Gå til innhold

Raid5 Win2003 - Resynching?


tore-

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nettop laget et software raid5 i win2003 ved 6x250GB. Har laget et nytt volume, valgte NTFS og Quick Format.

 

Nå etter 24 timer har den stått på som status: "Resynching", og har kommet til 5 prosent?

 

Er dette normalt? Eller bør jeg bare restarte maskinen for å starte på nytt igjen? Har ingen erfaring med software raid så vet ikke om dette er normalt.

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Den resyncingen kan ta lang tid.

Selv har jeg 3x 300 GB disker i Raid 5 og det bruker å ta ca 8 timer..

Hva som styrer resyncingen, har jeg ikke peiling på....

Lenke til kommentar

Det som er viktig er at raidet røres minst mulig når det resynces, helst skal det ikke røres i det hele så det kan få bli ferdig raskest mulig. Men det som styrer hastigheten på jobben er hastighet på disker og CPU (osv).

 

Selv har jeg et RAID5 volum på 6X200GB IDE disker og det tar "kun" 8 timer å resynce, og det er en duron 1800 maskin. Så må si at 24 timer var "litt" drøyt.

 

Sier loggene noe interresant?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke funnet noe spesielt i Event manager.

 

Det som er viktig å understreke er at dette er helt nye tomme disker, som jeg skal lage et raid av. Synes det er drøyt at bare det å lage selve raidet skal ta så lang tid. Etter det jeg har regnet ut, kommer dette til å ta 20 dager. Og det kan jo ikke stemme?

 

Frister å starte maskinen på nytt, for så å lage nytt raid volume.

 

Hvis dere husker, hvordan gikk dere frem for å lage raidet? Laget dere partisjoner på hver disk først (uten å asigne en partisjons-bokstav), for så å lage volumet til disken?

Lenke til kommentar

Nei det kan ikke stemme, hvis jeg husker rett så tar et raid-sett på den doble størrelsen 2 dager å generere, så noe høres feil ut hos deg.

 

Når det gjelder partisjoner så kan du ikke opprette de før du har laget et volum. Du kan jo prøve å opprette en partisjon, for så å velge ingen formatering, så tar du det etterpå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg laget ved å først gjøre alle diskene til raidet dynamiske.

Så merket jeg de 3 diskene, høyrklikket og valgte new Partisjon. Deretter valgte jeg Raid-5 som da kom opp som et alternativ...

 

Finnes det flere måter?

Lenke til kommentar

Gjordet det på den måten som dere sier, den og den står fremdeles å resyncher.

 

Jeg tror jeg bare lar den kjøre ferdig, jeg startet på nytt igår og fikk mountet den til en stasjon, og skrevet og slettet filer til den (though veldig treigt). Så er et steg nærmere.

 

Den kommer til å bruke to uker, men jeg ser ingen andre løsninger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Du må vel la diskbehandlingen stå åpen for å resynce..

Ikke helt sikker her, men jeg lot vinduet stå oppe til den var ferdig...

Lenke til kommentar
Jeg laget ved å først gjøre alle diskene til raidet dynamiske.

Så merket jeg de 3 diskene, høyrklikket og valgte new Partisjon. Deretter valgte jeg Raid-5 som da kom opp som et alternativ...

 

Finnes det flere måter?

6393151[/snapback]

Kan vel bruke kommandolinje: diskpart

Nyttig liten sak..

 

24 timer og 5% hørtes veldig rart ut..

Lenke til kommentar

Den går fremdeles grisetreigt, og jeg orker ikke å prøve kommandolinje-verktøyet, selv om jeg burde gjort det første gangen.

 

Får bare håpe på at raidet er skikkelig satt opp nå etter den er ferdig.

 

Btw, er det noen måte jeg kan teste om raidet gir den ytelsen det skal?

Lenke til kommentar
Btw, er det noen måte jeg kan teste om raidet gir den ytelsen det skal?

6422395[/snapback]

Finnes vel en haug ulike benchmark verktøy. Eller så kan du jo prøve å kopiere inn en fil til raidet. Ikke bli skremt over "dårlig" ytelse - software raid-5 er ikke direkte raskt.. Ikke mitt, ihvertfall. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Nå er jo Raid-5 ikke så raskt å skrive til i allefall, men lesehastigheten er dobbelt så raskt som en disk, hvis man bruker 3 disker.

Vet ikke helt hvordan Raid-5 arter seg ved bruk av flere disker.

Det er jo den paritetsdisken som gjør at det går sakte å skrive til Raidet...

Lenke til kommentar
Nå er jo Raid-5 ikke så raskt å skrive til i allefall, men lesehastigheten er dobbelt så raskt som en disk, hvis man bruker 3 disker.

Vet ikke helt hvordan Raid-5 arter seg ved bruk av flere disker.

Det er jo den paritetsdisken som gjør at det går sakte å skrive til Raidet...

6423719[/snapback]

Det er ikke en egen paritetsdisk i Raid-5, paritetsdataene fordeles på alle diskene. Lesehastigheten er ganske kurant, ja. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Selvfølgelig har du rett. I følge denne så er det slik. Lurte bare på om hvordan det ble med 3 disker.

Sikkert samme teorien.

Hvis jeg hiver en 4 disk inn i det Raidet hvordan blir det da med lagringsplassen? Jeg har nå 3x 300GB og lagringsplassen er 600GB tro om den blir 900GB da??

Lenke til kommentar
Selvfølgelig har du rett. I følge denne så er det slik. Lurte bare på om hvordan det ble med 3 disker.

Sikkert samme teorien.

Hvis jeg hiver en 4 disk inn i det Raidet hvordan blir det da med lagringsplassen? Jeg har nå 3x 300GB og lagringsplassen er 600GB tro om den blir 900GB da??

6423968[/snapback]

Jau, lagringsplassen i Raid-5 er samlet kapasitet av alle diskene, minus én disk. Så 4 disker gir 300x4 - 300 = 900.

Lenke til kommentar

Du trenger nok ikke noe benchmarkverktøy for jeg ser allerdede "her" at noe er galt, når det tar så mange dager å gjøre det så _er_ noe galt. Det er ikke akkurat optimalt og vente i dagesvis hver gang det må resynces etter en liten feil et sted, noe som vil skje en gang.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...