Gå til innhold

Problemer med instalasjon


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg prøvde først å boote opp med XP cden, dette gikk ikke fordi jeg ikke så noe pga. et skjermbilde i starten (reklame for skjermkortet eller noe). Jeg prøvde da å instalere inne fra Windows, men da PCen hadde paket ut instalasjonsfilene og boota opp og jeg skulle formatere så fikk jeg en error melding hvor det sto at disken ikke kunne formateres pga det lå instalasjonsfiler på den disken, altså den kan ikke formatere fordi da slettern de filene som skal instaleres. Jeg prøvde å boote med CDromet som første boot, men dette ga ikke noe resultater (muligens litt shabby CD rom, den starter ikke før en stund etter at XP har startet) Så når jeg nå starter PCen så får jeg to alternativer, starte windows eller Instalerer Windows. Så problemet er at jeg ikke får formatert disken siden det ligger instalasjonsfiler på den. Noen annen måte å formatere disken på? Eller kan jeg fjerne instalasjonsfilene inne fra Windows, slik at Pcen ikke finner de ved oppstart?

 

Håper dere skjønte problemet mitt :) På forhånd: Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å presse Del knappen med en gang maskinenstarter slik at du kommer inn i bios. På noen hovedkort kan du skru av velkomstskjermen som dukker opp akkurat når du skal trykke "The Any key" for å starte fra Cdrom for å installere win.

 

For jeg regner med at det bilde du snakker om er ettsånt typisk unødvendig reklamebilde fra Hk produsenten.

Lenke til kommentar

Hvis du kommer inn i bios så sjekk at pc'en kan boote fra Cdrom.

Under menyen "Advanced Bios Features" - Må du sjekke at navnet på cdrommen din står oppført - eks:

 

boot device priorety :

1st IDE device floopy

2nd IDE harddisk(eksST313789osv..,)

3rd IDE Cdrom(NEC..blabla..)

 

 

Hvis cdrommen din ikke står på listen kan du ikke boote fra den - men det er enkelt å bytte.

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd på dette selv, men hvis du har flere partisjoner enn C så kan du vel teoretisk sett pakke ut instalasjons filene på fks D og prøve. ellers så kan du med xp ha flere operativsystem på flere partisjoner (dualboot) så lenge bootini fila ligger på C. Så jeg tipper at du kan lage en partisjon D legge ny xp der og bare gi blaffen i å formatere C.

Jeg kjører dualboot med XP både på C og D uten noen større problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...