Gå til innhold

Speilrefleks - noe for meg?


Anbefalte innlegg

Jeg har i noen år hatt et Canon Ixus 400, men jeg solgte det da jeg fikk nesten 2 000 for det. Når høsten kommer har jeg tenkt å kjøpe meg et nytt kamera, men hva er det som er lurest å kjøpe for min del. Jeg er litt voksen (23) og student. Tar litt allround bilder, spesielt naturbilder osv...

 

Vil et speilrefleks være noe for meg, eller tror dere et kompaktkamera vil være like bra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er natt og dag på SLR og kompakt kamera :)

 

Når man først skal ta bilder for etterid, kan de i det minste være av bra kvalitet :)

6426541[/snapback]

 

Ja fakutm er at de dyrere kompaktkameraene (de beste m.a.o) har bedre optikk enn kit-zoomene som f.eks Canon slenger ved. Tar man da for det meste bilder i gunstige lysforhold (for på høy ISO drar dSLR ifra), så får man fort vekk bedre resultat med kompakten enn med speilrefleksen.

 

(jada, jeg er ellers den første til å komme med gode argument for dSLR, men det passer ikke alle)

Lenke til kommentar

Det som spiller noen rolle er hva du selv vil ha. Om SLR gir den rette følelsen, så gå for det. Sånt spiller en rolle, man skal like å bruke utstyret, enten det er politisk korrekt eller ikke. Se på fordeler/ulemper kontra bruksområde, og legg til hva du selv føler for.

Lenke til kommentar
Det er natt og dag på SLR og kompakt kamera :)

Not really.
Når man først skal ta bilder for etterid, kan de i det minste være av bra kvalitet :)

6426541[/snapback]

Det oppnår du med f.eks. Canon Powershot S3 også.

 

 

når du først har slr kliner du til med masse gode linser :)

6426604[/snapback]

Nei, de fleste gjør nok ikke det.

Lenke til kommentar

Ikke spør noen andre hva du vil ha.

Du blir bare frustrert av alle forskjellige svarene. Du må ta noen enkle valg.

 

1. Liker du, og kommer du til å ta mange bilder fremover.?

2. Har du råd til å invistere ca. 6000 nå?, og spare mer på sikt. (til linser)

3. Tar du bilder av masse forskjellige ting (natt bilder, sprotsbilder..........)

 

Hvi du får JA på de tre overnevnte spørsmålene, ville jeg kjøpt SLR.

Får du Nei på noen av de ville jeg holdt meg til kompaktkamera.

 

Det er masse eksempler på kjempegode bilder tatt med KIT linsene.

(til og med Canon's sin)

Lenke til kommentar

Jeg har lurt litt på dette med objektiver

 

De fleste kompaktkamera har et bittelite objektiv, ofte er den fremmerste linsa en cm eller noe sånt i diameter. Andre kompaktkamera har litt større.

 

Kit objektivet til mitt 350D er jo mye mye tykkere, og burde jo kunne sånn sett være mye bedre, og mer lyssterkt skulle man tro.

 

Hva er det som gjør at det er sånn? Er det den lave brennvidden/høyr crop faktoren på kompaktkamera, som gjør det enklere og billigere å lage objektiver som er lyssterke?

 

Det er jo f.eks. forbløffende hvor gode bilder en del mobiltelefoner tar, når du ser på det objektivet som sitter på baksiden....

 

Tommy

Endret av Tdale
Lenke til kommentar

jo større sensor jo større objektiv, og jo bedre mulighed f. eks. for at få uskarp baggrund på portrætter - og jo bedre muligheder for billeder ved høj iso.

 

f.eks. har panasonic FZ20 blænde 2,8 uanset zoom, mens det kræver væsentlig større objektiver at få 300 mm f2,8 på Canon 350D

 

FZ20 har omregnet 420 mm zoom, og 300 mm på 350D vil give 480 mm - så det er det nærmeste sammenlignelige.

 

Liddt mere om fotografering her

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...