Gå til innhold

Problematisk hurtigtast i Photoshop CS2


Anbefalte innlegg

Har sett en tutorial-video i Phtotoshop hvor de benytter en genial funksjon. Problemet er at denne funksjonen kun finnes som en hurtigtast, og at denne er "ctrl+alt+tilde" (tilde = ~). Problemet med tilde er at man på norsk tastatur må trykke AltGr for å få frem denne, og det skaper problemer i snarveien.

 

Noen som vet en workaround for dette? Funksjonen dette gir er "Select highlights", og den finner jeg ikke i en eneste meny, kun denne snarveien.

 

Den geniale filmen finnes her: http://www.radiantvista.com/

Snarveien benyttes i videoen her: http://www.radiantvista.com/archive/video_tutorials/12/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Edit --> Preferences --> Keyboard shortcuts. Der kan du redigere hurtigtastane sjølv. Lag din eigen hurtigtast for dette.

6332281[/snapback]

 

Joa, men denne funksjonen finner jeg ikke der. Virker for meg som om den kun eksisterer som en shortcut.

 

Hadde jeg kunnet taste inn denne snarveien her så hadde jeg fått opp at den var i konflikt med en annen en, men jeg får ikke tastet den inn heller.

Lenke til kommentar
Har sett en tutorial-video i Phtotoshop hvor de benytter en genial funksjon. Problemet er at denne funksjonen kun finnes som en hurtigtast, og at denne er "ctrl+alt+tilde" (tilde = ~). Problemet med tilde er at man på norsk tastatur må trykke AltGr for å få frem denne, og det skaper problemer i snarveien.

 

Noen som vet en workaround for dette? Funksjonen dette gir er "Select highlights", og den finner jeg ikke i en eneste meny, kun denne snarveien.

 

Den geniale filmen finnes her: http://www.radiantvista.com/

Snarveien benyttes i videoen her: http://www.radiantvista.com/archive/video_tutorials/12/

6332054[/snapback]

 

 

Dette var nytt....og genialt ja! Sliter også med å få til "~", men det ser ut som om ctrl-alt-1 gir en fornuftig seleksjon. Stemmer det??

 

JILDG

Lenke til kommentar

Funksjonen finner du under Select/Color Range/Highlights

Men jeg er helt enig i at det er irriterende med alle shortcuts i PS som er "amerikanske", og hvor du må gjennom en større leteoperasjon for å finne den "norske" versjonen.

Du kan forøvrig også gjøre mye rart hvis du bare har ett bilde også, enten med samme Higlights- funksjon eller med Image/Adjustments/Highlights/shadows..

Lenke til kommentar
Funksjonen finner du under Select/Color Range/Highlights

 

Ikke helt den samme funksjonen, men fant ut av det til slutt. Hvis man ctrl+klikk på RGB channel så lager man en gradert selection av highlight.

 

Savner ctrl+bracket for å endre brush-størrelse. Her og kommer AltGr inn og ødelegger.

Lenke til kommentar
Ikke helt den samme funksjonen, men fant ut av det til slutt. Hvis man ctrl+klikk på RGB channel så lager man en gradert selection av highlight.
Da får du en maske som er en gråtoneversjon av bildet. Tilsvarend ved å Ctrl-klikke på R, G eller B for å få maske av denne kanalen. Denne kan du justere levels/curves på, og/eller male rett på for å maske vekk det du ikke vil ha med. Hvis du kjører Threshold på den ville du få omtrent det samme som ved å bruke Color range/Highlights, dvs alt over 50% lyst (128) blir hvitt.
Savner ctrl+bracket for å endre brush-størrelse. Her og kommer AltGr inn og ødelegger.

6348247[/snapback]

Dette har jeg også savnet, så derfor har jeg i CS2 laget shortcuts (ikke mange ledige i PS..) på "ø" og "æ" for mindre/større, og "'" for mykere og "*" for hardere (tasten til høyre for æ, uten og med Shift). Funker helt bra :)
Lenke til kommentar
[Dette har jeg også savnet, så derfor har jeg i CS2 laget shortcuts (ikke mange ledige i PS..) på "ø" og "æ" for mindre/større, og "'" for mykere og "*" for hardere (tasten til høyre for æ, uten og med Shift). Funker helt bra

 

Hm... Lurt, kanskje man skulle gjort det. Har et lite prinsipp om å alltid benytte default hurtigtaster, men her har man jo ikke så mye valg.

Lenke til kommentar
Hm... Lurt, kanskje man skulle gjort det. Har et lite prinsipp om å alltid benytte default hurtigtaster, men her har man jo ikke så mye valg.

6352882[/snapback]

Vel, her har man jo valget mellom å ha en hurtigtast eller ikke? ;)

For meg sparer det ihvertfall voldsomt med tid å bruke hurtigtaster.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...