Gå til innhold

Problemer med integrert lydkort i min nybygde pc


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har satt sammen 3 identiske maskiner bygd på K7N420PRO hovedkort. Alle er blitt installert med Win XP.

 

De 2 første maskinene gikk meget smertefritt, mens det har vært en del trøbbel med maskin nr 3. Driverne ser ut til å bli greit installert, men etter oppstart av windows "låser" maskinen seg. Har funnet ut av det meste sannsynlig er det integrerte lydkortet som skaper trøbbel, for maskinen virker stabilt visst jeg disabler dette.

 

Noen som har en formening om hva som kan være galt? Kan det være at det integrerte lydkortet er defekt, eller kan det være en instilling på HK/Bios som er feil.

 

Alle innspill mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du nevner her er et vanlig problem hvis du kjører med Via chipset, jeg ser ikke bort i fra at nForce kan ha samme problemet.

Så lenge du kjører integrert lydkort så deler dette også irq med en av pci portene dine, jeg vil anbefale deg hvis du har andre kort montert(isdn, lan eller lignende) og forsøke å ta ut alle kort deretter starte maskinen med kun skjermkort å lydkort aktivert. Hvis maskinen da starter uten problem så tyder det på at du har hatt konflikt med et av de andre kortene.

Sett da inn de andre kortene, hvis du har lan sett dette inn i den nederste pci porten, start opp maskinen og se at dette virker greit.

sett deretter inn F.eks isdn kort 2 hakk lenger opp. Og gjør det samme starte opp og sjekk at det funker

 

Har du andre typer kort prøv deg litt fram og se hva som funker best.

 

Kenneth Pedersen

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingen.

 

Det er 4 PCI spor på hovedkortet, men problemet var der selv om det ikke var montert noen kort i disse.

 

Problemet oppstod når maskinen var "helt ren" både med hensyn til andre kort eller programvare som kan skape problemer.

 

Noen andre forslag til hva som kan være feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...