Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Routeren virker plutselig ikke....hjelp....


Anbefalte innlegg

Plutselig virker ikke routeren min. Fikk den for ca et halvt år siden og den har funket hele tiden. (det er en 3com router)

 

Nå kommer jeg meg ikke på nett via routeren - bare via modemet - følgelig kommer jeg meg heller ikke på trådløst nett.

 

Hva kan være problemet her? :roll::blush:

 

Har prøvd å trekke ut kontakten og la den være ute noen minutter, for deretter starte modemet og routeren på nytt. Har rekkefølgen på hva som startes først noe å si? jeg har startet modemet først.

 

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen,

 

hvis du kobler pc'en din til routeren (trådløs eller kablet) skal du få tildelt en IP adresse fra routeren som for eksempel 192.168.1.x eller 192.168.0.x.

 

Routeren kan konfigureres via webleseren din, dvs. åpne IE eller NS / Opera, og skriv inn IP adressen til routeren din. Avhengig av IP adressen til pc'en din skal routerens IP adresse være den samme utenom at en slutter på .1

 

Da åpner du websiden (webgrensesnitt) til den innebyggde webserveren i routeren din.

 

Da skal du vanligvis taste inn brukernavn og / eller passord og kan stille inn masse egenskaper til routeren din.

 

Hilsen,

bit

Lenke til kommentar

Takk for at du prøver hjelpe meg :yes:

 

Men problemet er jo at hvis jeg kobler meg på nett via routeren, kommer jeg meg ikke på nett. Kommer bare på nett hvis jeg KUN går via modemet. Hjelper det da å gå inn på websiden der jeg har innstillingene til routeren min?

 

Jeg har ikke gjort noen endringer der, men likvel funket routeren ikke fra og med i dag. Den har funket helt fint til og med i går.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

når du skriver at du ikke kommer på "nett" mener du at du ikke får noe intern ip adresse eller at du ikke kommer ut på internett?

 

Jeg prøver å finne ut om routeren din er i stykker eller at noen (hvis ikke du) har gjort endringer i oppsettet til routeren som forhindrer at du faktisk kommer ut på internett.

 

Derfor - nå i første omgang - "drit" i å komme ut på internett via routeren - vi prøver først å lage et "lokalt" nettverk mellom pc'en og routeren din.

 

Siden du åpenbart aldri har vært inn i routeren din er det fullt mulig at du har hatt et "åpent" trådløs nettverk som noen har koblet seg til og gjort endringer i router oppsettet ditt.

 

Prøv å koble pc til router - sjekk ip adressen, sjekk om du kommer inn i webgrensesnitt til routeren - fungerer det må vi sjekke instillinger i routeren. Fungerer ikke det er routeren muligens i stykker.

 

Er routeren din satt opp som router eller brukes modemet som router? Hvilken ISP har du og hvilken modemtype?

 

bit

Endret av bitcowboy
Lenke til kommentar

Jeg har vært via nett og gjort endringer på routerinnstillingen, så jer er 100% sikker på at det har vært et sikret nettverk :)

 

Jeg mener at jeg ikke kommer på internett - kan ikke åpne vg.no eller noe annet.

 

Skal prøve det med ip/webgrense snittet.

Lenke til kommentar

Takker for hjelp :yes:

 

Jeg mistet all forbindelse i går, pga en fellesfeil hos tele2.

 

Nå har jeg ringt dem to ganger så jeg er på nett med stasjonær pc. Tør ikke prøve med routeren før dette funker skikkelig.

 

 

Men kan routeren plutselig finne på noe "tull" slik at den ikke fungerer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...