Knutson Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Hei, jeg lurer pä om det er noen som kan hjelpe meg. Jeg önsker ä lage en link fra powerpoint til et dokument som er lagret som mal i word, problemet er at jeg önsker ä äpne malen som et dokumet. (Klikker man direkte pä malen fra Word, äpner den den som et dokument og när dokumentet lagres, lagres det som et nytt dokument, og ikke som et dokumentmal). Grunnen er at när brukerne klikke pä linken til dokumentent(malen), skal de kunne skrive inn i dokumentet, men ikke i malen slik at den endres og ved feil lagres...kanskje ikke helt enkelt...
kjeklulf Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Dette må gjøres som en makro i Visual Basic. Klikk Verktøy -> Makro -> Visual Basic Editor. I VB-vinduet klikker du Insert -> Module. Kopier koden under og lim det inn i Module-vinduet: Public Declare Function ShellExecute _ Lib "shell32.dll" _ Alias "ShellExecuteA" ( _ ByVal hwnd As Long, _ ByVal lpOperation As String, _ ByVal lpFile As String, _ ByVal lpParameters As String, _ ByVal lpDirectory As String, _ ByVal nShowCmd As Long) _ As Long Sub ShellExec() Dim strFile As String Dim strAction As String Dim lngErr As Long strFile = "Her skriver du den absolutte banen til malen, f. eks. C:\Dokumenter\mal.dot" strAction = "NEW" lngErr = ShellExecute(0, strAction, strFile, "", "", 0) End Sub Skriv inn riktig bane til malen i koden. Deretter lukker du VB-vinduet og skriver inn teksten som skal inneholde link til det nye dokumentet. Merk deretter teksten, høyreklikk på merkingen og velg Handlingsinnstillinger. Klikk Kjør makro og velg makroen du opprettet tidligere (den heter i eksemplet ShellExec). Klikk OK og du er ferdig.
Knutson Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Skrevet 5. juli 2006 Hei, först og fremst takk for hjelpen. Slikt kan man jo ikke vite helt uten videre :-) . Jeg tror jeg fikk det til, men när jeg tar cursoren over teksten i power point kan jeg ikke klikke meg til det rette dokumentet. Jeg pröver som i word og holde ctrl tasten nede og klikke meg videre men det skjer ingenting. Da gjör jeg vel noe feil. Kanskje jeg kan spörre deg ogsä om det er mulig ä gjennomföre samme funskjoner med link fra word og evt. fra pdf. til et .dot dokument. (men at det äpner seg som et vanlig - ikke mal – dokument).
kjeklulf Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 1. Linken blir ikke aktivert før du går til lysbildefremvisning. 2. I Word er selve VB-delen lik. Dvs. at du limer inn koden over i VB på akkurat samme måte som i PP. Forskjellen er aktiveringen av koblingen. Den må gjøres som en feltkode: Trykk Ctrl+F9 for å sette inn ny feltkode. Du får da opp to klammeparenteser (de kan ikke skrives inn manuelt med AltGr+7 eller +0). Skriv inn følgende mellom parentesene: MACROBUTTON ShellExec Tekst som skal vises ShellExec er som tidligere navnet på makroen som skal kjøres. Rediger teksten som du ønsker. En forskjell her i forhold til PowerPoint: Du må dobbeltklikke på teksten for å aktivere makroen. Skriv derfor gjerne "Dobbeltklikk for å opprette dokumentet" eller noe liknende. 3. Hvordan dette gjøres i Acrobat har jeg ikke satt meg inn i men det vil overraske meg mye om det ikke er mulig å løse det også der. först og fremst takk for hjelpen. Slikt kan man jo ikke vite helt utenvidere :-) . Takk for tilbakemelding. At mange ikke vet sånt er grunnen til at noen av oss kan leve av å løse slike problemer.
Knutson Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Skrevet 5. juli 2006 När jeg pröver ä lage Makroen i word fär jeg hele tiden tilbakemelding: "The macros in this project are disabled. Please refer to the online help or documentation of the host application to determine how to enable macros" Noen ide hva jeg gjör feil?
kjeklulf Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Verktøy -> Makro -> Sikkerhet. Velg middels eller lav.
Knutson Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Skrevet 5. juli 2006 Ja det virket jo. Det eneste er at det nye dokumentet bruker litt tid pä ä äpne seg, men det er kanskje normalt. Ellers takker sä mye for hjelpen! Skulle du finne utav det hvordan man lager link til en mal fra en pdf. fil sä skulle jeg gjerne ha vist det ogsä.
kjeklulf Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Bare hyggelig! Når det gjelder pdf får jeg se hva jeg finner ut av. Noen hemmeligheter må man jo ha så man kan få oppdrag også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå