Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Regne ut poengsum fra VGS


Anbefalte innlegg

Hehe helt riktig ;) Heldigvis så hjalp eksamenskarakterene mine bare meg oppover.

5 i standpunkt og 6 på eksamen ;) Hjelper med 5,5 da istedet for kun 5.

 

Men noe sykt skjedde med en kamerat av meg.

Jeg hadde Spansk C-språk. Han var en stødig 2'er. Men klarte å få en 3 til sommer. Mens jeg var en sterk 4'er. Hadde vel muligheten til å få 5, men gadd rett og slett ikke å utvide ordforrådet mitt i spansk. Og med den gramatikken man kunne ble det bare 4.

 

Så kommer og han opp i muntlig eksamen. Vi blir inndelt i nivåer. De svakeste først, og de sterkere senere. For at sensor ikke skal måle de svakeste mot de sterkeste. (Litt kjipt å høre noe dårlig etter en noe veldig bra). Så han går inn først. Han følte det gikk nokså greit. Jeg gikk inn senere. Følte det gikk ganske bra jeg også.

 

Vi går inn for å høre karakterene. Jeg får 5..... Sjeleglad var jeg. Spansk muntlig er ikke noe man tuller med. Mens han får 6 fordi han hadde gjort det så bra i forhold til det han kunne fra før. Lærerern hjalp kanskje litt med å få den 6'ern da.

 

Men poenget er at nå får han 4,5 i spansk, og det samme gjør jeg. Så da har vi fått svar på at alt er mulig på eksamen....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

ALTSÅ..nå har jeg fått Svar på søknaden min om opptak til universitet og der står jeg på venteliste på en del av ønskene mine..men når jeg da ser på poengsummen min som samordnaopptak har reknet ut, er den feil...iallefall ut fra hva jeg hadde reknet meg til... Kan noen fortelle meg med ballesikkerhet hvor mye poeng jeg får for disse fagene(?) ;

 

(2MX + 3MX)

(BØ + 2 BØ)

(2KJ + 2FY)

Jeg vet jeg får 0,5 poeng for hvert av realfagene og 1,5 poeng for 3MX og 2MX, men får jeg også fordypningspoeng for mattematikken? Slik jeg har forstått det skal jeg få det...

 

 

 

Legger ved et eksempel fra denne siden hvor jeg synes det står ganske klart. ( se selv om du vil)

 

 

Eksempel Hvis du har et gjennomsnitt av middelverdiene av karakterene på 4,00, 2 fordypningsfag utover minstekravet (for eksempel engelsk og matematikk) og 2 realfag i VK1 og VK2 (for eksempel fysikk og matematikk) blir skolepoengene beregnet slik:

Karakterpoeng: 4,00 x 10 40,00

Fordypningspoeng, generelt 4,00

Realfagspoeng 3,00

Skolepoeng 47,00

Lenke til kommentar
ALTSÅ..nå har jeg fått Svar på søknaden min om opptak til universitet og der står jeg på venteliste på en del av ønskene mine..men når jeg da ser på poengsummen min som samordnaopptak har reknet ut, er den feil...iallefall ut fra hva jeg hadde reknet meg til... Kan noen fortelle meg med ballesikkerhet hvor mye poeng jeg får for disse fagene(?) ;

 

(2MX + 3MX)

(BØ + 2 BØ)

(2KJ + 2FY)

Jeg vet jeg får 0,5 poeng for hvert av realfagene og 1,5 poeng for 3MX og 2MX, men får jeg også fordypningspoeng for mattematikken? Slik jeg har forstått det skal jeg få det...

 

 

 

Legger ved et eksempel fra denne siden hvor jeg synes det står ganske klart. ( se selv om du vil)

 

 

Eksempel Hvis du har et gjennomsnitt av middelverdiene av karakterene på 4,00, 2 fordypningsfag utover minstekravet (for eksempel engelsk og matematikk) og 2 realfag i VK1 og VK2 (for eksempel fysikk og matematikk) blir skolepoengene beregnet slik:

Karakterpoeng: 4,00 x 10 40,00

Fordypningspoeng, generelt  4,00

Realfagspoeng  3,00

Skolepoeng  47,00

6518465[/snapback]

 

 

 

Du får 1/2 poeng for 2 mx, 1 poeng for 3 mx, og 2 fordypningspoeng. Det blir tilsamen 3 1/2 poeng.

 

BØ får du ikke poeng for hvis du får økonomilinja, men går du allmenn tror jeg du skal ha 2 poeng for det faget (8 t til sammen) eller 3 p (10 timer til sammen).

 

Du får 1/2 poeng for 2 fy og 2 kj. det blir 1 poeng.

 

Realfagspoeng: 2 1/2

Fordypningspoeng: 4.

Lenke til kommentar
Går økonomilinja og får derfor ikke fordypningspoeng for økonomi..

Det vil da se ut til at jeg skal ha: Realfagspoeng:    2,5

                                          +  Fordypningspoeng: 2

                                          =                          4,5

 

Noen enige?

6519586[/snapback]

 

Jupp, i følge meg ser det riktig ut. Siden økonomi er obligatorisk på økonomilinja, så får du ikke fordypningspoeng for det faget.

Lenke til kommentar
Går økonomilinja og får derfor ikke fordypningspoeng for økonomi..

Det vil da se ut til at jeg skal ha: Realfagspoeng:    2,5

                                          +  Fordypningspoeng: 2

                                          =                          4,5

 

Noen enige?

6519586[/snapback]

 

Jupp, i følge meg ser det riktig ut. Siden økonomi er obligatorisk på økonomilinja, så får du ikke fordypningspoeng for det faget.

6519686[/snapback]

 

På søknaden min har jeg ikke fått de 2 fordypningspoengene, har bare fått 2,5 poeng!`?!

Lenke til kommentar
Går økonomilinja og får derfor ikke fordypningspoeng for økonomi..

Det vil da se ut til at jeg skal ha: Realfagspoeng:     2,5

                                           +  Fordypningspoeng: 2

                                           =                          4,5

 

Noen enige?

6519586[/snapback]

 

Jupp, i følge meg ser det riktig ut. Siden økonomi er obligatorisk på økonomilinja, så får du ikke fordypningspoeng for det faget.

6519686[/snapback]

 

På søknaden min har jeg ikke fått de 2 fordypningspoengene, har bare fått 2,5 poeng!`?!

6519865[/snapback]

 

hei. Har du hatt matte i to år (10 timer, sant?), skal du ha 2 fordypningspoeng. er ikke de poengene med i beregningen, bør du ringe samordnaopptak å oppklare det.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hei! Dette er muligens en nekropost, men trenger litt hjelp selv.

 

Kall meg gjerne dum, men jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal regne ut gjennomsnittskarakteren min fra VGS. Jeg hører så mye forskjellig om dette. Har selvsagt ikke fått vitnemålet ennå.

 

1) Skal jeg ta gjennomsnittet av absolutt alle karakterene jeg har fått gjennom videregående så langt?

 

2) Skal jeg ta gjennomsnittet av alle avsluttende fag gjennom alle 3 årene? Hvilke fag er i så fall det?

 

3) Eller skal jeg gjøre noe helt annet?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg er klar over at denne er gammel, men den er fortsatt gyldig..

 

 

 

 

Jeg lurer på.. Jeg har 20 fag, men 5 eksamener. Skal jeg regne ut snittet med eksamenen og karakteren lagt sammen, f. eks 4 i faget og 5 i eksamen = 4,5.

 

 

 

 

Eller skal jeg ta karakterene som et eget tall, og derfra dele på 25 siden jeg har 5 eksamener?

 

 

Lenke til kommentar

Men ikke i reform 94? Vitnemålet mitt er derfra, dog jeg har tatt opp 2 fag som er fra kunnskapsløftet. I begge disse blir det kun 1 karakter naturligvis. Men jeg har fortsatt 5 eksamener i R94. 

 

 

 

 

Som jeg har skjønt det da blir disse eksamenskarakterene plusset med standpunkt, o delt på to for å få middelkarakteren, så plusses med resten av karakterene. Dette blir så lagt sammen med de to fra kunnskapsløftet, før det hele deles på 20? 

 

Dette gir meg en poengsum på 4,4.

 

Visst jeg regner ut eksamene på egenhånd, så får jeg kun 4,32. Så det er litt viktig :p

 

 

Lenke til kommentar

Når du sier det tror jeg at den nye reformen ble innført "all over the board". Husker noe debatt om det får et par år tilbake, men jeg husker ikke om det kun gjaldt at fordypningspoengene ble fjernet (og realfagspoengene ble redusert) eller om det også gjaldt dette, så jeg kan ikke si for sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...