Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL2 stuper på ettermiddagen/kvelden?


Anbefalte innlegg

Folk som kontinuerlig klager over at hastigheten på sine linjer er under sin oppgitte hastighet begynner å irritere meg noe grenseløst!! Det finnes kun en unnskyldning for dette og det er dersom linjen ved en feil er stilt for lavt. Eller linjefeil, men dette er telenors domene i såfall. At hastigheten varierer er noe alle må leve med, og du har heller ikke betalt for noe annet! Ikke noe sted sier NGT at de garanterer 20mbit.

 

 

Jo greit nok det. Men det for da være MÅTE PÅ hvor mye en linje egentlig skal svige da. Jeg hadde akseptert et slingringsmon på opptil 30% i leverandørs favør, men er det snakk om at man som bruker sitter igjen med en hastighet på 10% - 40% av maks er IKKE akseptabels uansett om det står i kontrakten at det er OPPTIL 20Mbit.

 

Da syntes jeg at de ikke burde annonsere for opptil 20Mbit uansett for det vil bli så mange som ikke får noe trykk på linja. Sats heller på 10Mbit versjonen da.

 

Vel det var nå min mening og kanskje offtopic i forhold til det trådstarter spurte om?

 

Frankie

6354653[/snapback]

 

Nei jeg er fornøyd med svaret :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jo greit nok det. Men det for da være MÅTE PÅ hvor mye en linje egentlig skal svige da. Jeg hadde akseptert et slingringsmon på opptil 30% i leverandørs favør, men er det snakk om at man som bruker sitter igjen med en hastighet på 10% - 40% av maks er IKKE akseptabels uansett om det står i kontrakten at det er OPPTIL 20Mbit.

 

Da syntes jeg at de ikke burde annonsere for opptil 20Mbit uansett for det vil bli så mange som ikke får noe trykk på linja. Sats heller på 10Mbit versjonen da.

 

Vel det var nå min mening og kanskje offtopic i forhold til det trådstarter spurte om?

 

Frankie

6354653[/snapback]

 

Helt uvesentlig.. Dersom man undersøker litt på forhånd hos leverandøren finner man fort ut om linjen potensielt sett takler den hastigheten man ønsker om å oppnå.

Dersom linjen er veldig dårlig er det selvfølgelig god skikk å si fra til kunden om at dette ikke er anbefalt, og hvordan NGT er på dette området kan jeg uttale meg.

Det er i mine øyne svært lurt å undersøke dette når man går for noe så "ekstremt" som en 20mbit linje.

 

On topic:

En forklaring på hvorfor du hadde relativt stabilt 4mbit før, og nå har svært variabel og ustabil 20mbit er sannsynligvis en kombinasjon av disse.

 

1. X-antall andre så det "fantastiske" tilbudet om 20mbit og kastet seg på lasset. Dermed har belastningen på DSLAM'en og backbone nettet til NGT blitt svært mye større, og dette vil merkes spesielt godt når det er mange brukere på.

 

2. Dersom linjen din er satt til å synkronisere seg på 20mbit (noe du aldri i verden oppnår med mindre du bor 100m unna sentralen) så kan linjen bli ustabil. Dette behøver ikke nødvendigvis å bety at linjen detter ned, men at det ofte må retransmitteres frames, noe som kort sagt er noe dritt på bredbånd. Det kan derfor være et tips å ringe inn å be om at linjen settes til å maksimalt prøve å synkronisere seg på 10mbit f.eks. Dette kan høres ulogisk ut, men vil faktisk i mange tilfeller kunne føre til at linjen holder seg stabilt på høyere GJENNOMSNITTLIGE hastigheter.

 

3. Det er vesentlig at det sitter en god operatør med god forståelse av SNR osv i andre enden. En bredbåndssupportoperatør som har peiling på disse tingene kan utrette utrolig mye mer med tanke på å oppnå stabile gode linjer enn en dame som er trent opp til å lese av et ark.

Endret av marsboer
Lenke til kommentar

Men har tenkt på èn ting;

 

Tro om ikke disse java-bredbåndstestene kan være noe av det verste som har hendt ISP-tilbyderene?

 

Hvor mye stoler vi ikke egentlig på disse?

 

Og kan det ikke være sli at det er DISSE som er overbelastet på ettermiddag/kveldstid?

 

Jeg barer lufter en tanke..

Lenke til kommentar

Jeg hadde store problemer med at ADSL2+ falt ut og jeg måtte reaktivere linjen min inntil 10-15 ganger daglig. (Den ble stabil i mai etter 2 mnd med ustabilitet.)

Hver gang jeg reaktiverte linjen, målte jeg hastigheten og jeg har aldri opplevd dropp i linjen min.

Jeg har målt flere ganger i ettertid og får alltid mellom 11,5 og 12mibt.

 

Tror det må være noe i sentralen din hvis dette skjer hver dag.

NGT kan nok måle/sjekke hvor mange som sitter på linje i din sentral og om det er et kapasitetsproblem.

 

- R

Lenke til kommentar
Men har tenkt på èn ting;

 

Tro om ikke disse java-bredbåndstestene kan være noe av det verste som har hendt ISP-tilbyderene?

 

Hvor mye stoler vi ikke egentlig på disse?

 

Og kan det ikke være sli at det er DISSE som er overbelastet på ettermiddag/kveldstid?

 

Jeg barer lufter en tanke..

6354782[/snapback]

 

Kort sagt, ja. Dette er svært mulig. Bare tenk deg selv. Du har en server på nettet som tilbyr båndbreddetesting. Hvis vi da sier at 20 stk med 20mbit linjer skal teste båndbredden samtidig. I tillegg har vi f.eks 50 brukere som surfer på nettsidene. Det vil si at denne serveren bør ha ca 500mbit linje, og i tillegg 20mbit kapasitet på linjene i gjennom hele nettet frem til hver av brukerene som kjører testen. Total internettrafikk på veien mellom deg og serveren vil dermed også spille en stor rolle når det er snakk om 2mbit + hastigheter

Lenke til kommentar
Jeg hadde store problemer med at ADSL2+ falt ut og jeg måtte reaktivere linjen min inntil 10-15 ganger daglig. (Den ble stabil i mai etter 2 mnd med ustabilitet.)

Hver gang jeg reaktiverte linjen, målte jeg hastigheten og jeg har aldri opplevd dropp i linjen min.

Jeg har målt flere ganger i ettertid og får alltid mellom 11,5 og 12mibt.

 

Tror det må være noe i sentralen din hvis dette skjer hver dag.

NGT kan nok måle/sjekke hvor mange som sitter på linje i din sentral og om det er et kapasitetsproblem.

 

- R

6354807[/snapback]

 

Dette høres definitivt ut som om linjen er satt til å synkronisere seg på en høyere hastighet enn det den egentlig klarer. Symptomene tyder i hvertfall helt klart på det.

Endret av marsboer
Lenke til kommentar

Man må selvfølgleig måle på hastigheten du får opp mot ISP (eller realistisk sett, kilder som har så mye båndbredde at du vil kunne makse linjen din, slik som UIO sin FTP server).

 

Hva du får i hastighet til en eller annen tjenste utpå nettet generellt sett blir jo selvfølgleig irellevant siden det er nettverksforhold som i det store og hele ligger utenfor det hver ISP kan påvirke.

 

Men i dette tilfellet kan det jo virke som det er mellom ruter og sentral at problemet ligger. Jeg hadde fremdeles likt å se målinger over faste tidsrom (TPtest har e nfunksjon for å autoamtisere dette mener jeg), samt sjekk av sync hastighet på forskjelligetidpunkt, så hadde det være lettere å isolere feilkilden.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Jeg hadde store problemer med at ADSL2+ falt ut og jeg måtte reaktivere linjen min inntil 10-15 ganger daglig. (Den ble stabil i mai etter 2 mnd med ustabilitet.)

Hver gang jeg reaktiverte linjen, målte jeg hastigheten og jeg har aldri opplevd dropp i linjen min.

Jeg har målt flere ganger i ettertid og får alltid mellom 11,5 og 12mibt.

 

Tror det må være noe i sentralen din hvis dette skjer hver dag.

NGT kan nok måle/sjekke hvor mange som sitter på linje i din sentral og om det er et kapasitetsproblem.

 

- R

6354807[/snapback]

 

Dette høres definitivt ut som om linjen er satt til å synkronisere seg på en høyere hastighet enn det den egentlig klarer. Symptomene tyder i hvertfall helt klart på det.

6354825[/snapback]

 

Etter 50 tlf til NGT fant de ut at det var noe feil i config på server (eller noe lignende) som jeg synkroniserte opp mot.

Når de rettet opp det, så fikk jeg stabil linje.

 

Fikk beskjed om at router min synker mot server for å finne optimal hastighet hver dag. Pga dette, så gikk det ikke an å "sette ned" hastigheten. Prøvde å sette 12mbit, 10mbit og 8mbit for å se om det hjalp, men router overstyre det med en ny resynk etter max ett døgn. Uansett tok det aldri mer enn 15 min fra de testet å "senke" hastigheten til router hengte seg og måtte resettes.

 

-R

Lenke til kommentar
Jeg hadde store problemer med at ADSL2+ falt ut og jeg måtte reaktivere linjen min inntil 10-15 ganger daglig. (Den ble stabil i mai etter 2 mnd med ustabilitet.)

Hver gang jeg reaktiverte linjen, målte jeg hastigheten og jeg har aldri opplevd dropp i linjen min.

Jeg har målt flere ganger i ettertid og får alltid mellom 11,5 og 12mibt.

 

Tror det må være noe i sentralen din hvis dette skjer hver dag.

NGT kan nok måle/sjekke hvor mange som sitter på linje i din sentral og om det er et kapasitetsproblem.

 

- R

6354807[/snapback]

 

Dette høres definitivt ut som om linjen er satt til å synkronisere seg på en høyere hastighet enn det den egentlig klarer. Symptomene tyder i hvertfall helt klart på det.

6354825[/snapback]

 

Etter 50 tlf til NGT fant de ut at det var noe feil i config på server (eller noe lignende) som jeg synkroniserte opp mot.

Når de rettet opp det, så fikk jeg stabil linje.

 

Fikk beskjed om at router min synker mot server for å finne optimal hastighet hver dag. Pga dette, så gikk det ikke an å "sette ned" hastigheten. Prøvde å sette 12mbit, 10mbit og 8mbit for å se om det hjalp, men router overstyre det med en ny resynk etter max ett døgn. Uansett tok det aldri mer enn 15 min fra de testet å "senke" hastigheten til router hengte seg og måtte resettes.

 

-R

6354881[/snapback]

 

De benytter tydeligvis helt annet utstyr enn det selskapet jeg jobber for. Høres rart ut at routeren din kan tvinge opp hastigheten når den er satt til en verdi i DSLAM'en. Men de har sikkert sine grunner for sitt valg av utstyr. Jeg hadde også en nabo med NGT hvor linjen koblet seg ut i noen sekunder ca hver halvtime. Nå har dette forsvunnet der også, så de har tydeligvis gjort noe lurt.

Det er kjekt å jobbe hos min egen leverandør. Da kan jeg se og merke både positive og negative effekter av tweaks jeg foretar på linja :)

Endret av marsboer
Lenke til kommentar
Er det bare jeg som har inntrykk av at ADSL2+ linjen til NGT stuper i hastighet på ettermiddagen/kvelden etter at folk er kommet hjem fra skole og jobb?

 

Feks er min linje 12 Mbit/sek om morgene klokken 14:00, og klokken 17:31 er den på 5 Mbit/sek.

 

:hmm:

6354028[/snapback]

 

Kjenner meg igjen i dette!

 

Jeg bestilte 20mbits linja til NGT den 13. April 2006.

Da det hadde gått 4uker ringte jeg inn å spurte om når jeg ville få den,

da sa de at jeg bareåtte ha tålmodighet.

 

Så ringte jeg inn etter 1mnd, og da fikk jeg det samme svaret.

 

Så ringte jeg inn når det hadde gått 1mnd og 2uker, og da sa de at jeg måtte vente til etter sommer ferien.. :S

 

Nå er jeg veldig lei av å vente på å få den linja at jeg nesten bytter til Telenor si 16mbits linje for 549kr mnd.

 

Noen flere som kjenner seg igjen?

Lenke til kommentar
Er det bare jeg som har inntrykk av at ADSL2+ linjen til NGT stuper i hastighet på ettermiddagen/kvelden etter at folk er kommet hjem fra skole og jobb?

 

Feks er min linje 12 Mbit/sek om morgene klokken 14:00, og klokken 17:31 er den på 5 Mbit/sek.

 

:hmm:

6354028[/snapback]

 

Kjenner meg igjen i dette!

 

Jeg bestilte 20mbits linja til NGT den 13. April 2006.

Da det hadde gått 4uker ringte jeg inn å spurte om når jeg ville få den,

da sa de at jeg bareåtte ha tålmodighet.

 

Så ringte jeg inn etter 1mnd, og da fikk jeg det samme svaret.

 

Så ringte jeg inn når det hadde gått 1mnd og 2uker, og da sa de at jeg måtte vente til etter sommer ferien.. :S

 

Nå er jeg veldig lei av å vente på å få den linja at jeg nesten bytter til Telenor si 16mbits linje for 549kr mnd.

 

Noen flere som kjenner seg igjen?

6356309[/snapback]

 

Skjønner ikke helt hvor hen i kvoten av meg - du kjenner deg igjen jeg da men :hmm:

Lenke til kommentar

Har akkurat samme problem som deg trådstarter. Formiddag/ettermiddag har jeg 12MB og kveld 6 mb :S:S

 

Jeg ringte support og de fant ut at jeg hadde ISDN (noe jeg ikke visste fra før av ehm..lol:P). De sa at mitt isdn gjorde at linjen både var ustabil og fikk langt fra maksimum hastighet...

 

Så sa de at jeg måtte dele linjen min FØR isdn boksen slik at modemet fra NGT var uavhengig av isdn boksen.

Jeg ringte en telemontør og han skulle ha 650,- timen.....GLEM DET!

Men hvis han gjør det på under en time så gjør jeg det, kan vel ikke være mye å gjøre om det vel?

Dessuten har jeg IP-telefon og er avhengig av en stabil nettlinje.

 

Håper dette hjelper deg! Svarer så snart denne karen har gjort om linja mi!

 

:thumbup:

 

Nightwolfie

Lenke til kommentar

For å fortelle min historie, føler den passer..

 

Min isp er så "grei", at hvis jeg makser opp hastigheten min, dvs. rundt 150kbps i over en gitt tidsperiode, slår en bryter inn hos banetele(leverandøren til isp'en) og kapper linja med 2/3. Dvs at jeg bare har 150kbps en liten time(maks), etter det bang ned på 50kbps(uansett på døgnet). Det har operatørene sagt til meg, ettersom jeg ringte og forhørte meg om hva som skjedde. Ingenting er feil, verken hos meg eller dem, det er slik de opererer.

 

Kjipt, men ingenting jeg kan gjøre med det.

Lenke til kommentar
Da har jeg tatt en test over 6 timer..

 

Slik ser min ADSL2+ linje ut..

 

post-25754-1150981325_thumb.jpg

6360603[/snapback]

 

Ok, her er det utvilsomt noe galt.

 

Har en teori... kan du ved hjelp at TPtest ta en måling på både TCP og UDP?

 

Sjekk om UDP (inngående) hastigheten din er betydelig høyere TCP (inngående).

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Da har jeg tatt en test over 6 timer..

 

Slik ser min ADSL2+ linje ut..

 

post-25754-1150981325_thumb.jpg

6360603[/snapback]

 

Ok, her er det utvilsomt noe galt.

 

Har en teori... kan du ved hjelp at TPtest ta en måling på både TCP og UDP?

 

Sjekk om UDP (inngående) hastigheten din er betydelig høyere TCP (inngående).

 

-Stigma

6372116[/snapback]

 

UDP har alltid vært svært mye høyere enn TCP. Oftest TCP 4 mbit mens UDP har vært 15 mbit.

 

Har lagt merke til det..

Lenke til kommentar

HOI ! Fy f*** jeg trodde det var bare MEG som opplevde dette !

Jeg bor i Larvik sentrum og har hele tida trodd at det var noe teknisk feil med linja mi da jeg STADIG var nede i 2 mbit og UNDER i LANGE perioder !

 

Dette helt siden jeg fikk 2+ i mars..

 

I starten var det helt ille.. Hadde halve døgnet ofte fart mellom 1200 Kbit og 2500 ... Så var det rundt 3500 svært ofte..

 

Det har blitt MYE bedre i det siste dog... Maksfarta mi er 2081 KB/s med en datarate på ca 20300 kbit/s .. Men jeg er regelmessig nede i 6-7 mbit og også 3,5 mbit og noenganger under...

 

However SYNCEN, altså dataraten i routern, er alltid stabil..

Så derfor sier NGT at jooooda farta di er HEELT iorden.. Ikke noe gale med den..

 

Men nå vet jeg da altså at det ER deres nett som er overbelasta... Det var befriende å høre , glad for at du posta din erfaring....

 

For det jeg har opplevd er at HELE linja mi blir treg, ikke bare at jeg får dårlige download hastigheter.

 

På det verste har jeg hatt maksfart på mellom 120- 250 KB/s men altså om linja var normal så skulle man kunne kjørt igang feks 10 downloads på ca dette samtidig men det går ikke..... Hele linjas kapasitet begrenser seg slik at SUMMEN blir feks 180 KB/s .. Dette har jeg spekulert på i det vide og brede, og kommet til at dette måtte være tegn på at det var NGTs nett ut fra telefonsentralen som var overloaded og det er defor deilig nå endelig å få bekreftet at andre også opplever det samme som meg.... :nei::thumbdown:

 

PS dette er mot uio / tptest / hw.no / dinside osv

 

( Og forøvrig bor jeg 800 meter fra sentralen )

Endret av Fjodorgrim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...