Gå til innhold

Sigma 30mm f1.4 - bruksområder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Objektivet kommer til sin rett når lyset er såpass svakt at andre mindre lyssterke objektiv kommer til kort (uten blits). Riktignok kan den slite litt med fokus i dårlig belysning.

I tillegg er det fint til å isolere motivet fra bakgrunnen pga så kort DOF ved stor blender.

Det er ikke spesiellt bra til arkitektur (krummer linjer)

Lenke til kommentar

jeg har ikke dette objektivet selv, men har 50mm f1.4 som jeg bruker en del til portrett fotografering. Har veldig lyst å kjøpe Sigma sin 30mm f1.4, men frykter at jeg skal få et dårlig eksemplar. Har hørt litt av hvert om dette objektivet.

Ender jeg opp med 30mm så selger jeg 50mm objektivet.

 

Men jeg ser selv for meg at dette objektivet kan være veldig bra til innebilder uten blitz. Synes 50mm på DSRL blir i trangeste laget for innebilder.

 

Jeg fotograferte i et museum nylig der blitz ikke var tillatt og da ble 50mm i trangeste laget. Vil tro en 30mm hadde fungert meget bra der.

 

Ellers så er vel kirker, konserter etc. gode bruksområder for dette objektivet.

 

Viss noen har en Sigma 30mm f1.4 til Nikon som det ikke er feil på og vil kvitte seg med den, så bare send meg en PM;-)

Lenke til kommentar
Objektivet kommer til sin rett når lyset er såpass svakt at andre mindre lyssterke objektiv kommer til kort (uten blits). Riktignok kan den slite litt med fokus i dårlig belysning.

I tillegg er det fint til å isolere motivet fra bakgrunnen pga så kort DOF ved stor blender.

Det er ikke spesiellt bra til arkitektur (krummer linjer)

6426169[/snapback]

 

Ja, jeg visste om diverse dårlige erfaringer før jeg kjøpte objektivet. Tror jeg har vært heldig med mitt...

Enig, det funker veldig bra til innebilder/svak belysning. Det er flott å slippe blitz i mange anledninger, spesielt for å fange stemning osv.

 

Benytter man blender prioritet på dette objektivet pga kort DOF ved f1.4 så funker det veldig bra til mange situasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...