Gå til innhold

Nikon D2X vs. Canon 1D MarkII N


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du alvorlig tenker på å kjøpe et av disse, er et sånt generelt spørsmål her noe av det mindre opplysende du kan foreta deg. Hvor mange her har erfaring med ett av husa, enn si begge? Og hvor relevante er våre synsinger i forhold til dine behov?

 

Les seriøse tester av begge først, og spør så om detaljer ut fra det som kommer fram i disse testene.

Lenke til kommentar
Noen som kan si noe om fordeler og bakdeler med disse to? Hva ville dere gått for? Hvis dere ser bort ifra optikken og tenker på husa. Har kanskje mye med smak og behag å gjøre, men...

6418368[/snapback]

 

Dette er profesjonelle hus av ypperste kvalitet, hvilket en pressefotograf ville valgt er helt avhengig av hvilket merke han er vant til å bruke og hva han har opptikk til. Men det kan jo nevnes at D2x og Canon Mark IIn er ganske forskjelige hus, Mark II n er beregnet for pressefoto med litt lavere oppløsning osv. Mens Nikon d2h i utganspunktet var Nikons pressehus, men i dag er det såpass utadatert at de fleste Nikon pressefotografer velger d2xs og i cropmodus er det like raskt som d2hs.

 

Men det er uansett tullete å putte Canon og Nikon proff-hus opp mot hverandre, de fleste har vel forhåpentligvis brukt såpass mye SLR at de har valgt hvilket merke de skal satste på når de kommer til det skritet at de kjøper et slikt hus. Slike hus anbefalles uansett ikke for nybegynner uansett hvor mye penger og markeringsbehov de måtte ha rett og slett fordi de er beregnet på profesjonelle brukere, og for en nybegynner vil de være vanskeligere å bruke og desuten i mange tilfeller gi dårligere bilder (hvis man ikke vet hvordan man bruker dem).

 

Er du nybegynner med en helt enorm trang til å kjøpe rådyrt utstyr bør du kanskje heller bruke alt på opptikk og ikke på huset (da dette bare vil gi deg masse problemer og du vil fylle forumet her med spørsmål om hvordan du skal bruke kameraet ditt.)

Endret av modin
Lenke til kommentar

Hvis du er nybegynner, så ville jeg også unngått Full Frame. Det har såpass mange særegenheter at man skal være erfaren for å utnytte det. En uerfaren fotograf vil få bedre bilder med hvilket som helst annet kamera.

Hvis en nybegynner insisterer på å bruke store summer på kamerahus, ville jeg anbefalt Eos 30D eller Nikon D200. Har man markeringsbehov, og ønsker å se enda mer proff ut, kan man kjøpe vertikalgrep til dem.

For en som ønsker å se ut som en proff, og ta best mulig bilder uten erfaring, er kanskje D200 det hippeste valget. Det skriver jeg for det er så mange som har 20D/30D, at det ikke ser så eksklusivt ut. Det er liten tjangs for at naboen har en D200, men tjangsen for at han har en 20D er mye større.

Kan vi få en avklarering hvorfor trådstarte lurer på det han spør om, sett i forhold til det som er blitt skrevet her?

Lenke til kommentar

Mye svar her ja og skjønner dere er kritiske... Greia er det at det ikke er bare jeg som vurderer å kjøpe men en kamerat også. Skal ikke betale 30 000 for kameraene. Det ser jeg jo såklart ville blitt tullete. Skal vel inrømme det at jeg elsker ting og tang og syns det er moro å holde på med slikt, så det er ikke for å gå rundt og se "kul" og "proff" ut at jeg vurderer å kjøpe. Er så kul uansett så det trenger jeg ikke ;) Lest endel tester osv, men ville bare høre med dere her om dere hadde noe lurt å si siden dere ofte har det. Hvis ikke det blir 1D så går jeg nok for 30D!

Lenke til kommentar

Altså, jeg kan 1D's egenskaper, men jeg satt heller ting litt på spissen samtidig som jeg brukte "hermetegn".

Det er jo flere grunner til at det er Canon's proffserie, men en av de viktigste egenskapene i forhold til andre Canon kameraer er hastigheten på serieopptak.

Lenke til kommentar
Altså, jeg kan 1D's egenskaper, men jeg satt heller ting litt på spissen samtidig som jeg brukte "hermetegn".

Det er jo flere grunner til at det er Canon's proffserie, men en av de viktigste egenskapene i forhold til andre Canon kameraer er hastigheten på serieopptak.

6426989[/snapback]

 

Er vel en del andre viktige egenskaper.

Jeg synes for eksempel det er deilig at det tåler en regnsprut eller tre.

Samtidig som det er deilig med både CF og SD spor. CF til RAW og SD til jpg.

Autofokusen er bedre.

Hastigheten er nevnt.

Kommer fra Canon 10d,20D,5D over til 1DIIn og angrer ikke et sekund.

Synes den ekstra vekten er mer behagelig også. Får bedre "tak" på kameraet.

 

Så en 30D kan ikke være en direkte erstatning til 1DIIn.

 

Dra i butikken og kjenn på kameraene er mine tips.

Stor forskjell på 1DIIn til 30D.

Lenke til kommentar
Altså, jeg kan 1D's egenskaper, men jeg satt heller ting litt på spissen samtidig som jeg brukte "hermetegn".

Det er jo flere grunner til at det er Canon's proffserie, men en av de viktigste egenskapene i forhold til andre Canon kameraer er hastigheten på serieopptak.

6426989[/snapback]

Jaha.. Canon har for øyeblikket to modeller i proffserien. Det ene tar 4 bilder per sekund mens det andre tar 8. Det er klart at serie opptak av 8 bilder per sekund er en meget viktig egenskap til 1DmkII og mye av grunnen til at sportsfotografer o.l. kjøper dette. Men 1D kameraene har som "andreash" nevner en mengde andre egenskaper som for mange er mye viktigere enn serie opptak!

 

Til "Krister03" så vil jeg si at dersom du ikke har et klart behov for 8 bilder per sekund så ville jeg heller vurdert et brukt 1Ds (ikke MkII pga pris). Disse finnes det nå mange av på bruktmarkedet og du får et meget kompetent kamera. Mange spår også at 1.3 crop formatet kommer til å forsvinne og at Canon kommer til å fokusere på fullframe og 1.6. Men dette er foreløpig bare spekulasjoner.

Lenke til kommentar
@ eBay annonse: de linsene har vel ikke helt samme kvaliteten som 1D MarkII N? :)

6427194[/snapback]

Enig! Snodig pakkeløsning.. Et av Canons proffkamera sammen med et fint utvalg av Canons absolutte amatørobjektiver? (Kanskje litt bortsett fra 70-300)

 

Nei, kjøper du dyr bil så kjøper du ikke regummierte dekk som ødelegger hele veigrepet, hvis du skjønner sammenligningen?

Lenke til kommentar
@ eBay annonse: de linsene har vel ikke helt samme kvaliteten som 1D MarkII N? :)

6427194[/snapback]

Enig! Snodig pakkeløsning.. Et av Canons proffkamera sammen med et fint utvalg av Canons absolutte amatørobjektiver? (Kanskje litt bortsett fra 70-300)

 

Nei, kjøper du dyr bil så kjøper du ikke regummierte dekk som ødelegger hele veigrepet, hvis du skjønner sammenligningen?

6427220[/snapback]

 

HEhe-- Lurer på hva kjøper av en slik pakke tenker når han ikke får pro-objektivet EF-S 18-55 til å passe på 1DIIN..

Lenke til kommentar
Som det kommer fram her, har 1D serien absolutt mange flere egenskaper enn Canons "forbrukerserie".

 

@ eBay annonse: de linsene har vel ikke helt samme kvaliteten som 1D MarkII N? :)

6427194[/snapback]

 

I tillegg så er 18-55 et EFS objektiv som IKKE kan brukes på 1D serien :)

Endret av andreash
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...