Gå til innhold

Hvor finner man utvalg ?


Anbefalte innlegg

Omsider må jeg bare innse at fremtiden er digital.

Etter noen år med et dig. kompaktkamera er erfaringen at den gamle speilreflexen blir liggende i skuffen sammen med utstyr som sikkert snart er historisk.

Så nå er tiden kommet til å investere i digital speilreflex - tror jeg.

Så er letingen igang da. Man ønsker selvsagt mest mulig igjen for surt tjente kroner, derfor: ingen impulskjøp.

Men når man bor i en liten sørlandsby, er ikke utvalget så stort. Den lokale sjappa har selvsagt Canon D 350, og en og annen Nikon D 50.

Jeg har noen hovedkrav som er adoptert fra min gamle billige og gode Pentax MZ 5-N:

Godt å holde i, knapper og brytere på riktig sted, moderat pris, kompakt/lett (er mye på tur) og god tilgang på service og utstyr som ikke koster skjorta..

Ellers er det nok mer opp til hodet bak enn selve mekanikken å bestemme bildekvaliteten.

Canon'en kan man ikke holde i, og samtidig nå nødvendig betjening og er derfor ikke aktuell. Nikon'en er bedre - mye bedre. Men det er direkte irriterende å ikke få prøvd alle de andre. Etter fire timer i bil rekker man såvidt innom et par av hovedstadens butikker før stengetid en lørdag før familien kaller. Men hvor er utvalget ? Nikon og canon og en enslig Pentax isd D bak et låst glass uten betjening tilstede var et magert bytte på denne turen. :(

Øverst på ønskelisten står nemlig en liten Pentax isd ds. Grunnen er at det ligger noe gammelt glass i den før omtalte skuff, feks en pentax FA 28 - 70 FMC og en 70 - 210 pentax-f smc. Disse må da kunne brukes ? Eller er det et for dumt utgangspunkt ? :hmm:

Ds' har såvidt jeg har kunnet lese meg til både bra søker, fokus og til og med nedblendingsknapp. Men den koster, og man bestiller ikke bare fra en nettbutikk sånn uten videre.

Foreløpig er altså favoritten Ds'en, men feks Nikon D 70 er også på lista, selv om det betyr kjøp av glass.

Så kan noen gi tips om hvor man kan se, ta på, klasse på Pentax, eller Samsung eller forsåvidt noen av de andre alternativene som faktisk er på markedet ? (jeg skal selvsagt se på andre ting enn pentaxkompatibelt)

I en sørlandsby eller i hovedstaden...

 

mjes

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er desverre dårlig med Pentax i butikken, noe som er veldig trist. Samsung er enda ikke lansert i Norge, selv om det skulle vært på markedet for lenge siden. Du kan sende en mail til Aronsen A/S for å sjekke tilstanden.

 

Det er ikke dumt å velge Pentax hvis du har eldre optikk fra det merket. Det finnes i tillegg masse bruktoptikk fra åttitallet på markedet. En femtimillimeter med manuell fokus vil være et glimrende portrettobjektiv, og de burde man kunne finne på bruktmarkeder osv. Det var nemlig et av de mest utbredte systemene i gamle dager, og mange aparater ligger i skuffer og på loft.

De som har testet Pentax rapporterer at det har en glimrende ergonomi, selv om det er omtrent like lite som 350D. Det samme gjelder naturligvis Samsung. Siden du allerede har en analog Pentax, så vil jo den utgjøre et glimrende backup-kamera. Det er jo bare til å sette på et kameradeksel (i steden for optikk), og pakke det ned nederst i kofferten når du er på ferie. Koblet med en god scanner vil det også gi deg bedre bilder i s/h enn det digitale huset gjør.

Desverre har fotobutikker dårlig utvalg i forskjellige merker. Kan ikke huske å ha sett Pentax i noen butikker de siste årene. Personlig hadde jeg kanskje tatt tjangsen og bestillt et slik kamera, uten å prøve det først. Bestiller du fra netshop så har du jo returrett likevel, hvis du mot all formoding skulle være misfornøyd. Ville riktignok sjekket situasjonen med Samsung. Det kan være noen kroner å spare på å velge Samsungs tilsvarende modell.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk sett Pentax i flere Elkjøpbutikker (i Oslo-området riktignok, men de finnes altså i kjeden).

 

Edit: Leste originalposten litt dårlig.. Dersom tur til Oslo er et réelt alternativ, så har jeg vel også sett Pentax på Photo Phono i Vogts gate på Thorshov. Der jobber det folk med litt peiling, men ring på forhånd for å sjekke at de har.

 

Konkret har jeg sett Pentax, tror det var Ds, på Elkjøp Storo og Sandvika.

 

Lømorks websider indikerer at de har Samsung. Igjen en butikk hvor du kan påtreffe noen med peiling.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...