Gå til innhold

AVR stryrt viftestyring


Anbefalte innlegg

jeg har den siste tiden hatt interesse fom mikrokontrollere å fant ut jeg måtte lære meg hvordan man bruker PWM, dette er igrunnen hele grunnen til at jeg lagde denne viftestyringen.

 

det er nok mye på denne som kunne gjort anderledes, men den funker iaffall ;)

 

transistoren jeg har brukt er en PHB108 jeg er litt usikker på dette med MOSFETer men de skal vist være veldig godt egnet til digitale signaler siden dem enten leder eller sperrer og har veldig liten resistans når den leder

det er forsjellige typer og jeg vet ikke helt om den jeg bruker er passende men det var en jeg fant blandt alle delene mine, denne er foresten fra mitt defekte Abit AN7 hovedkort :p

 

denne transistoren har heller ingen kjøling noe jeg burde hatt, jeg merket at den ble litt varme i den

 

styringen har også en spenningsregulator som egentlig bare er for å regulere ned spenningen til kontroller chippen slik at den ikke får for høy spenning, på den jeg lagde hadde jeg ingen filter kondensator eller lade kondensator slik som på sjemaet, dette burde jeg ha men jeg droppa det for å få ned størrelsen på kretsen, den virker btw utmerket uten.

 

under her er sjema over denne kretsen

post-36952-1151834090_thumb.jpg

 

under her er det noen bilder som er tatt underveis da jeg først testa den med en lysdiode, og etterpå da jeg hadde testa den og lodda den på veroboard

post-36952-1151834018_thumb.jpg

post-36952-1151834033_thumb.jpg

post-36952-1151834050_thumb.jpg

post-36952-1151834068_thumb.jpg

post-36952-1151834082_thumb.jpg

 

og til sist kildekoden til kontrolleren

tiny15_pwm.txt

 

jeg beklager at jeg ikke forklarer koden, jeg kommer til å skrive litt mer om den å slenge den opp på hjemmesiden min etterhvert der jeg sansynligvis kommer til å forklare koden

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...