Gå til innhold

HTPC / filserver prosjekt fra scratch{update 11.8}


Anbefalte innlegg

Vel dette er da et HTPC-prosjekt som jeg så vidt har begynt på med innkjøp, programvaretesting, og en del lodding. Dette prosjektet var, i dets begynnelse ikke tenkt for publisering som worklog, derfor har jeg dessverre ikke så mange bilder fra prosessen så langt. Men det har ikke vært så mange ting å ta bilder av heller, forsåvidt. Dette blir min 6'e casemod. En av mine forrige, den jeg ble mest fornøyd med: printer

Dette er det det forholdsvis blir lagt vekt på gjennom dette prosjektet:

 

-forholdsvis lav vifte-støy

-lagringsplass (skal også brukes som filserver)

-bygges fra bunn (som gjør at jeg kan lage hva jeg vil)

-man skal tydelig kunne se at det er en pc, og innholdet i den.

-pen å se på, siden den skal stå i stua.

-mulighet til å styre en del fra pc'n via programmet Girder

-et design som er unikt.

 

Her kommer da designet (lagd i Sketchup)

case3_web.jpg

case1_web.jpg

 

Forklaring:

-Hovedkortet er hevet ca 1,5cm fra bunnen for å få skjule mest mulig kabler under HK'et.

-120mm vifte inn mot diskene, som lager en luftstrøm gjennom hele kabinettet som blåser ut igjen gjennom strømforsyningen.

-Disker opphengt i vibrasjonsdempende oppheng av patentbånd og gummi lagd i tidligere mod (bilde)

-DVD-brenner vertikalt stilt med forholdsvis skjult front.

-Knapper til reset, avpå, dvdrom, etc i front over drev.

-Kabinett dekt i sort kunstskinn/kunstlær. Må finne noe som ser bra ut til en overkommelig pris.

-Mørkt plexiglass, som demper lys-styrken fra lysdioder inne i kabinettet.

 

 

Så, det jeg har kjøpt hittil:

-USB-UIRT, en genial IR sender/mottaker som funker fett med girder til å kontrollere alle IR-enheter i stua (som TV, forsterker, prosjektor)

-Deler til en relativt nedstrippa versjon av HAUK. Med kun buffer, relee og dioder til releene.

-Masse annet på ELFA, (se neste avsnitt)

-Lysdioder fra http://www.dotlight.de En feit webshop i tyskland, billig er den og. Anbefales på det varmeste.

 

LED-kontroller:

Ok, denne kontrolleren jeg har bygd sammen til dette prosjektet er bygd på ideer fra http://metku.net (en meget bra side, forsåvidt som har inspirert meg helt fra jeg begynte å modde for noen år sida, sjekk "modding" seksjonen der, og galleriet)

Hele poenget med denne, er å styre alle 36 lysdiodene. Effekten jeg ønsker å oppnå er på en måte en levende effekt, som jeg tror blir ganske stilig. Kan forklare litt mer her: Dette er et veldig enkelt og kjapt skjema. Har det andre skjemaet hjemme.

skjema-enkelt.jpg

Ok, vi starter med nedstrippa HAUK-versjon. Det er denne som skrur av å på kretsene. (ikke på noe bilde, ikke bygd enda)

Vi har 2 deler, som vi ser på bildet av kretskortet.

krets2.jpg

En del til røde lysdioder, og en del til blåe dioder. Deles midt på kortet. Sidene er identiske.

555-IC'n (de to 555'ene sitter sammen i den midterste sockelen) gir puls-signaler til 4017'n. Hvor ofte denne pulsen sendes kan styres av størelsen til kondensatoren koblet til den. Jeg bruker rundt 33uf, noe som tilsier rundt 4 sekunder mellom hver puls.

Så har vi 4017. Dette er en teller med 10 utganger. Kun en utgang er aktiv av gangen. Og hver gang denne IC'n får et signal (fra 555'n) bytter den utgang. Ikke så avansert, egentlig. Så har vi de 6 4035'IC'ne. Siden utgangene på 4017 ikke klarer å gi ut strøm nok til 3 lysdioder, er det en diode inni 4035 som aktiverer transistoren i den. En optoisolator, heter det vel. Kondensatoren koblet til 4035'n gjør at lysdiodene fader sakte opp når vi får signal fra 4017'n. Og når da 4017 gir signalet videre til en annen utgang, fader lysdiodene ned igjen, og 3 nye fader opp. Slik går det da videre på 6 lysdiode-rekker fordelt på 10 utganger. Så begynner den på nytt igjen. Og slik er det også en rød krets som holder på.

 

Slik vil det da altså alltid være 3 røde og 3 blå lysdioder som lyser fra veggene, inn mot pc-komponentene. Mørkt plexiglass gjør at denne effekten ikke blir altfor plagsom, og kan også skrus av fra windows, eller manuelt med 2 knapper på kretskortet.

 

Dette er da alt jeg har gjort så langt på prosjektet. Det er nå kun 3 uker til jeg dimmer, og vil naturlig nok fortsette da. Neste skritt er å bygge selve rammen til pc'n. Indre kabinett. Håper dere fant biten så langt interesant, kom gjerne med kommentarer/spørsmål (det er kjedelig her)

 

Og kom også gjerne med navnforslag. Vinneren kan få en cola hvis vedkomne kommer til Skjold og henter den.

 

Resten av bildene ligger her:http://socklan.flaske.net/casemod/images/

 

Fred ut

 

Link til kommentarpost

Endret av Sock
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Aight, da har jeg dimma.

Denne posten skulle etter planen komme forrige uke, men et behov meldte seg for å ha LAN og ligge på stranda, grille og sove hele uka istedenfor. Vi spilte blant annet Transport Tycoon Deluxe multiplayer i rundt 50 timer i strekk, kun avbrutt av søvn. Men nå begynner det for fullt! Fant i forrigårs ut hva rammen blir laget av. Aluminiumsprofiler fra Clas Ohlson. Oh, Clas Ohlson hva skulle jeg gjort uten deg...

Så fikk kjøpt inn 6,5m med profiler, en kappeskive til vinkelsliperen og lim. Poppnagler (som jeg skal bruke for å feste i hjørnene, hadde jeg fra før av)

 

Så spør dere kanskje, hvorfor aluminiumsprofiler, og hvorfor disse?

Joda, det er flere grunner:

De er lette å kappe

De er lette å få tak i.

Lette å bore i.

De veier ikke så mye, og de er sterke nok til å holde kabinettet sammen.

Ved å bruke profiler på alle kantene rundt kan jeg lette legge profiler mellom kantene av kabinettet til å feste hardware på. Bare å kappe riktig lengde og poppnagle på.

Og de er lette å feste sammen i hjørnene. (3 poppnagler pr hjørne)

 

Så nå, klokken 4 om natta har jeg målt opp og gjort klart til kapping og skjæring av profiler i morgen. Er vel litt sent å starte opp vinkelsliperen nå. Tegna også en skisse på hvordan det kommer til å se ut i morgen. Men det tok nesten lenger tid å tegne det, og jeg tviler på at så mange får så mye glede av tegningen, siden the real deal kommer i morgen. Så derfor er det bare 1.5 hjørne.

 

Det var alt for i kveld, ja. Her kommer bildene:

hj%f8rne%20til%20ramme.jpg

Her altså hvordan et typisk hjørne vil se ut.

P7250777.jpg

Diverse ting kjøpt inn/funnet! Gitteret til vifta under, alu-profiler, poppnagler, kappeskive og epoxylim.

P7250778.jpg

Slik ser profilen ut. 30x30mm. Skal kappes ned til 15x15mm

P7260780.jpg

Og profilene klare til kapping i morgen!

 

Dagens tips: Man kan uten problemer, få penger tilbake for kjøpte varer på Clas Ohlson hvis man av en eller annen grunn ikke vil ha varen. Så hvis det, for eksempel er en alu-profil jeg ikke trengte allikevel, kan jeg uten problem bare gå tilbake å levere den. Kjekt.

 

Gårsdagens tips: De har mye fint på Clasern.

 

Hmm, 04:35, ja. God natt.

 

Noen som forresten har noen gode ideer til kunstskinn/lær/lignende jeg kan bruke utenpå, og hvor få tak i dette?

 

Kommentarer postes som vanlig her

Endret av Sock
Lenke til kommentar

Wey, konstruktiv dag.

Kappa profiler, boret hull til skruer/poppnagler og satt sammen hovedrammen i dag! Fant ut at 28x28mm profiler var litt stort, så jeg skjærte de fleste om til ca 20x20, bortsett fra de på bånn. De ble 20x28. Det er fordi det godt kan være litt mer aluminium i bånn, siden det ikke skal være noen fancy vinduer der, slik som det skal i de andre kantene. Vinduene på de andre sidene skulle etter planen være 15mm fra kanten, men ser ut til at jeg nå må flytte de hvertfall 5mm til unna hjørnene, slik at aluprofilene ikke synes.

 

Ja, jeg tok da noen bilder i dag og.

 

P7260781.jpg

Vinkelsliper og verneutstyret jeg brukte. Hørselvern og briller. Hansker og genser er også veldig greit å ha.

 

P7260782.jpg

Et profil blir skjært fra 28mm til ca20mm.

 

P7260783.jpg

Filing av alle kantene som var blitt skjært måtte også til. (litt kjedelig)

 

P7260784.jpg

Hullboring til hjørnefeste. Dette ble gjort på den enkle måten at delene ble spent fast, og hull boret gjennom begge samtidig på vilkårlig sted ca i midten. Ingen fancy smanchy måling og beregning her, nei.

 

P7270785.jpg

Høyst sansynlig føttene jeg skal bruke. Fant dem på rommet, og de passet veldig fint. Kan fåes kjøpt på Clasern i forskjellige størelser.

 

P7270786.jpg

The frame! Yay.

 

P7270788.jpg

Et hjørne. Skruene kommer til å bli erstattet med popnagler i et senere stadie.

 

P7270789.jpg

Et hjørne utenifra.

 

Ja, det var det jeg hadde å by på i dag. Nå skal jeg spille bf2 resten av natten. Og i morgen blir det vel å finne på en fin måte å feste hardware på.

 

Oh, selvsagt dagens tips, da:

Bruk hørselvern, vernebriller, genser og hansker når du driver med vinkelsliper. Det sparer deg for ubehagelige overaskelser.

 

Og, hvis det i det hele tatt er mulig: Den som finner på et fint navn til casemoden får en 1.5 liter cola på HW-LAN!

 

 

 

Kommentarer postes som vanlig her

Lenke til kommentar

Dette har forsåvidt vært en HDD-dag. Over halveis med HDD-festene nå. Det gikk lettere enn jeg hadde trodd. Sketchup er fint å ha når man skal finne ut løsninger på ting:

 

HDD%20rack%202.jpg

 

Bilder av arbeidsprosessen:

P7270790.jpg

Så slik vil det altså være, innenfor rammen. Sånn ca.

 

P7270791.jpg

første "stang" kappes til (se første sketchup-forklaring)

 

P7270792.jpg

Og den passet fint i sporet den skal i og greier!

 

P7270793.jpg

Flere kappet til og klar til å kutte til spor.

 

P7270794.jpg

Her ser man prosessen i alle steg. Fra metervare til ferdig med gummilist på begge sider.

 

P7270799.jpg

Slik blir det altså, bare med skinner på sidene da. Så ut til å klare å dempe vibrasjoner bra også når jeg kjente på de. Og lett å ta disker ut og inn, samtidig som luft kan fly fint gjennom.

 

Ja, dette gikk jo bra. Så i morgen blir det å gjøre ferdig greia, og feste den til rammen på en eller annen måte.

 

Og første navn-forslag er kommet: Fight Commander

Hmm. Ja, får nå se på det da. :nei:

 

 

Kommentarer postes som vanlig her

 

Og nå er det premiere på Superman returns !

Lenke til kommentar

Woho, nå begynner til å ta litt form. Ferdig med HDD-festene og skrudd det på rammen. Ganske fornøyd selv. Fikk akkurat plass til 4 disker også.

Bilder:

 

P7300803.jpg

 

Manglet en M5 gjenget stang, så jeg bøffa en fra kabinettet til pc'n jeg sitter og skriver på nå. Jeg skriver på den enda, så antar at det gikk bra :thumbup:

 

P7300804.jpg

 

Glemte visst å ta noen bilder av arbeidet denne gangen, men det var ikke så mye spennende å ta bilder av. Besto vel egentlig bare av baufiling og hullboring. Men sånn ble det altså! Så er det akkurat plass til en 11db SilenX 120mm på enden mellom diskene og rammen. Kun 3mm å gå på.

 

P7300805.jpg

 

Toppen. Her ser dere to av vinklene jeg kappet til for å få festa M5 stangen til rammen.

 

P7300806.jpg

 

Det som er fint med M5 stenger er at du kan bruke dem til veldig mye. Bare å trekke en stang fra en kant til en annen, så kan du ha alt mulig imellom og feste dem hvor som helt på stangen med muttere.

 

P7300807.jpg

 

Slik er det altså mellom diskene.

 

P7300808.jpg

 

P7300810.jpg

 

En smule dårlig bilde, men her er en vinkel, da. Festa med popnaggel.

 

P7300812.jpg

 

Fra siden, fronten på diskene.

 

P7300813.jpg

 

Da racken uten disker.

 

P7300814.jpg

 

 

 

Så, neste skritt blir vel da i første omgang å feste viften når den havner i postkassa. Så går jeg videre til hovedkortet.

 

Kommentarer postes som vanlig her

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har gjort ufattelig lite med kabinettet de siste 12 dagene. Mest grunnet latskap på høyt nivå.

 

Men har da kommet et lite stykke:

 

P8030815.jpg

Jeg fant ganske fort ut at det hadde vært greit med en bakplate å feste PSU og Hovedkort og sånt på, så da var det fram med vinkelsliperen på et gammalt kabinett.

 

P8030816.jpg

Baksiden. Plata skal dekkes med noe skinn eller noe uansett, så det er ikke så farli åssen den ser ut.

 

P8030817.jpg

Fin måte å markere hvor man skal bore hull. Ta litt blanko på skruene, og -

 

P8030819.jpg

-sett den der den skal værra.

 

P8030820.jpg

Og voila, der skal jeg borre.

 

P8080825.jpg

Hull til PSU skjært ut, og hull til hovedkort tegna opp.

 

P8100826.jpg

Hull til hovedkort skjæres ut. wanna-be dremel går sykt mye tregere enn vinkelsliper, men greit til små oppgaver.

 

P8100829.jpg

Bakplate fiks ferdig.

 

P8100830.jpg

P8100831.jpg

Og vifte montert. Først med anti-vib feste fra vendur festet i patentbånd, og så med de anti-vib-greiene som fulgte med viften, i rammen.

 

P8100834.jpg

Låsepinner til hdd-greia laget av popnagler og lego-hoder.

 

P8100835.jpg

Vifta og låsepinnene.

 

 

Kan nå si meg noenlunde ferdig med første del av prosjektet.

Neste del vil bli å lage veggene, skjære hull i dem og lime på plexiglass der det skal være vinduer.

Siste del vil da være å få til alle lysdiodene, og legge opp ledning til de, samt hauk-kortet, og få alt til å funke som det skal.

 

 

Kommentarer postes som vanlig her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...