Gå til innhold

DVD-romen til bærbaren virker ikke


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Når jeg skal sette i en hvilken som helst cd/dvd i dvd-romen min, tenker den litt så stopper cd og ingenting skjer. Dette problemet kom etter i går. Veit ikke årsaken men jeg husker jeg prøvde å starte et program på en cd i BOOT menyen(altså direkte fra cd før windows starter). Når jeg skal starte maskinen nå(hvis jeg har cd i) tar det kjempe lang tid før pcen er i windows, men med en gang jeg tar ut cd kommer den til windows med en gang!

 

Kan noen vær så snill og hjelpe meg?

 

Hilsen Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har sikkert satt opp bios til å prøve å boote fra cdrom før harddisk.

 

 

 

Inne i bios under menyen "Advanced Bios Features" - Må du sjekke at navnet på cdrommen din ikke står oppført først - hvis den gjør det vil maskina lete etter boot ini filen på cdplata før den prøver hardisken. I eks under - vil maskinen først sjekke for boot ini filen på floppyen og deretter(hvordan staves derretter?) på harddisken.

 

boot device priorety :

1st IDE device floopy

2nd IDE harddisk(eksST313789osv..,)

3rd IDE Cdrom(NEC..blabla..)

Endret av monodonk
Lenke til kommentar

Det staves deretter. Neste gang du lurer på noe kan du sjekke www.ordbok.no, Norsk-Norsk ordbok.

 

Saksa fra sida med ordet deretter skrevet inn:

 

der|etter adv (av der)

1 så, etterpå først fikk vi middag og d- kaffe / året d-

2 i overensstemmelse med det budsjettet er stramt, og vi må innrette oss d- / så ble også resultatet d-

 

.Johan

 

PS: Er ellers helt enig med monodunk, du har nok valgt å boote fra det optiske drevet. Men hvorfor dette skulle kvele funksjonalitet i Windows skjønner jeg ikke helt.. Ut ifra det du skriver kan det virke som at autorun-funksjonen i Windows er skrudd av. Du kan jo skru det av/på i registeret:

 

Start->Kjør/Run->regedit

 

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Cdrom

 

Dobbelklikk 'AutoRun', og skift mellom 1 for 'Enable' og 0 for 'Disable', alt etter hva du ønsker.

Endret av Jerva
Lenke til kommentar
Det staves deretter. Neste gang du lurer på noe kan du sjekke www.ordbok.no, Norsk-Norsk ordbok.

 

Saksa fra sida med ordet deretter skrevet inn:

 

der|etter adv (av der)

  1 så, etterpå først fikk vi middag og d- kaffe / året d-

  2 i overensstemmelse med det budsjettet er stramt, og vi må innrette oss d- / så ble også resultatet d-

 

.Johan

 

 

6417028[/snapback]

 

:!: Takker så meget.

I motsetning til de fleste som påstår at de har dysleksi - så har jeg faktisk både dysleksi og dyskalkuli.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...