Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

SAAB 900 og ulyd i forstilling


Anbefalte innlegg

Hei!

Noen SAAB-eksperter der ute? Spørsmålet gjelder 900i 16v fra 1990. Skiftet nylig en litt slarkete bærekule foran. Men fortsatt har jeg en ulyd der fremme, den ligner på lyden fra slitt bærekule, men er mest fremtredende som et markert "klonk" når forhjulet brått faller ned i en markert dump på ellers slett vei ved rettfram kjøring. Bilen har trillet 274000 Km. Noen gode ideer til hva ulyden skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Noen SAAB-eksperter der ute? Spørsmålet gjelder 900i 16v fra 1990. Skiftet nylig en litt slarkete bærekule foran. Men fortsatt har jeg en ulyd der fremme, den ligner på lyden fra slitt bærekule, men er mest fremtredende som et markert "klonk" når forhjulet brått faller ned i en markert  dump på ellers slett vei ved rettfram kjøring. Bilen har trillet 274000 Km. Noen gode ideer til hva ulyden skyldes?

6427458[/snapback]

 

Tja....har du mcpherson? i tilfelle kan det være dårlige fjærbeinslager...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hadde en litt nyere saab inne her med de samme symtomene for et par år siden, husker vi lette litt for å finne problemet. men det var faktisk noe så banalt som at demperleggen ikke var skrudd helt fast, slik at når hjulet "falt" fikk man den klonk lyden.

Se etter banale ting, kan faktisk være noe så enkelt som en løs skrue ;)

Lenke til kommentar

Hei du.

Jeg hadde en 900C, 87-modell, som hadde en "klonkete/knirkete" lyd som spesielt var fremtredende når man kjørte over en hump, som du sier, og når jeg lente meg mot bilen og la på vekt. Bærekuler/opphengskuler ble sjekket, og ble godkjent, men de var noe tørree. Fikk da et kjærringråd (kan ikke si om dette er den perfekte løsning, og selvsagt kan jeg heller ikke si at det er dette det dreier seg om for deg), som gikk på å sprøyte symaskinolje inn i mansjettene. Kjøpte ei sprøyte på apoteket, deretter symaskinolje hos jernvarehandelen (symaskinolje fordi denne er tynn, og det bør brukes en tynn sprøyte for ikke å skade mansjettene). Stikk inn i gummien, sprøyt ut, og vips! bilen min ga seg med alle ulyder.... En sjanse i havet, men mulig :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...