Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trusted IP i Win XP Firewall


Anbefalte innlegg

Mulig dette skulle vært postet under programmvare, men:

Jeg benytter Win XP Pro, og ønsker i utgangspunktet å benytte den innebygde brannveggen.

Bor på studentby i Trondheim, og er derfor tilknyttet nettverket der oppe.

Saken er at jeg ønsker å gi en annen maskin på studentbyen tilgang til mine delte filer, men brannveggen hindrer kontakt (funker fint når jeg slår av brannveggen). Hvordan konfigurerer jeg den innebygde brannveggen i XP slik at en bestemt IP-adresse gis full adgang?

 

På forhånd takk for hjelpa :smile:

 

PS: Tidligere benyttet jeg Win2000, og ZoneAlarm. Da kunne jeg gi IP'er eller IP-range full access.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får vel svare litt eg da.. :smile:

 

Den innebygde brannveggen i XP er vel kjent for å vere lite konfigurerbar, og er vel mest av av-på typen.

 

Eg bodde og tidlegare på studentby i Trondheim og skulle i fjor haust gjere det same som du skal. Eg hadde brannveggen aktivert og åpna så for deling av ei mappe. Det førte i sin tur til at brennveggen vart deaktivert (forøvrig utan å gi beskjed til meg).

Dette leidde meg til konklusjonen at det ikkje er så lett å konfe den til å tillate kommunikasjon over enkelt-portar. Det at du heller ikkje finn noko fornuftig i hjelpefiler eller hos MS trekk vel i same retning, og er i seg sjølv gode nok argument for å bruke td. ZoneAlarm eller Tiny.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...