Gå til innhold

Hjelp med feilsøking i kode

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg sitter og prøver å lage meg CVvisning ved hjelp av PHP og MySQL.

Jeg har ikke kommet så langt enda, men jeg har fått en feilmelding som jeg absolutt ikke skjønner eller klarer å finne årsaken til

Koden er som følger:

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

<html>
<head>
<? include('inc/dbcon.php'); ?>
</head>
<body>
<table border='0' cellspacing='0' cellpadding='0' width='305'>
<?php
$cv_hent = mysql_query("SELECT * FROM f_cv_person WHERE id = '1'");
if(!$cv_hent) die('DB error: '.mysql_error());
while($row = mysql_fetch_array($cv_hent)) {
 echo  '<tr><td width='40%'>Navn:</td><td>'.$row['fornavn'].' '.$row['etternavn'].'</td></tr>'.
 '<tr><td width='40%'>Født:</td><td>'.$row['born'].'</td></tr>'.
 '<tr><td width='40%'>Mobil:</td><td>'.$row['mobil'].'</td></tr>'.
 '<tr><td width='40%'>Epost:</td><td><a href='mailto:'.$row['epost'].''>'.$row['epost'].'</a></td></tr>'.
 '<tr><td width='40%'>WWW:</td><td><a target="_blank" href='http://'.$row['www'].''>'.$row['www'].'</a></td></tr>'.
 '<tr><td width='40%'>Adresse:</td><td>'.$row['adresse'].'<br>'.$row['postnr'].' '.$row['poststed'].'</td></tr>'.
   '<tr><td align="left" valign="top">'.$row['innhold'].'<hr></td></tr>';
}
?>
</table>
</body>
</html>

Feilmeldingen jeg får er:

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Parse error: syntax error, unexpected T_LNUMBER, expecting ',' or ';' in /home/cl-k/web/testsiden.net/cvsql.php on line 11

Jeg har prøvd å rette opp i forhold til de tegnene som feilmeldingen nevner men jeg finner ingen løsning på det.

Endret av Lomz
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hmmm...ble mye fnutter å holde styr på her! Istedenfor å ha alt i en echo kommando, hvorfor ikke heller slå hele tabellen sammen i en variabel og så returnere den? Slik:

$var = '<table blablabla>';
$var .= '</table>';
echo $var;

Prøv det og legg ut koden så er det kanskje lettere å se. Blir nemlig uoversiktlig når du har kode over så mange linjer!

PS: Tror kanskje problemet ligger i at du ikke skiller mellom hvilken fnutt du bruker. du skriver echo '<table width='40%'>'. Når du hele tiden bruker ' så blir ikke det du skriver ut en hel string. 40% blir på en måte ikke en del av strengen. Skriv slik: echo '<table width="40%">'

Endret av kjey
Skrevet

Trolig noe tull med linjeskift

Prøv å dele den opp i flere operasjoner eller få alt på en lang linje.

Blir ofte litt knot i begynnelsen når man har mange lange operasjoner, start med ett felt og legg til ett og ett så går det nok bedre.

Skrevet

prøv og heller skriv linjen slik:

echo  "
<tr><td width='40%'>Navn:</td><td>{$row['fornavn']}{$row['etternavn']}</td></tr>
<tr><td width='40%'>Født:</td><td>{$row['born']}</td></tr>
<tr><td width='40%'>Mobil:</td><td>{$row['mobil']}</td></tr>
<tr><td width='40%'>Epost:</td><td><a href='mailto:{$row['epost']}'>{$row['epost']}</a></td></tr>
<tr><td width='40%'>WWW:</td><td><a target="_blank" href='http://{$row['www']}'>{$row['www']}</a></td></tr>
<tr><td width='40%'>Adresse:</td><td>{$row['adresse']}<br>{$row['postnr']} {$row['poststed']}</td></tr>
<tr><td align="left" valign="top">{$row['innhold']}<hr></td></tr>";

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...