Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Svigerfar skal ha trådløst netverk....hjelp?! :)


Anbefalte innlegg

Sivgers vil nå ha trådløst nettverk og jeg har fått den noe utakknemlige jobben med å ordne dette. Selve installering og slike ting blir ikke noe problem.....men jeg kjenner ikke til gode trådløse rutere, derfor spør jeg her.

 

Jeg er på jakt etter en stabil og god trådløs ruter som ikke koster skjorta!

Er det noen som har forslag til dette? Bør være signalsterk! Ikke keen på å drite meg ut for svigerfar...han tror jeg er helt sherriff på data-ting! :)

 

 

mvh

saphiens

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om noen minutter, så vil en kar poppe innom med forslag til hvilken Linksys router du skal kjøpe, samt hvilken firmware du skal bruke på den. Jeg husker aldri modellnr til den routeren enkelte forguder her. Men det kommer etterhvert :)

 

//Swiss

Endret av SwissChesus
Lenke til kommentar

Ruteren fra Linksys det er snakk om er WRT54G&(L)&(S), selv har jeg en vanlig WRT54G.

 

Den kan jeg absolutt anbefale, har aldri falt ut av nettet med den etter at jeg innstallerte tredjeparts firmware og "skrudde" opp signalstyrken litt. :D

 

Den er enkel å sette opp og altså helt stabil, og hvis du søker på forumet her etter den modellen får du kort og godt veldig mange treff.

Lenke til kommentar

Det du her snakker om er Sveasoft firmwaren? Ja, jeg skal være enig i at den er overlegen det meste annet som er der ute. Men.. her er det snakk om å sette opp et trådløs nettverk for svigers. Og svigers skal vel muligens kunne gjøre enkel endringer på dette selv? Mulig det skal settes opp for så å være i drift uten endringer i mange år fremover. Da ser jeg heller ikke at de trenger alle de ekstra funksjonene som er i sveasoft sin firmware.

 

Når du også selger den ekstra signalstyrken du får ut av routeren som noe bra så kan det være greit å nevne i samme slengen at høyeste lovlige senderstyrke som er tillatt i norge er 100mw så vidt jeg vet. Hadde jeg plutselig fått en router i nabolaget som laget masse undøvendig støy så hadde det ikke tatt lang tid før Frekvenskontrollen i Post og Teletilsynet hadde fått beskjed om hvor den var og hvem som eier den. Så vær så snill og la de trådløse routerene gjøre den jobben de er laget for.. å gi DEG trådløst nett i DITT hjem.. ikke halve byen.

Lenke til kommentar
Ruteren fra Linksys det er snakk om er WRT54G&(L)&(S), selv har jeg en vanlig WRT54G.

 

Den kan jeg absolutt anbefale, har aldri falt ut av nettet med den etter at jeg innstallerte tredjeparts firmware og "skrudde" opp signalstyrken litt. :D

 

Den er enkel å sette opp og altså helt stabil, og hvis du søker på forumet her etter den modellen får du kort og godt veldig mange treff.

6422864[/snapback]

 

 

Virket jo lovende den ruteren du hadde! "Skrudde" opp signastyrken sier du?

 

mvh

saphiens

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk helt enig med NoWiSee når det gjelder det å øke sendestyrken.

En av målsetningene mine var å ikke sende signaler til hele bydelen jeg bor i her i Bergen. Det er alltid viktig å tenke på at det ikke bare er deg selv som får økt signalstyrke, men at du kan forstyrre andre på samme kanal langt vekke. Jeg bruker kanal 13, og det er det ingen her jeg bor som bruker, de bruker kanal 6.(sendestyrken min er økt til 50mW)

 

Jeg bruker firmware fra Tarifa, så den er mindre kjent enn Sveasoft og DD-WRT sin, men like god. Jeg kan også si at jeg trodde jeg ville få topp signalstyrke der pc'en var plassert, så¨derfor var det greit å ha muligheten til å øke den litt.(som Saphiens også sier selv)

 

Alle funksjonene firmware'n har er unødvendig for meg også, det viktigste var å få en stabil ruter, og det har jeg fått. Jeg kan ingenting om Linux, så å modifisere firmware'n er totalt uaktuelt for meg, selv om jeg har muligheten til det. Så han svigerfar blir nok fornøyd hvis du velger en WRT54 i en eller annen variant.

Endret av 9hdoksaet4
Lenke til kommentar
Jeg bruker kanal 13, og det er det ingen her jeg bor som bruker, de bruker kanal 6.

 

6423206[/snapback]

 

Hehe.. la meg gjette.. det er mange av routerene som heter ting som WLAN og default.. De fleste routere som bare blir koblet rett på modemet og slengt i skapet sammen med alt annet "rot" er ikke konfigurert og bruker derfor kanal 6.. Så det er ofte rimelig trygt å øke sendestyrken på routerene om det bare er "noob nett" i nærheten.

 

For sikkerthetsskyld så kan du sjekke hva som er i nærheten med Netstumbler. Det er et enkelt og greit program hvor du får opp en del mer info om nettene i nærheten.

 

Skulle du ha behov for å sjekke andre ting utover det netstumbler er i stand til så vil jeg anbefale Backtrack, som er en liveCD. Den inneholder alt du noen gang kommer til å trenge av vertøy for å se hva som foregår i "luften" rundt deg. Det beste stedet å begynne på CDen er med programmet Kismet.

 

Og Lykke til saphiens :thumbup:

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar

Virket jo lovende den ruteren du hadde! "Skrudde" opp signastyrken sier du?

 

mvh

saphiens

6422955[/snapback]

 

Sweasoft Alchemy Public Firmware. Slik kan du "skru" opp senderstyrken.

6422966[/snapback]

 

skjønte ikke helt det derre jeg. hvor lasta jeg den den. og oppdatere firmwaren på vanlig måte regner jeg med.

 

hva skjer om man blir tatt med for stor signalstyrke da??

6426852[/snapback]

 

Hentet fra sveasoft sin siden: "Sveasoft firmware and support is available for a yearly $20 USD subscription fee. A subscription includes unlimited access to firmware upgrades and unlimited access to priority support in our forums."

 

Sjangsen for at du blir tatt er så liten at jeg ikke tror du trenger å bekymre deg. Men skulle du virkelig være så uheldig at du blir tatt så er det straffbart. Du kan da i teorien få bøter eller fengsel inntil seks måneder. For mer informasjon om dette kan du lese Informasjon om regelverk for trådløse nettverk (WLAN), Forskrift som gir generelle tillatelser til bruk av frekvenser. og LOV 2003-07-04 nr 83: Lov om elektronisk kommunikasjon (ekomloven).

 

Skulle du trenge mer informasjon om emnet så kan du ta kontakt med Post og Teletilsynet på e-post: [email protected]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen godtfolk.

Har nå kjøpt WRT54GL og fått netverket opp å gå. Men er noe jeg ikke forstår....ruteren ser ut til å sende ut to signal? Svigermor fant nettet i går og fikk logget seg på...men i dag finner hun ikke signalet?! Jeg finner det, sitter å bruker det nå.

 

Noen som har noen erfaringer med denne routeren og som har noen tips tilinnstillinger jeg må stille inn?!

 

mvh

saphiens

Lenke til kommentar
Hei igjen godtfolk.

Har nå kjøpt WRT54GL og fått netverket opp å gå. Men er noe jeg ikke forstår....ruteren ser ut til å sende ut to signal? Svigermor fant nettet i går og fikk logget seg på...men i dag finner hun ikke signalet?! Jeg finner det, sitter å bruker det nå.

 

Noen som har noen erfaringer med denne routeren og som har noen tips tilinnstillinger jeg må stille inn?!

 

mvh

saphiens

6483072[/snapback]

 

 

Ruteren sender ikke ut to signaler, vennligst forklar problemstillingen nærmere.

Hvis nettverket er ikke endret og heter fortsatt linksys så kan de hende at en nabo har samme ruter og sender ut signaler som du ser. Foreslår at du endrer SSID navnet og setter på krypetering.

Lenke til kommentar

Hei.

Krypteringen er på den....fikk koblet opp svigermor også nå! :)

Blir litt stresset når de står bak og ser over skulderen... :p

 

Mulig det er nabo da.....har lite peil på trådløst jeg se du!

Takk for raskt svar.....ha en strålende dag :)

 

 

EDIT: Leif..

Endret av saphiens
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Nå har ikke jeg så god kjennskap til Hyperwrt.

Å justere signalstyrken i seg selv trenger ikke føre til økt fart på nettet ditt.

Men vist du har dårlig signal på klientene og du får markant bedre signal etter justering vil du nok oppleve bedre fart på nettet.

 

Noe særlig over 100 mV er på generell basis ikke å anbefale. Men du kan jo prøve deg litt frem. Ett program som du absolutt bør ha lett tilgjengelig er Netsumbler.

 

 

Her kan du få en del tips vil jeg tro Hyperwrt.org

Endret av sgaah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...