WitNo Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Skal sette opp en filserver som kjører WinXp PRO. Denne og et par andre PCer/Macer er tilkoblet en D-link DI-624 router oppsatt med fast ip mot nettleverandør. Jeg har fått tildelt et sett med ip-adresser fra leverandøren og ønsker et av disse som en fast ip på serveren som jeg skal sette opp. For det første: er det i det hele tatt mulig å sette opp en WinXP-boks med fast ip bak en router? Denne har jo et eget sett med IPer til LAN, og min tildelte adresse ligger utenfor det. Har forsøkt å sette opp ulike konfigurasjoner i nettverksoppsettet på PC og i roteren. Den synes å sende data, men mottar ingen ting og lar seg ikke bruke mot internet eller er synlig på LAN.
ekm Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Har forsket litt på dette selv,kjørte en tid en switch foran routeren som gikk til filserveren og routeren (samt ett nettverkskort til som er koblet til en lan port på routeren). Men pga. stadige problemer med at switchen hang seg og masse kabler har jeg gått over til fast intern ip på maskinen og forwarding av aktuelle porter. Da port 80 er "sperret" av ISP falt mye av vitsen bort for min del ihvertfall. Har du sjekket DMZ instillingene,? Tror noen få routere kan bruke en annen ip på maskinen i DMZ-Zone.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå