Gå til innhold

Hvilken sokkel anbefales


LittOmAlt

Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg har tenkt å kjøpe meg en intel P4 1.7 ghz prosessor.

 

Jeg lurer på hva om er "best" sokkeltype. Eller hva er den kommende standard.

 

Jeg kjenner til s423 og s478, det finnes også en type A sokkel, men jeg vet ikke om den paser til min prosessor. For ordens skyld tar jeg med at jeg ønsker å bruke ddr ram.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For p4 så er s478 den nyeste som intel satser på

s423 er på vei ut om man kan si det sånn..

 

så det beste er nok å kjøpe s478.

 

det er et par feller å gå i her.. skjønner ikke hvorfor du planlegger å satse på ddram når du kan gå for rambus som er definitivt den ytelsesmessige beste fordelen med p4 for tiden.

 

i845 chipset har støtte for sd-ram

i845d/sis645 har støtte for ddr ram

og i850 har støtte for Rambus..

 

for å svare på spørsmålet ditt så er nok et kort med

s478 og chipset i845d tingen for deg..

 

Jeg ville kjøpt s478 i850 med Rambus..

Lenke til kommentar

Skal vel et mirakel til om Intel redder socket 423. Forholdet mellom ramburs-, ddr- og sd-ram er sånn ca. /2 prismessig.

 

(DDR-Ram begynner vel å nærme seg SDRAM.)

 

Socket 478 med DDR-SDRAM kommer nesten sikkert til å overta. Problemet her er vel heller å finne ut hvilket HK. Hvis man har tålmodighet til å vente 1-2 månder vil man få et bedre utvalg å hente fra.

 

Jeg kjører et ASUS P4B med SDRAM. Ytelsen stuper, men fungerer utrolig stabilt.

 

Yoda

Lenke til kommentar

jeg må velge hvedkort innen 24.12 og som denne diskusjonen viser er jeg ikke på villspor med å velge Pentium 1.7 ghz + ddr minne.

 

Som det også kommer frem er det valg av HK som er utfordringen på kort sikt.

 

Spørsmålet er da hvilken kort støtter intel + ddr.

 

(Jeg skal ikke overklokke og jeg vil helst ungå et rent AMD/duron støttet kort, men et kort med intelstøtte og helst intel chipset)

 

Har dere noen konkrete erfaringer/råd, eller er jeg den første på forumet som må kjøpe dette for å finne svar :wink:

Lenke til kommentar

Pass på at du kjøper et hovedkort med I845 chipsett - så lenge du gjøre det kan du vansklig gjøre noe feil, da må du bare tilpasse valget ditt etter behov for RAID, USB2, o/c-egenskaper. Pers ser det ut til at jeg bytter mitt i845-sdram kort i Abit BD7 (i845ddr) ved juletider, dette kortet koster bare rundt 1500kr og er meget konfigurerbart.

 

Har fra før hatt ca et dusin Abit kort for intel cpu'er og har bare gode erfaringer. Abit er også på hugget med nye BIOS'er, tweakmuligheter o.l.

Lenke til kommentar

Dollar har et innlegg over som det er fornuft i. Problemet med 478 og DDR er at det er tidlig. Var innom komplett.no og fant frem disse to HK. Velger du Abit eller Asus får du ikke store overraskelser

 

Begge merkene leverer stabile kort. Ut i fra det du skriver har du antageligvis ikke behov for RAID + USB2.0. Asus priser HK'ene sine rimelig høyt, men leverer gode HK. Har hatt flere HK fra Asus, men skulle jeg velge nå ville jeg også gått for Dollar's løsning med et Abit BD7.

 

 

109450

Nyhet! (7) Abit BD7 Hovedkort for S478/P-4

- I845D, ATA/100, ATX, DDR-Ram Ubekreftet

2001-12-21 1,795,- 1,660,-

 

109220

Nyhet! (21) Asus P4B266 Hovedkort for S478/P-4 (DDR)

- I845D, ATA/100, ATX Retail, USB2.0 Ubekreftet

2001-12-24 2,395,- 2,215,-

 

 

105276 DDR-DIMM PC2100 256MB DDR CL2.5

- Minne 184-P (for DDR-PC266MHz) 100+ 775,- 717,-

Lenke til kommentar

Det er kanskje håp om at Asus P4S333 Hovedkort for S478/P-4 DDR, (merk: dette kortet støtter PC2700- 333Mhz FSB) kommer før Jul.

 

Dette er SIS-brikkesett som lages på lisens fra Intel. (Har fått god kritikk)og når Asus står som leverandør slipper du å bytte kabinett, hvis du har et gammelt ATX som ikke er tilpasset P4.(Ubekreftet på Komplett 17/12-2001.

Hvis du skal ha Intel med ddr må du nok vente til over Jul, hvis du ikke tar sjansen på MSI 645-ULTRA Hovedkort for S478, DDR333- SIS645, ATA/100, ATX Retail, Lydk, DDR. Da må også kjøpe nytt kabinett.(Bekrefet 12/12-2001 hos Komplett- hvis du kan finne en P4 CPU.

 

Anbefaler å kjøpe PC2700 DDR ram. DDR-DIMM PC2700 256MB DDR CL2.5 - Minne 184-P (for DDR-PC333MHz)

Lenke til kommentar

Asus kortet har USB 2.0 mens Abit kortet har det ikke.

 

En annen løsning kan være som sagt over, men dette kortet har heller ikke USB2.0 :

 

Asus P4S333 Hovedkort for S478/P-4 DDR

SIS645, ATA/100, ATX Retail, DDR-Ram

 

CPU:

Støtter Intel Pentium 4 i 478-forpakning

Opp til 2.4 GHz

Chipsett:

SiS 645 og SiS 650 chipsett

Minne:

DDR-DIMM typer PC1600, PC2100 eller PC2700

3 DDR-DIMM sokler

Støtter opptil 3 GB minne (2GB med PC2700)

IDE:

2 stk IDE kontakter som støtter UDMA 33/ 66 / 100

Støtter opptil 4 disker

Tilkoblinger:

1 stk AGP 4x port

6 stk PCI porter

1 stk ACR port

1 stk parallell port

2 stk serie porter

2 stk USB porter

 

 

Yoda

Lenke til kommentar

jeg setter pris på denne "tråden" og fortsetter.

 

Jeg er en rimelig avanset bruker, kan mye om PC, men nå vil jeg ha noe som er stabilt, men med den innfallsvinkelen at det skal være det beste på markedet for øyeblikket.

 

Har da tenke at intel prosessor + intel chipset + ddr er svaret. Det med usb 2.0 eller ikke er jeg mindre opptatt av så lenge jeg kan få en skriver på usb porten (HP psc 950, multimaskin). Brenner og DVD vil jeg ha internt i maskinen (plextor og pioneer)

 

Så diskusjon om hvilket hovedkort som er "best for meg" er jeg usikker på, men Abit BD7 frister, men så var det dette med hastighet på minnet da... Det frister også med DDR PC2700 og da er det ikke bare å velge å vrake i hovedkort.

 

Jeg må velge KH denne uken...

Lenke til kommentar

Finner ikke 845 ULTRA, men 645 er det plenty:

 

Klippet fra : http://www.msi.com.tw/php/upload/news_file...1_1109_6547.htm

 

MSI™, a professional manufacturer of motherboards, graphics cards, and multimedia peripherals, today announced the release of its new 645 Ultra motherboard (ATX form factor). Based upon the new SiS® 645 chipset, this board redefines the phrase "full-featured",as it not only offers MSI™'s intuitive software utilities such as D-Bracket™, Live BIOS™, Live Driver™, Fuzzy Logic™3, but it is fully upgradeable and supports the latest socket 478 Intel® Pentium® 4 Processor.

 

 

The innovative 645 Ultra designs incorporates the latest and greatest features in motherboard technology. Incorporating a front side bus of 400MHz and support for the latest DDR333 DDR standard, the 645 Ultra is fully capable of delivering the high frequency and excellent performance of the socket 478 Pentium® 4 processor. This is important when working with large files or multiple programs at once.

 

MSI™'s new 645 Ultra is designed by utilizing the latest technology and is sure to be appraised by those computer users looking for the best.

 

 

Expansion slots are available for 5x PCI, 1x CNR, and 1 AGP Port. The 645 Ultra also supports 3 DDR DIMM slots, which can handle up to 3GB of system memory, enabling higher bus speed, bandwidth and system performance. With a design rich in features and specifications, the 645 Ultra provides a complete solution for system manageability. The major features of the 645 Ultra includes:

 

 

. Supports D-Bracket™ (Optional)

This hardware monitoring device helps the user diagnose computer hardware problems from outside of the computer chassis, eliminating the trouble of having to open up the chassis every time. The D-Bracket™ has a combination of 4 LED light signals that are either green or red, representing 16 different troubleshooting functions during boot up.

. Supports Live Driver™

MSI™ Live Driver™ is a useful and powerful application for you to download and update the device drivers automatically. You do not have to spend much time in searching the whole website to find the drivers you need.

. Live BIOS™

A useful software tool from MSI™, Live BIOS™ examines the BIOS version automatically with the latest version available on the web, links to the site for users to download the latest version of BIOS and updates the BIOS. With an "automatic and user-friendly" interface, Live BIOS™ allows BIOS download and update to be completed under the OS easily.

. Fuzzy Logic™ 3

A smart automatic overclocking tool exclusively available from MSI™, Fuzzy Logic™ 3 automatically adjusts the CPU to its best condition in real time under the OS to accomplish the overclocking function with AI. While system hanging is a common experience in overclocking, Fuzzy Logic™ 3 will detect the problem and automatically restart the system, making the system always run at its best.

. STR (Suspend to RAM)

With STR function, system configuration data is saved onto the system memory when the system is set into suspend mode. The system memory is sustained with minimum electrical power to avoid data loss. When the system is reset back to full operation mode, the original configuration status is restored in just a few seconds.

. STD (Suspend to Disk)

With STD function, system configuration data is saved onto the system computer hard disc. The system computer hard disc is sustained with minimum electrical power to avoid data loss. When the system is reset back to full operation mode, the original configuration status is restored in just a few seconds.

. PCI 2.2 Specification Compliant and Certified

 

Special Features

Fuzzy Logic3™

Live BIOS™

D-Bracket™ (Optional)

Live Driver™

 

 

 

CPU

-- Supports Intel® Pentium® 4 processors in the 478 pin package.

-- Supports 1.5GHz, 1.6GHz, 1.7GHz, 1.8GHz, 1.9GHz, 2GHz and up.

Chipset

SIS® 645 Open Architecture DDR333 Chipset

- Supports DIMMs of DDR333/DDR266/DDR200 SDRAM up to 3GB maxi-mum

memory.

- Supports 400MHz system bus with 2X address and 4X data rate.

- Supports AGP 4X/2X interface with fast write transaction.

 

SIS® 961 MuTIOL® Media I/O Chipset

- Bi-directional 16-bit data bus with 533MB bandwidth.

- 2-channel Ultra ATA 100/66/33 Bus Master IDE controller.

- Dual USB controllers (expanded capabilities for 6 ports).

- Supports AC'97 V2.2 audio codec and modem codec.

- ACPI 1.0b and APM 1.2 compliant.

- LPC 1.0 interface.

- PCI 2.2 interface.

FSB

Supports 400MHz FSB

Main Memory

-- Supports six memory banks using three184-pin DDR DIMM.

-- Supports up to 3GB DDR333/DDR266/DDR200 SDRAM.

-- Supports 2.5v DDR SDRAM.

Slots

-- One AGP (Accelerated Graphics Port) 4x slot.

-- Five PCI 2.2 32-bit PCI bus slots (support 3.3v/5v PCI bus interface).

-- One CNR (Communication Network Riser) slot.

On-Board IDE

-- An IDE controller on the SiS961 chipset provides IDE HDD/CD-ROM with PIO, Bus Master and Ultra DMA100/66/33 operation modes.

-- Can connect up to four IDE devices.

Audio

S/W Realtek ALC201A AC'97 Codec.

On-Board Peripherals

On-Board Peripherals include:

-- 1 floppy port supports 2 FDDs with 360K, 720K, 1.2M, 1.44M and 2.88Mbytes.

-- 2 serial ports (COM A + COM B).

-- 1 parallel port supports SPP/EPP/ECP mode.

-- 4 USB ports (Rear * 2/ Front * 2).

-- 1 IrDA connector for SIR.

-- 1 audio/game port.

BIOS

-- The mainboard BIOS provides "Plug & Play" BIOS which detects the peripheral devices and expansion cards of the board automatically.

-- The mainboard provides a Desktop Management Interface (DMI) function which records your mainboard specifications.

Dimension

30.5 cm(L) x 22.0 cm(W) ATX Form Factor

Mounting

6 mounting holes.

 

 

 

Yoda

Lenke til kommentar

SIS-brikkesett = 645, som produseres på lisens fra Intel

 

Intel = 845

 

Jeg tror at grunnen til at vi ikke finner

MSI 845-ULTRA-ARU Hovedkort for S478

I845D, ATA/100, ATX, Lydk, DDR, USB2.0 på

MSI sidene er at den offisielle lanseringen ikke er før i januar 2002.

 

Yoda

Lenke til kommentar

hei

 

selgern min sier at chanitech har gode kort som støtter intel P4(sokkel 478), DDR ram, og har intel støtte for chipset?

 

Jeg har kikket på siden til chaintech og finner ikke helt ut av dette med intel støtte for chipset, tenker på i845d

 

Kan dere sjekke ut og gi meg tilbakemelding om dette er et kort å gå for:

http://www.chaintech.com.tw/SOCK478/9BIA.htm

 

Takk

Lenke til kommentar

Til LittOmAlt

Om du vil ha det beste på markedet, om du da mener uavhengig av CPU-produsent, burde du ikke da kikke på SocketA? Klart, om det skal være Intel, er det jo enklere.

I hvert fall, i følge tester gjort på http://www.tomshardware.com er det ganske klart at den raskeste Athlon XP prosessoren også er raskere enn Intels motstykke. Eneste unntaket er applikasjoner som utnytter RAM maksimalt, der RAMBUS er den raskeste (og dyreste) for tiden.

 

-P-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...