Gå til innhold

Hva er templates, og hvordan bruke dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har skjønt at det er et ferdig oppsett på en side(mal), men hvordan bruke det?

- Hvordan legge til linker som åpnes i "samme" templates?

- Hvordan få alle sidene til og bli i samme design?

Er litt grønn på dette, men fatter ikke hva enn gjøre videre med templatsen(indexen).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å få samme design ville jeg gjort dette. Det er ikke så rart om du ikke skjønner det. Deet er laget i paint. Men dette er i alle fall hvordan jeg ville laget samme design på alle pagene, men det er helt sikkert en enklere og bedre måte.

post-98159-1151137501_thumb.jpg

Skrevet

Ekstremt tungvint...

Det enkleste er å lage en ferdig side med den temaplalten du vil ha..Også legger du inn en phpkode der innholdet skal være..Da slipper du å lage mange mapper og fulstendige sider

Skrevet

Kanskje du bare kan bruke en eller annen kode som forteller serveren at den skal åpne en spesiell template... :hmm: Det har jeg ikke prøvd før...

Skrevet (endret)

Du fikser siden med template akkurat som den skal være...Men i stedet for innhold der innholdet skal være skriver du inn en php kode som dette:

<?php

include($side".php");

?>

(hvis du skal bruke dette må du skrive litt mer(og endre en del for å lage ting sikkert))

Så lager du en fil som heter blogg.php...

En link skriver du da som index.php?side=blogg, da vil siden blogg.php komme der vi skrevff php-koden.

håper dette hjalp deg litt :)

chipmann: hva mente du med det?? :hmm:

Endret av rønning
Skrevet

Nei, det var det samme som du mente, tror jeg. :) Jeg sa det bare på en litt annen måte. Å inkludere en include-fil, men jeg visste bare ikke hvordan jeg skulle gjøre det. Men her er et spørsmål: Går det ann å lage en slik include-fil i html som f.eks. bare består av flere <br/> , DVS linjeskift. Dette tenkte jeg kunne være nyttig hvis jeg hadde en enkel bakgrunn som er .f.eks. grønn på den øverste halvdelen og blå på den andre delen, og hvis jeg da ville at linkene mine skulle være på den grønne delen og info-tekst om alt mulig annet som er på siden på den blå delen av siden.

Hvis jeg kunne bruke sånn include-ting i vanlig html kunne jeg kanskje droppe å måtte skrive <br/> 10 ganger eller noe på hver eneste page på siden min, bare for at teksten som jeg skriver inn på siden skal havne på den blå delen av siden.

Vet du om dette går ann?

Om du nå sier "Høøø?" , så skjønner jeg deg godt. Hvis du ikke skjønner hva jeg mener kan jeg forsøke å forklare på en annen måte på nytt.

Skrevet

hvis du har en div som inneholder hele bakgrunnen, både den blå og grønne...den blå delen er 100px høy...

da putter du to diver inne i den første...

den ene er 100px høy...der har du menyen..den andre diven har margin-top 100px...der har du innholdet..

var kanskje litt vanskelig forklart, si ifra hvis du trenger mer hjelp

Skrevet

css:

* {

margin: 0;

padding: 0;

}

#wrap {

background: url('gfx/bg.png') repeat-y #fff;

height: 400px;

width: 400px;

}

#menu {

height: 100px;

}

#content {

height: 300px;

}

html:

<div id="wrap">

<div id="menu">

Meny her

</div>

<div id="content">

Innhold her

</div>

</div>

bakgrunnsbildet må være 400px høyt. Den øverste delen blp (100px) og den nederste grønn...

PS: koden er ikke prøvd ut..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...