Gå til innhold

Får ikke starta windows - Et hel****** problem.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Unnskyld emnetittelen, men jeg er rimelig frustrert nå.

Av og til, kanskje gjennomsnittelig 1 gang i måneden vil ikke PC'en boote ordentlig, og jeg kommer ikke inn i Windows.

Jeg kommer helt fram til der XP logoen skal dukke opp, men en liten progress bar eller hva det heter under. Dere vet sikkert hva jeg mener.

 

Vanligvis er skjermen helt svart i 5-6 sekunder før XP logoen dukker opp, men når jeg har dette problemet forblir skjermen svart i omtrent 30 sekunder, før jeg får en feilmelding om at det er noe galt med windows/system.

Jeg husker ikke feilmeldingen nøyaktig, men jeg kan sjekke og oppdatere posten hvis det er nødvendig.

 

Som sagt skjer dette omtrentlig 1 gang i måneden. Vanligvis løser jeg dette ved å reboote 2-10 ganger over et tidsrom på noen timer.

Altså det løses plutselig av seg selv, rart.

 

Men nå har det vært sånn over 1 dag. Tidligere har jeg fått tips om at det kan ha noe å gjøre med NTLDR ellerno. Jeg har tidligere prøvd å kjøre de NTLDR kommandoene med windows cd'en i. Såvidt jeg husker funket det etterpå, men om det var pga NTLDR kommandoene aner jeg ikke, siden det vanligvis går over av seg selv.

 

Windows disken min er en SATA disk og jeg har et via k800 chipset (eller noe i den duren), og jeg må innstalere SATA driverne hver gang jeg setter i windows CD'en hvis windows cd'en skal finne disken min.

Derfor nytter det ikke å bruke windows cd'en til å repaire, siden den kun finner den andre disken som det ikke er windos på.

 

Dette problemet har jeg hatt så lenge jeg har brukt PC'en (i noen år nå), og formatering hjelper ikke.

 

Er det noen som i det hele tatt har hørt om dette før, og kan hjelpe meg?

Setter pris på all hjelp her.

 

Mvh en frustrert fyr...

 

ps. Husk at dette problemet som oftest har blitt løst av seg selv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis feilen sier at ntldr mangler, så er det omtrent bestandig ikke filen som mangler, men systemet som ikke vet hvor Windows ligger. Dette kan ha med drivere å gjøre, eller BIOS-innstillinger, eller hardware. Mange muligheter. Jeg fikk et innfall om at kanskje bios-batteriet er dødt slik at biosen resetter seg ved strømbrudd..? Men jeg er dessverre på tynn is her. Hvis dette var forklaringen så ville vel ikke en omstart løse problemet...

 

Kanskje en disksjekk kunne hjulpet? Høyreklikk på C, egenskaper, verktøy, sjekk for feil, kryss av for autofix.

Lenke til kommentar
Hvis feilen sier at ntldr mangler, så er det omtrent bestandig ikke filen som mangler, men systemet som ikke vet hvor Windows ligger. Dette kan ha med drivere å gjøre, eller BIOS-innstillinger, eller hardware. Mange muligheter. Jeg fikk et innfall om at kanskje bios-batteriet er dødt slik at biosen resetter seg ved strømbrudd..? Men jeg er dessverre på tynn is her. Hvis dette var forklaringen så ville vel ikke en omstart løse problemet...

 

Kanskje en disksjekk kunne hjulpet? Høyreklikk på C, egenskaper, verktøy, sjekk for feil, kryss av for autofix.

6373465[/snapback]

 

Det står ikke at NTLDR mangler.

 

Hvordan kan jeg høyreklikke på C når jeg ikke kommer inn i windows?

Lenke til kommentar

Syns det høres ut som en litt funky harddisk. Hvis du har mulighet kan du prøve å teste harddisken i en annen pc. Både sjekk av disken, og om du kan få den andre pcen til å boote riktig fra den harddisken. Ellers kan det jo være feil på kontrolleren. Da får du prøve med et annet hovedkort, hvis du har tilgang til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...