Gå til innhold

Fokus feil på mitt 350D?


Anbefalte innlegg

Har merket meg noen "problemer" med mitt 350D.

 

Det klarer ikke alltid å fokusere, men hvis jeg snur kamera (fra vannrett til loddrett posisjon eller omvendt) så klarer det å fokusere. Dette gjelder ikke det AF-punktet i midten, kun de andre 6 punktene.

 

Et eksempel:

Holder kamera i vanlig vannrett posisjon. Velger AF-punktet rett over det midterste. Når jeg prøver å fokusere på en flaggstang i hagen så jager fokuseringen, men klarer aldri å finne fokus. Hvis jeg nå snur kamera til loddrett posisjon så finner den fokus med en gang. Har AF-punktet på akkuratt samme sted på flaggstangen begge ganger.

 

Hvis jeg velger et av AF-punktene til høyre eller venstre for det midterste punktet så fokuserer kamera i vannrett posisjon, men ikke i loddrett posisjon.

 

Kan virke som den klarer å fokusere når AF-punktet jeg har valgt ligger på en vannrett linje med senter AF-punktet.

 

Flere som har opplevd dette? Er det noe galt med kamera mitt?

 

Dette skjer ikke når jeg tar bilder med store kontraster.

 

Har prøvd dette med to forskjellige objektiver. Canon 18-55mm USM og Sigma 17-70mm.

Endret av Ezekuel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Så da vil AF-punktet rett over det midterste AF-punktet kun fokusere på loddrette kontrastlinjer når kamera blir holdt vannrett. Og de til høyre og venstre for senter AF-punktet vil fokusere på vannrette linjer. Hvis jeg forsto det riktig?

 

Er rimelig fersk med speilrefleks, men synes det er veldig moro å ta bilder. Og jeg lærer mer for hver dag som går.

 

Tusen takk for raskt svar CWalken!

Lenke til kommentar

Det stemmer.

 

En feil oppstod. Hvis du er usikker på hvordan du skal bruke denne funksjonen eller ikke vet hvorfor du får denne meldingen, let gjennom hjelpefilene for mer info.

Feilen som oppstod var: Innlegget må bestå av minst 14 tegn. Dette skal være relevant tekst, ikke bare tegn eller UBB-kode for å fylle opp kvoten. Innlegg som bryter med denne regelen, vil bli slettet. Ved gjentatte overtramp vil advarsel bli utdelt.

 

Flere snåle regler?

Endret av CWalken
Lenke til kommentar

Hei.

 

Har nylig åpnet min eske som inneholder et splitter nytt 350D kamera. Jeg har lest det er 3x optisk zoom, vil ikke dette si at jeg skal kunne zoome inn på ting? Jeg finner liksom ikke knappene for å zoome inn og ut, skal det ikke være slike kanskje? Eller må jeg ha meg nytt linse?

 

Hilsen totalt nybegynner som er fornøyd som faen med endelig å latt seg prøvespise av fotobasillen!

Lenke til kommentar
Hei.

 

Har nylig åpnet min eske som inneholder et splitter nytt 350D kamera. Jeg har lest det er 3x optisk zoom, vil ikke dette si at jeg skal kunne zoome inn på ting? Jeg finner liksom ikke knappene for å zoome inn og ut, skal det ikke være slike kanskje? Eller må jeg ha meg nytt linse?

 

Hilsen totalt nybegynner som er fornøyd som faen med endelig å latt seg prøvespise av fotobasillen!

6428090[/snapback]

Du zoomer med å vri på objektivets ene justerings ring på speilrefleks kamra :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei.

 

Har nylig åpnet min eske som inneholder et splitter nytt 350D kamera. Jeg har lest det er 3x optisk zoom, vil ikke dette si at jeg skal kunne zoome inn på ting? Jeg finner liksom ikke knappene for å zoome inn og ut, skal det ikke være slike kanskje? Eller må jeg ha meg nytt linse?

 

Hilsen totalt nybegynner som er fornøyd som faen med endelig å latt seg prøvespise av fotobasillen!

6428090[/snapback]

Du zoomer med å vri på objektivets ene justerings ring på speilrefleks kamra :thumbup:

6428106[/snapback]

 

 

herregud så flaut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...