Gå til innhold

Linsesett til Nikon D50


Anbefalte innlegg

Har kjøpt et brukt Nikon D50 ganske billig. Men jeg trenger en zoomlinse, mest til å ta surfebilder der jeg trenger litt zoom.

 

Fant et billig sett på ebay med:

 

Sigma Telephoto 70-300mm f/4-5.6 DG Macro AF Lens

 

Sigma 28-70mm f/2.8-4 DG High Speed Zoom Autofocus Lens

 

+ en del tilbehør som filter, vesker stativ.

 

Linsesett

 

Vil denne zoomlinsa virke bra? Tar som regel seriebilder på avstand og da er det viktig at linsa klarer å ta skarpe seriebilder.

 

Er nybegynner på DSLR, så jeg vil ikke legge altfor mye penger på linser, men er jo greit at den virker ok. Har fra før et Fujifilm Finepix S5000 som tok greie seriebilder på full zoom, så hvordan vil bildene bli i forhold til det med Sigma linsa?

 

Til slutt: Linsa som fulgte med kameraet er en Nikon 50mm f/2.0 AI lens. Noen som har noen erfaringer med denne linsa?

 

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sigma 70-300 er en fryktelig billig telezoom, og yter deretter. Du får hva du betaler for. Trenger du en lang tele bør du se etter Sigma 70-300 APO, som er en del dyrere, men den er heller ikke akkurat super på brennvidder over 200mm.

 

Trenger du de riktig lange brennviddene bør du se deg om etter noe annet. Klarer du deg med 200mm og lavere, er den jeg nevner et greit valg, men sammenlignet med dyre 70-200 yter den naturligvis ikke helt topp.

 

Edit: Det du kaller "zoom" heter i speilrefleksverden "tele" - zoom beskriver bare et objektivs evne til å endre brennvidde, uten å si noe om hvor "nær" du kommer. Å si "mye zoom" funker på kompakt, siden man jobber innenfor et gitt brennviddeområde, men det funker ikke i speilrefleksverden, siden man helt fint kan ha en zoom med bare vidvinkel.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg har hatt to av disse objektivene, og et av forgjengeren. Det er et fabelaktig objektiv, som jeg altid har foretrukket på mine analoge Nikon'er. Du skulle forsøke å bruke det på portretter. Da har du ofte tid til å flikke på eksponering og fokus da. Kjempeobjektiv, synes jeg. Det er også greit at det har såpass lang "innebygd" solblender, men vær obs på at linseglasset i disse objektivene er av den gamle blytypen, og de er mer utsatt for riper enn moderne glass. Du bør derfor velge rensemetode med omhu, dvs skikkelig utstyr.

Kan du leve med begrensningene (mf og ingen lysmåling), så er dette et godt portrettobjektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...