Gå til innhold

Win 2000/XP vil ikke boote!! hjelp!


Anbefalte innlegg

Når er jeg dritt lei dette j*vla problemet! Før så hadde jeg XP Pro nå har jeg Win 2k Pro, problemet er at etter en liten stund jeg har hatt de inne slutter de å boote skikkelig. Den kommer helt frem til at den har "loadet" seg og skal åpne slik at man ser skrivebordet og windows. Men den kommer ikke lenger enn loadingen, da kommer bare en svart skjerm og knappen på skjermen blir orange og ikke grønn som den skal være når den står på!

 

Jeg lurer på om kansje det kan være noe med harddisken, men jeg er ikke helt sikker.

 

System:

 

AMD XP 1800+

ASUS A7V-333

WD 80GB

ASUS GF4Ti4600

LG 915FT+ 19"

 

Jeg håper noen kan hjelpe meg! På forhånd takk :smile:!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Det som er rart er at det funker som oftest, bare det er innimellom det fucker opp. Jeg er egentlig på LAN nå men er en tur hjemmom.

 

Det begynte å kødde seg til igjen etter at jeg hadde vært 4 timer ute, før det funka det smooth! Det er det som er så rart. En gang funker det fint neste gang jeg skrur på funker det ikke :sad:..

 

Jeg har liten mulighet til å få byttet komponenter å prøvd med en annen sine, de som jeg kjenner er vel lite lystne på det.. Jeg har også tatt ut BIOS batteriet..

 

Det har skjedd en 3-4 ganger før og jeg har hatt maskina fra slutten av Mai.. Innimellom funker det bare med en formatering, andre ganger har det vært at jeg har tatt ut og inn harddisk kabelen så har det funket.. Byner å bli rimelig lei det tullet..

 

Håper noen kan hjelpe meg :smile:!

 

_________________

Mvh. Simen Bakke

 

[ Denne Melding var redigert av: hasuwest på 2002-10-12 13:43 ]

Lenke til kommentar

Jeg ville aldri byttet fra Win XP Pro til win 2000 Pro, ettersom førstnevnte versjon er bygd på en bedre NT kjerne, og ytelsesmessig er dobbelt så bra.

 

Win XP Pro er foreløpig den beste os`en som windows så langt har utviklet.

 

Quote:


Den 2002-10-12 12:17, skrev hasuwest:

Når er jeg dritt lei dette j*vla problemet! Før så hadde jeg XP Pro nå har jeg Win 2k Pro, problemet er at etter en liten stund jeg har hatt de inne slutter de å boote skikkelig. Den kommer helt frem til at den har "loadet" seg og skal åpne slik at man ser skrivebordet og windows. Men den kommer ikke lenger enn loadingen, da kommer bare en svart skjerm og knappen på skjermen blir orange og ikke grønn som den skal være når den står på!


Jeg lurer på om kansje det kan være noe med harddisken, men jeg er ikke helt sikker.


System:


AMD XP 1800+

ASUS A7V-333

WD 80GB

ASUS GF4Ti4600

LG 915FT+ 19"


Jeg håper noen kan hjelpe meg! På forhånd takk :smile:!



Lenke til kommentar

Quote:


WLAN skrev (2002-10-12 14:10):

Jeg ville aldri byttet fra Win XP Pro til win 2000 Pro, ettersom førstnevnte versjon er bygd på en bedre NT kjerne, og ytelsesmessig er dobbelt så bra.


Win XP Pro er foreløpig den beste os`en som windows så langt har utviklet.


 

Nå skal jeg ikke kommentere dine kommentarer om NTkjernen til WinXP vs. W2K's, men at du klarer å si "

Win XP Pro er foreløpig den beste os`en som windows så langt har utviklet. "

viser kanskje at de ikke bør taes for seriøst?

 

Personlig synes jeg det er slik : W2k > WinXP >WinME > Win98 innen Microsofts OS. Desktop OS only såklart.

 

 

 

Over til problemet som thread-starteren hadde:

 

Om det ikke skjer hver gang, kan vi vel utelukke at det er refresh-raten som er stilt for høyt, men jeg tror nok det er skjermkortet som er den skyldige her.

Likevel er det merkelig at det kun skjer etter at det har vært installert ei stund. Men prøv å lån et skjermkort av noen ei stund og sjekk om det skjer da også.

Lenke til kommentar

hei jeg hadde akkurat samme problem for et par dager siden... hadde først win2k med det problemet du beskrev... prøvde så å byttte til xp.... det fungerte først, men ble ustabilt å klikka etter 1 dag. så prøvde jeg å formatere igjen å legge inn xp uten hell, og så win2k også uten hell...

 

til slutt var det bare win98 som fungerte å legge inn av en eller annen merkelig grund..

 

jeg prøvde så å bytte har disk,ram osv...

 

 

ingenting hjalp...

 

 

men når jeg tok ut skjermkortet og satte det inn igjen fungerte alt med en gang.....

 

så prøv å formater, og ta ut å inn skjermkorte en gang...

 

eventuelt legg inn win med et annent skjermkort i maskina for så å bytte igjen etterpå

Lenke til kommentar

Har du oppgradet/innstallert over d gamle os'et ?

Eller har du fåretatt er ny innstallasjon?

 

Hvis du oppgraderer får du av og til en del kødd med 3. parts programmer/drivere, som du innstallerte for det gamle os'et. Driverrutinene er forskjellige fra os til os, og må således legges inn på nytt ved en "oppgradeing" til et nytt os.

 

Feilen din er sannsynligvis skjærmkort driveren - få tak i ny aktuell driver, avinstaller den gamle først, før du innstaller den nye.

 

Wlan, spar deg for å kommentere ting du ikke har peiling på.Dine innlegg hjelper ingen!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-12 15:00, skrev Orjanp:

Kan det være litt høy temperatur inni maskinen? Tenkte side problemene kommer etter at maskinen har stått på en stund.

Har du prøvd å kjøre med kabinett døren oppe?


 

Hei!

 

Jeg tviler på at tempen er for høy. Men til tider kan HK'et ligge på 36'C, som oftest ligger det på 32-34'C. CPU ligger på ca 47'C max. Jeg har 3 kabinettvifter(går igjennom en viftestyring). Og harddisken er seg alltid kjølig når jeg kjenner på den.. Og problemet kommer ikke etter den har stått på en stund (timer/døgn) men når jeg slår den på etter den har stått av(1 time - 10 døgn whatever).

 

Det kan ikke ha noe med strøm forsyninga? Den drar 340W?

 

Og til deg som snakka om at du hadde hatt samme problem, jeg skal prøve å ta ut og inn skjermkortet igjen..

 

Pete, jeg tok ny installasjon, dessuten bare la jeg inn 98 og oppgraderte til XP med en gang uten å ha lagt inn noe til det..

Lenke til kommentar

Jeg kan selvfølgelig komme med svært mange nøyaktige problemstillinger, slik at vedkommende kan løse sine program/driver problemer.

 

Selv om jeg ikke oppgir nogenlunde hva som kan være problemet, betyr ikke det at jeg ikke har peiling. Hvis du hadde hatt litt brain, så ville du faktisk sett at jeg ikke besvarte han sitt spm, men ga uttrykk for hvilke OS`er jeg selv mener bør anvendes.

 

Vær vennlig å ikke si at andre ikke har peiling heretter, for det du har kommet med i denne debatten så langt, inneholder en svært dårlig karakter på problematikken.

 

m.v.h

Wlan

 

 

 

 

 

Quote:


Den 2002-10-12 15:20, skrev Pete:

Har du oppgradet/innstallert over d gamle os'et ?

Eller har du fåretatt er ny innstallasjon?


Hvis du oppgraderer får du av og til en del kødd med 3. parts programmer/drivere, som du innstallerte for det gamle os'et. Driverrutinene er forskjellige fra os til os, og må således legges inn på nytt ved en "oppgradeing" til et nytt os.


Feilen din er sannsynligvis skjærmkort driveren - få tak i ny aktuell driver, avinstaller den gamle først, før du innstaller den nye.


Wlan, spar deg for å kommentere ting du ikke har peiling på.Dine innlegg hjelper ingen!


Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-12 18:21, skrev Pete:

Hasuwest: Har du PRØVD å innstallere skjærmkort driveren din på nytt?


 

Pete, hvordan i huleste kan jeg installere en skjermkort driver når jeg ikke kommer inn i windows. Nå er jeg tilbake på lanet og PC'n min så nå skal jeg prøve å formatere, nytter ikke det prøver jeg å bytte litt skjermkort hdd osv..

 

Flere som kan hjelpe meg!?

Lenke til kommentar

Sikkert noe du har prøvd allerede, men Safe mode og/eller VGA mode?

Dette med at skjermen blir svart og lyser oransje høres ut som for høy refreshrate. Selv om noen andre nevnte (og utelukket) denne muligheten, vil jeg råde deg til å sette denne, oppløsning og fargedybde til minimum.

Dette er selvsagt bare mulig dersom du kommer inn i Safe mode eller VGA mode.

 

Sjekket at skjermkortet sitter ordentlig i slot'en, samt. at kabler er i orden?

 

Et litt særere (og mer usannsynlig?) forslag er at spenningen på AGP-porten er ustabil, evt. at strømforsyningen ikke klarer å levere nok/riktig strøm til alle tider. Bare en idè jeg fikk :smile:

 

Quote:


Den 2002-10-12 14:10, skrev WLAN:

Jeg ville aldri byttet fra Win XP Pro til win 2000 Pro, ettersom førstnevnte versjon er bygd på en bedre NT kjerne, og ytelsesmessig er dobbelt så bra.


Win XP Pro er foreløpig den beste os`en som windows så langt har utviklet.


 

Kan du vise oss hvilke fakta som ligger til grunn for den påstanden? Hvis det er din egen mening, bør du få det tydelig med.. ellers ender du bare opp med å provosere folk.

 

Edit: Skrivefeil :razz:

 

_________________

"It's 106 miles to Chicago. We've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark.. and we're wearing sunglasses."

"Hit it."

-- Blues Brothers

 

[ Denne Melding var redigert av: Papirpose på 2002-10-12 20:44 ]

Lenke til kommentar

Microsoft bruke mange resursser på å utvikle det neste operativ systemet etter Windows 2000. De baserte seg på Windows 2000 kjernen, og selvfølgelig gjorde de det de kunne for å lage det nye operativ systemet hakket dårligere enn Windows 2000, slik at de kunne øke Windows 2000 brukerene på markedet. Windows XP ble jo selvsagt laget som en slags reklame som hadde som mål å skremme kunder fra å oppgradere til Windows XP når det ble sammenlignet som en blanding av Windows 98 og Windows 2000. De lagde så tester som viste at Windows 2000 var bedre på de fleste områdene. Spørsmålet er hvorfor er det folk som har Windows XP i det hele tatt, de vet jo alle at Windows 2000 er bedre. Det er jo klart at Microsoft starter kampanjer mot sine nye produket for å promotere de gamle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...