Gå til innhold

Rett horisont, Hvorfor så viktig?


Anbefalte innlegg

Har sett i bildekritikk både her og på foto.no at det ofte påpekes at horisonten kunne vært rettere.

Hvorfor er det så viktig?

Jeg synes et bilde kan være bra selv om horisonten er litt skjev, men nå er jo ikke jeg noen ekspert heller da ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ordnung muss sein!

 

Hvis en horisont er bevisst skjev så er det jo noe helt annet enn om den er *nesten* rett. Er den bevisst skjev så er det jo rimelig tydelig at det er slik 'det skal være'.

 

Skjev horisont ser ikke bra ut og tar jo strengt tatt ikke mer enn noen sekunder å fikse i et bildebehandlingsprogram, så det er ingen grunn til å ikke gjøre det synes nå jeg.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Fordi en _nesten_ rett horisont vitner om slurv. Ærlig talt, er det ikke ganske åpenbart hvorfor en rett horisont virker mer estetisk korrekt enn en skeiv? Mye mer interresant å se på hva som gjør f.eks. det gyldne snitt så tiltalende.

Lenke til kommentar

Jeg må bare legge til noe. Det er at ofte så skrives det om horisont, når det ikke er en tydelig horisont. Vann er ikke ensbetydende med horisont. Hva med når man tar bilder opp en elv? Når man har en litt skrå vinkel til elven, skal man da rette bildet etter elvebredden? Selvfølgelig ikke.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg vil si det kommer veldig an på bildet, her er et eksempel der det fungerer godt med vinkel på horisonten, som påpekt av andre.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=607636

 

Men ofte er det en ting som er påpekt på endel bilder, da man ofte ser at de ikke bevist har valgt skjev horisont, og bildet ville blitt "renere" om de bare hadde rettet den opp det siste lille.

Lenke til kommentar

Hvor ofte ser du en skjeiv horisont i hverdagen din? Nesten aldri, om vi ser vekk fra når du tilter hodet ditt.

Skal bildet vise noe du ville ha tiltet hode for å se på, kan det gjerne ha skjev horisont, det vil faktisk falle seg helt naturlig.

Ellers bør den være rett, da det faktisk er det horisonten er.

Bare en tanke..

 

Ellers kan man jo provosere frem reaksjoner med å forandre på det faste, vanlige.

Lenke til kommentar

Enig med resten. Noen ganger kan en skjev horisont være stilig, men en tydelig horisont i bildet som er vridd 2 grader ser som regel bare forstyrrende ut.

 

Hvis horisonten er ment å være rett bør den være det.

 

Når det er sagt er det ganske vanskelig å få horisonten helt rett når du tar bildet. Før jeg begynte å bruke rutenettet i søkeren ble bildene nesten aldri helt rette ut av kameraet. Så har du mulighet for å få opp rutenett i søkeren ( som på D70 ) så er det til god hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...