Gå til innhold

USB disker en sikkerhetsrisiko


Anbefalte innlegg

Det som er synd(eller ikke? ekspertene strides...) ved dette, er at det er særdeles lite logging som er lov i Norge.

6405750[/snapback]

Det er så, men automatiserte tiltak mot bestemte brudd på retningslinjer er tillatt, noe som gjør at man vil kunne forsvare en scanning av hjemmeområdet til brukerene for automatisk sletting av kjørbare filer (eller andre uønskede elementer).

 

Forøvrig så er beskyttelsen av personvernet i Norge ganske så strengt, og faktisk så strengt at det er hele bransjer som bryter pålegg fra datatilsynet. Det ville kanskje vært litt for ille om folk hadde omkommet fordi datatilsynet har fått viljen sin?

 

Datatilsynet sliter med en ting, de tenker kun privatperson. De virker å ha liten faglig kompetanse rundt datasikkerhet. Siste krav jeg så rundt kryptering av konfidensiell informasjon var double-DES, en standad jeg aldri har sett i brukt. Og, som om ikke det var nok så var jeg med på å knekke koder i trippel-DES (3DES) på slutten av 1990-tallet.

 

Jeg synes det blir ille når datatilsynet er så opptatt av personvern at de ikke klarer å se hva som er praktiske løsninger, eller hva som i det hele tatt er gjennomførbart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Brukere en sikkerhetsrisiko"

 

Ikke lenge før den kommer heller :)

6405878[/snapback]

Den har vært ute lenge, og det er sågar kanskje den største sikkerhetsrisikoen som er. Men, det er en sikkerhetsrisiko som man med fornufitg opplæring kan gjøre mindre farlig.

6405962[/snapback]

 

Tenkte som artikkel jeg :)

 

Brukerne har vært et sikkerhetsproblem siden PCene flyttet ut fra universitetene (og sikkert før det også)

 

Ser for meg VG med "DU er en sikkerhetsrisiko" på forsiden :D

Med "Fersk rapport viser at 90% av alle virus spres via brukere." som ingress.

 

Så kan de kjøre en "FARE. Hammer i hodet gjør vondt" med "Hva du kan gjøre for å beskytte deg" som undertittel dagen etterpå ;)

Lenke til kommentar
Så kan de kjøre en "FARE. Hammer i hodet gjør vondt" med "Hva du kan gjøre for å beskytte deg" som undertittel dagen etterpå ;)

6407255[/snapback]

Nesten som å kjøpe strips på Clas Ohlson, ca 8 cm lange: "Merk at disse ikke må brukes rundt halsen, da dette kan føre til kvelning." :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...