Gå til innhold

Et par HDR-bilder


Anbefalte innlegg

Jeg har blitt bitt av HDR-syndromet, og prøver å fordype meg i emnet. Legger derfor ut 2 bilder jeg har tatt, og er sånn passelig fornøyd med. Er fullstendig klar over mye støy i skyene, men det var vanskelig å unngå. Bedre med litt støy enn helt flate skyer.

Begge består av 6-10 eksponeringer.

 

Kirken kjenner dere igjen. :p

post-57260-1150708060_thumb.jpg

post-57260-1150708152_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HDR bilder får veeldig lett et kunstig utseende, og bør brukes med fornuft. Det synest jeg du har gjort her. Spesiellt det av den gamle låven. Komposisjonen kunne godt vært sprekere, men helt grei. Det blidet likte jeg godt!.

Bildet av kirka, spesiellt den siste versjonen, ble det for mye av det gode. Ingen tvil om at himmelen på bilde 1 tilfører med spenning og interesse til et bilde enn en 0,0,255 himmel.

Lenke til kommentar

HDR virker mer og mer forlokkende for meg. Jeg foretrekker de originale versjonene, spesiellt det av kirken. Ragamuffin har rett i det han skriver, og jeg synes du har klart å få litt subtilitet inn i bildene dine. Du overdriver ikke, men drar nytte av teknikken skikkelig.

Siden vi er blitt ganske vant med bilder av Strømmen Kirke etter hvert, så falt jeg litt for den andre bygningen. Flotte, duse farger med stor dynamisk range. Heftig.

Lenke til kommentar

Takk for kommentarer. :)

 

Har prøvd å ikke overdrive for mye her, det er sant. Likevel skrudde jeg opp fargemetningen MYE på kirkebildet. I tillegg til den vanlige HDR-greia har jeg også malt manuellt inn partier fra noen av bildene, for å få litt mer trøkk. Himmelen kommer fra en av de mest undereksponerte versjonene.

Er mest fornøyd med det gamle huset selv, prøvde å få det litt grått og trist, men ikke altfor kjedelig. Motivet byr ikke så mye på seg selv, akkurat. Jeg skulle hatt en råere vidvinkel her.

 

Strømmens mest fotograferte kirke  ;)

6337093[/snapback]

Jeg er ikke mye til fotograf, men jeg har muligens en av de største samlingene av Strømmen Kirke-bilder i verden :!:

Lenke til kommentar
Har du ut curves og shadow/highlight?

[Edit] img src

6336851[/snapback]

 

Hei det ble kanskje en bedre tilpasning for skjerm. Men det ble noen haloer rundt bygg og trær. Har du prøvd å endre på radius i shadow/highligh adjustment? Litt større radius kan hjelpe.

Endret av sNx
Lenke til kommentar

Nei, jeg brukte ikke så lang på det og jeg er klar over at shadow/highlight kan lage sånn haloer som du snakker om. Det jeg egentlig prøvde meg på var å få vekk det "gråe-filteret" på de orginale bildene ved å bruke curves og få fram fargene litt sterkere.

 

leif

Endret av euroshopper
Lenke til kommentar

Jeg vil bare legge til at det er fort gjort å overdrive farger og kontraster under redigering, og det er ikke den egentlige hensikten med HDR. Man kan godt skape sine egne uttrykk, men jeg må applaudere at SirMaximus ikke faller for den fristelsen. Jeg foretrekker helt klart max tilnærming til objektene i denne tråden, i forhold til euroshoppers glam-versjoner. Fordelen med HDR er slik jeg ser det, et mer fotorealistisk resultat. Det ligner mer på resultatet man får med en god lysbildefilm.

Edit: En liten kritikk er forøvrig på sin plass. Jeg synes det blir litt mye grus på bildet av den bygningen som ikke er en kirke.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Riktig det, poenget var ikke å presse ut maks farger og kontraster, selv om kirkebildet er litt på kanten. De "oppgraderte" versjonene fikk for sprengte farger, syns jeg. Hovedsaken med disse bildene, og da særlig det murhuset, var å få ut maksimalt med detaljer i alle nivåer, og gjenskape det øyet så der og da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...