Gå til innhold

PC i bil


Anbefalte innlegg

Jeg mener jeg har sett at det er noen som har bygd pc inn i bilen, lagd egen PSU og fått strøm fra bilen. Nå tenker jeg først og fremst for å ha mp3 og muligheten til å søke. Hvis det er noen der ute som veit om sider eller noen annen informasjon på dette feltet så hadde jeg vært takknemelig hvis jeg hadde fått den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for mange bra svar:

Ferdig Mp3spiller blir ikke aktuelt...

 

den på silentpcreview.com funket ikke..

 

Er det noen her som har gjort noe lignende før?? det hadde vært intresangt med egene erfaringer på dette hva slags problemer dere fikk og hvordan dere løste dette... :eek:)

Lenke til kommentar

Dreiv på med et lignende prosjekt for et års tid siden. De problemene jeg støttet på var:

Hvordan få bilbateriet og dynamoen til og levere strømm nokk til strømforsyningen.

Hvordan få windows til og skjønne at du skrur av tenninga på bilen for så og slå av maskinen. Dette kan sikkert løses med en rele styring eller lignende... Si i fra vist du finner løsning på dette.

Bortsett fra de to problemene så er resten planke kjøring.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-17 17:02, skrev Scuba:

Dreiv på med et lignende prosjekt for et års tid siden. De problemene jeg støttet på var:

Hvordan få bilbateriet og dynamoen til og levere strømm nokk til strømforsyningen.


Trekker pc'en så mye da?? en standard dynamo lager ca 60A bilen trenger jo selfølgelig en del men hvis du tenker deg en micropc eller lignende som har f.eks. 120W PSU så blir det 120W/12V = 10A og da mener jeg at jeg har tatt i litt igrann, har sett folk som har vært nede i 70W, men det er med bærbare hardisker o.l.

 

takk for svar

Lenke til kommentar

d va jo no ej skulle ha komt me ei tegning....

så her e den:

 

bilpc.JPG

 

vist du (eller kjenner noen som) har peiling på elektro, så ordner dette seg nok.

HUSK: alle rele er 12V

(jeg mener på at det skal vere nok med en ca 0,5 sek lang puls på power-knappen for å slå av, kansje du bør prøve..)

Anbefaler å bruke inverter (12VDC/230VAC)og ATX-forsyning

 

[ Denne Melding var redigert av: Alekoy på 2002-10-17 18:52 ]

Lenke til kommentar

Så var vi inne på invertere igjen, da...

 

OK, bruk inverter om du absolutt vil. Men IKKE kjøp fra clas Olson!!! De har fått flere saker på seg nå, fordi inverterene dems har ødelagt bla PC'er.

 

Kjøper du den billigste inverteren du finner, så gambler du med PC'n din. Husk: Billige invertere baserer seg på firkantpulser, ikke sinuskurve. Og firkantpuls er ikke egnet til å kjøre en god del forskjellige elektroapparater. Ei heller motorer.

En annen ting er at det er svært dårlig virkningsgrad i disse inverterene. Dvs at en stor del av tilført effekt, forsvinner i form av varme og støy.

 

Må du absolutt ha inverter, bør du kjøpe en ekte sinus-inverter. Og gode slike koster fort 3000kr.

 

Mitt tips er: Prøv heller noe annet.

Lenke til kommentar

Ja, lykke til, det korter nesten helt garantert mer for å lage PSU selv, her er ATX-tabellen;

atx-power.jpg

som du ser trenger du blant anna -12V, -5 og permanent 5V som sendes tilbake til strømforsyningen som slår den på..

for å lage -12V må du ha noe som heter "Galvanisk skille" Mascot lager slike, men jeg tviler på at prisene er direkte snille....

dessuten må du kjøpe 5V regulatorer som tåler rikelig med strøm, skal drive elektronikken i hden...

blir sikkert dyrere og dåligere å lage selv(i ditte tillfelle)

Lenke til kommentar

Glimmrende svar. Jeg kommer ikke til å bruke inverter.

En annen ting jeg kom til å tenke på en mp3spiller trenger jo ikke å være så store pc'en. Hva med det gamle AT systemet der er det ihvertfall færre ledere til HK. Blir det noe særlig forskjell med et slikt hovedkort??

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-16 23:39, skrev MaDDoG:

Ferdig Mp3spiller blir ikke aktuelt...



 

Det standpunktet kan fort komme til og volde deg et stort pengeforbruk og mange problemer. Men liker man og fitle og bruke penger,(slik som jeg) så er PC i bil tingen for deg :grin:

 

_________________

pc-crash.gif

 

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-10-18 01:19 ]

Lenke til kommentar

+5V +3.3V og +12V er greie. De kan lages enkelt med linære spenningsregulatorer. Switsjeteknikk er best, men det krever plutselig mye mer deler og penger.

 

-5 og -12 volt derimot, krever litt mer. En chopper kan brukes. Har brukt en ic som kan være til nytte for dere, den heter LT1074 og kan levere 10A på -5V hvis det er behov for det (neppe). Finnes slike kretser for -12 volt også, sjekk inne hos elfa.

 

Regner med dere ikke trenger et ekstremt strømforbruk.. bruk komponenter som ikke trenger så mye strøm, dermed er billige linære sp. reg. en mulighet.

Lenke til kommentar

Ferdig mp3-piller er for pyser, tenk deg å ha en 15-tommers lcd hengendes i taket...

legge inn autoroute å ha en gps, så kan du ha kartplotter i bilen, smtidig kan du se dvd,

slike system finnes allerede, men dei koster 30-40 tusen....

tenk alle i råner-gjengen har et slikt system i bilen, å WLAN, da kan en sitte på bensinstasjonen å linke....:smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-18 01:31, skrev Hondaen:

+5V +3.3V og +12V er greie. De kan lages enkelt med linære spenningsregulatorer. Switsjeteknikk er best, men det krever plutselig mye mer deler og penger.


-5 og -12 volt derimot, krever litt mer. En chopper kan brukes. Har brukt en ic som kan være til nytte for dere, den heter LT1074 og kan levere 10A på -5V hvis det er behov for det (neppe). Finnes slike kretser for -12 volt også, sjekk inne hos elfa.


Regner med dere ikke trenger et ekstremt strømforbruk.. bruk komponenter som ikke trenger så mye strøm, dermed er billige linære sp. reg. en mulighet.


 

 

Ja, å dette vil koste? 2-3 tusen??

En sjikkelig inverter koster 2-3 tusen, å da å forresten, bruker du en normal atx-forsyning er det garanti på hovedkortet, cd-romer, hdd, og alle andre deler inne i kassa...

 

så blæda, blida, blo

Lenke til kommentar

jeg har pc i bilen min, jeg bruker en inverter som jeg kjøpte for 650 kr, og det fungerer fint,, har hatt den i bilen siden the gathering... jeg holder på med hjemmesiden min, og skal legge ut bilder og info hvordan jeg gjorde det hele i løpet av noen dager..

 

du finner mange eksempler og hjelp på

http://www.mp3car.com det var der jeg fikk all hjelpen

finnes over 400 eksempler der,, og kannalen #mp3car @efnet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...