder (dvs kraftigere vidvinkel) ;)

 

I Realviz Stitcher 4 (som er kraftig overpriset) flytter du forøvrig bildene rundt og roterer så de passer omtrent, før programmet tar over jobben. I v5 kan du visstnok bruke kontrollpunkt også, men ennå ikke med fisheye.

Lenke til kommentar

Det ble tatt nærmere 50 bilder (mest for å safe meg, siden jeg var i tvil om enkelte områder, men alle de brukes ikke her. Har plukka ut de mest nødvendige, og fått overlapp på alt sammen. At skyene beveger seg er litt kjipt, men det synes ikke når alt blir limt sammen uansett. Så lenge det ikke er tydelige merker spiller det liten rolle om skyene ikke er plassert nøyaktig der de var, hovedsaken er at det ser naturlig ut.

 

Takker for gode råd nok en gang. Jeg er ganske knøl på akkurat dette, har stort sett bare lagd tradisjonelle panoramabilder hittil, så dette er ganske uvant. Jeg begynner å skjønne hvordan det fungerer nå, men trenger fortsatt trening. Det ser jo litt rart ut når "kula" er flat, naturlig nok.

 

Vil ha videre vinkel ja. Det blir en Sigma 10-20 når penga kommer, og muligens fisheye ved en senere anledning. Jeg syns at 10-20 er LITT mer anvendelig til andre ting enn fisheye, så det får bli en vanlig vidvinkel først. Det hjelper også en god del.

 

Jeg kan jo alltids legge ved en midlertidig versjon lagd av et kraftig nedskalert panorama, siden jeg ikke gadd å vente en halvtime for å få en indikasjon på resultatet. Spesielt det bølgete taket og kirketårnet plager meg, samt noe dårlig kloning her og der.

test3.mov

Lenke til kommentar

Den var da ikke så gal?

Bruker du ikke FSPviewer for å se resultatene mens du jobber i PTgui?

Det kan absolutt anbefales.

Eller mente du at du nedskalerte alle "originalene" før du stitchet?

Ofte er det mye verre å få det bra hvis det er veldig mye overlapp.

Du kan bruke Crop-verktøyet for å "fjerne" overflødige deler, og/eller lage alpha-channel-maske i PS.

10mm vil hjelpe godt ja (16mm ekv?)

Med 18mm (ekv) tar jeg med kameraet i landskap 6 bilder rundt, med ca 30 grader ned, og med 30 grader opp for den andre runda.

Hvordan panohode bruker du for å rotere rundt riktig punky (nodal point - entrance pupil, eller hva det kalles i dag)?

Jeg får ganske bra resultat med en monopod med et lite panohode på toppen (vanlig type) og et lite vater i blitsskoen. Så tilter jeg hodet slik at linsa er ganske vannrett når tuppen av linsa er rett over foten på monopoden. Dette er for fisheye.

For multirow har jeg festet vater på monopoden med en strip, og bare vridd den litt på øyemål slik at foten tilter litt bakover. Ved å tilte kamera opp og ned i bakkant får jeg ikke så veldig presis stitching, men det funker hvis ting ikek er for tett innpå.

Nå har jeg laget meg en brakett hvor kamera holdes av en ring rundt linsa i stedet. Da er det også mye lettere å rotere rundt nodal point, og å bytte mellom landskap og portrett. Men det må lages en brakett til hvert objektiv.

Foreløpig bruker jeg den kun montert for horisontal rotasjon, siden jeg bare bruker fisheyen for tida, men den kan også monteres slik at den blir multirow.

Se vedlagte bilder.

Som horisontal rotator bruker jeg bare en strippet batteridrill, med chuck som jeg stapper "tappen" nedi :) Jeg skal kjøpe meg en skjøtemutter for gjengede stag, som er 6-kant og lang nok til å sitte som støpt i chucken..

post-40718-1152143626_thumb.jpg

post-40718-1152143651_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har nedskalert selve panoet ja, originalene er intakt.

FSPviewer aner jeg ikke hva er engang.. som sagt, litt ny på dette fortsatt.

 

Og jeg har intet skikkelig panohode, har bare en rimelig tripod som går greit når det er litt avstand til motivet, sånn som dette bildet. Jeg har også fått til vellykket pano innendørs, så det er ikke så galt egentlig. Ikke optimalt, men helt ok.

 

På tide å utforske mer her. :dremel:

Lenke til kommentar

Smartblend har du vel heller ikke da?

http://smartblend.panotools.info/

Den brukes av PTgui.

Se http://www.panotools.info/mediawiki/index....anorama_Viewers

for FSPviewer, som er et program for å se kulepano uten at du behøver å konvertere til QTVR. Den bruker det flate bildet som grunnlag, og fungerer veldig bra sammen med PTgui. Sett opp PTgui til å bruke FSPviewer for å se pano, og da kan du klikke på Preview for å se sånn omtrent hvordan det vil bli. Jeg har også satt den opp som en "Editor" i AcDSee, slik at jeg enkelt kan se hvordan et pano vil bli seende ut "live".

Lenke til kommentar

Hm. Skal kvaliteten være pissdårlig når man bruker FSPviewer til preview? Det er vanskelig å se dårlige områder med den kvaliteten, det minner jo om jpeg-komprimering av verste sort. :hmm: Den er fin til vanlig visning, dog. Quicktime krever jo betaling for å vise fullskjerm, noe jeg anser som smålig.

 

Jeg prøvde også å bruke Smartblend uten å endre på noe annet, noe som ga et mildt sagt morsomt resultat (se bilde).

Panorama tools har også en tendens til å takle dårlige områder mye dårligere enn PTgui, har jeg inntrykk av. Det som er bra ser jeg ingen forskjell på, ergo fungerer det fint.

 

kirkepanov203liten7pw.th.jpg

Lenke til kommentar

Kvaliteten på preview bestemmer du selv. ved å stille bredde og høyde. Jo større bilde jo lenger tid tar det å bygge previewen. Jeg pleier oftest å sette den på 1600x800.

QT for full skjerm kan du få gratis ved å lage en liten webside. Templates følger med Pano2QTVR, eller "rapp" en fra en annen side, som f.eks. wwwpanos fullskjerm.

DevalVR er forresten mye bedre enn QTVR..

 

Virkelig surrealistisk bilde du/dere fikk til der :)

 

Tyggis, løv og søppel strødd rundt er en panografs beste venn :)

Det er håpløst å finne gode CP på en jevn asfalt eller grusbakke, og PTgui setter da ofte CP på feil sted fordi det er så mye som er likt. Det er forresten ikke uvanlig at den bommer på heller o.l. også, og det samme kan skje med vinduer g andre repeterende elementer.

 

Se forresten på http://timhatch.com/projects/wwp-equipment/data-06jun.html

for en liste over hvilket utstyr som er brukt på den siste wwpano-sesjonen - Gardens. Jeg er ganske alene om å bruke både kameraet mitt og linsa mi. Det er flere som bruker samme linse som deg, og også mange med ennå lenger brennvidde. Mener jeg så at en måtte ta 150 bilder for å få et fullt pano!

En av dem bruker en 55-200mm Nikkor!

Så dine 30 bilder er bare barnematen ;)

Lenke til kommentar
DevalVR er forresten mye bedre enn QTVR..

Hvorfor det?

 

Virkelig surrealistisk bilde du/dere fikk til der :)

LITT sært. Jeg og programmet er litt uenige i hvor ting skal være plassert. Sikkert sånn det ser ut når man røyker sokker.

 

Det er håpløst å finne gode CP på en jevn asfalt eller grusbakke, og PTgui setter da ofte CP på feil sted fordi det er så mye som er likt. Det er forresten ikke uvanlig at den bommer på heller o.l. også, og det samme kan skje med vinduer g andre repeterende elementer.

Jepp, det er sant. Heldigvis slapp jeg slike problemer denne gangen. Det vanskeligste var himmelen, kirketårnet og flaggstanga. Det ble litt kloning, for å si det sånn.

 

En av dem bruker en 55-200mm Nikkor!

Så dine 30 bilder er bare barnematen  ;)

6448945[/snapback]

Huff, har folk mer fritid enn meg, altså? :cry:

Lenke til kommentar
DevalVR er forresten mye bedre enn QTVR..

Hvorfor det?

6449225[/snapback]

Glemte å svare på denne.

Den har mye mykere bevegelser og er mye enklere å lage linkede panorama med.

Se denne linken til en del/test av en presentasjon jeg lager for hjemmesiden til en keramiker-venn av meg. Inne i ovnen er det et roterende objekt (Flash), som kun ser ut til å virke når jeg kjører det lokalt. Noen tips om hvorfor?

http://bknilssen.no/Eirik/Eirik04.html

 

Edit : Glemte å si at den kan vise både jpg-bilder direkte og/eller QTVR-filer. Eksempelet over bruker jpg (krympet til 4000x2000 med 50%comp).

Det hele skal egentlig starte med Google Earth som zoomer inn på 3D-modell av stedet, og som så går over til panoramafoto.

Endret av bjornkn
Lenke til kommentar

Rar klump?

Det skal jeg fortelle ham ;)

Det er en ikon som viser et av de keramiske objektene hans, og den linker til neste panorama, slik at du går innover på verkstedet (eller tilbake).

Helt innerst og til høyre er det en keramikkovn, og det er inni den det skulle være et roterende objekt (Flash).

Rart du kun får det til i IE?

Her virker det bra både i Opera og FireFox også.

Men skjønte du hvorfor jeg synes DevalVR er bedre?

Lenke til kommentar

Hm. Det er lenge siden jeg har laget websider, og med alt rotet som er med plugins for de forskjellige browsere er det mye å setet seg inn i.

DevalVR kan ihvertfall lastes ned fra http://www.devalvr.com

Men det skulle jo gått automatsik da...

Men siden du så disse rare klumpene må du vel ha fått opp ihvertfall ett pano i IE?

 

DevalVR kommer forresten også som frittstående program, a la FSPviewer, som kan være nyttig for å sjekke både eqquirectangular og kubiske pano.

Ulempen er at det er kun for Win..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...