Gå til innhold

Store systemer-feks en nettbutikk


Anbefalte innlegg

Hallois :dribble:

 

Jeg har nå tenkt å sikte til noen store greier i php. Tenkte på å lage en enkel nettbutikk.

 

Her dukker det opp mange spørsmål for meg.

 

Jeg har lyst til å gå ut fra en mal og har valgt www.psdata.no som et eksempel.

Har for eksempel tenkt å implementere forsiden og skjerm kategorien, altså vis av alle skjermer.

 

Men hvordan fungerer disse systemene som nettbutikkene lager??

 

1. Blir for eksempel informasjonen av en skjerm (bilde,pris, informasjon) lagret i en database, blir det lagret i en tekstfil og lest derifra eller hva? Selve bildet antar jeg blir lagret i en mappe på serveren, men selve filnavnet i databasen.

 

2 Blir det i såfall brukt en array til å representere informasjonen? I såfall, er det mest 2 dimensjonal array som blir brukt eller hva?

 

3. Hvordan er det med grafikk og farger på sidene? altså han som programmerer, driver han med grafikk også? Grunnen til at jeg spør er fordi hvis det er 1 som kan flash og en som driver med programmering, så må jo de vite hva hver enkelt har gjort for å kunne fortsette arbeidet.

 

4. Er det brukt templates for å lage sidene og er layouten laget i photoshop?

 

5. Hvilket programmeringsspråk er det som er mest brukt? jeg for min del driver med php men har en mistanke om at asp er det mest brukte.

 

Ok, altså alle disse spørsmålene stiller jeg fordi slike systemer er veldig store. Og da lurer jeg altså på hvordan de klarer å vedlikeholde alt på sidene.

 

 

Ihvertfall så håper jeg noen har kjennskap til dette her og kan dele all informasjon slik at jeg kan begynne å følge den standarden som er der ute. Jaja, standard og standard, men en måte må være den enkleste og mest effektive som de fleste bruker antar jeg og jeg har alltid lurt på hvordan de gjør disse greiene.

 

På forhånd takk :w00t:

Endret av Navido
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk

 

Interessante greier. Skal se på det.

 

Men jeg vil lage noe selv og hadde håpet på svar på spørsmålene mine fremfor å måtte bruke et ferdig laget system,man lærer ikke så mye :p

..

6317541[/snapback]

jeg forstår..... men ettersom du kan, er interessert i PHP så kan du kanskje bidra med noe..... ellers, så kan du finne mye tips hvis du skal lage noe selv. det er mye info der.....

 

lykke til med prosjektet :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg har nå tenkt å sikte til noen store greier i php. Tenkte på å lage en enkel nettbutikk.

Her dukker det opp mange spørsmål for meg.

Jeg skal se om jeg kan svare på spørsmålene dine. Jeg har ikke selv skrevet mye PHP/SQL eller HTML for den saks skyld, men har teori og jeg skal nok koke opp noen svar likevel.

 

Men hvordan fungerer disse systemene som nettbutikkene lager??

1. Blir for eksempel informasjonen av en skjerm (bilde,pris, informasjon) lagret i en database, blir det lagret i en tekstfil og lest derifra eller hva? Selve bildet antar jeg blir lagret i en mappe på serveren, men selve filnavnet i databasen.

Alt blir lagret i en relasjonsdatabase ja. I databasen blir alle data om alle produkter og metadata lagret. Bildene blir nok lagret på den måten du sier.

 

2 Blir det i såfall brukt en array til å representere informasjonen? I såfall, er det mest 2 dimensjonal array som blir brukt eller hva?

Er du sikker på at du mener "representere" her? Dersom du mener hvordan dataene blir lagret i databasen er det nok ikke arrayer (selv om strukturen er ganske lik) men tabeller. Det finnes utallige måter å strukturere en slik relasjonsdatabase så akkurat hvordan psdata sitt systemer designet skal jeg ikke spekulere i.

 

3. Hvordan er det med grafikk og farger på sidene? altså han som programmerer, driver han med grafikk også? Grunnen til at jeg spør er fordi hvis det er 1 som kan flash og en som driver med programmering, så må jo de vite hva hver enkelt har gjort for å kunne fortsette arbeidet.

Det grafiske utseendet presentert i HTML og dataene i relasjonsdatabasen trenger ikke å bli kodet av samme person nei. Enkelt sagt kan du si at en slik side består av fem komponenter. Relasjonsdatabasen og dens struktur, SQL-spørringene mot denne databasen, PHP-koden hvor parametere blir tatt imot og rett spørringer blir kjørt og HTML blir spyttet ut, HTML-koden som beskriver dataene som skal vises og til dels den ferdige sidens struktur, CSS-koden som forteller hvordan dataene skal vises grafisk. (ideelt sett, men i praksis blir mye av det visuelle beskrivet i HTML-koden selv om det er 'feil') Hver av disse fem komponentene kan programmeres av forskjellige personer så lenge den ferdige sidens struktur er bestemt på forhånd og det er kommunikasjon mellom partene. I praksis vil nok PHP,HTML og CSS programmeres av samme person, men så lenge de på forhånd har bestemt hvordan data skal behandles trenger ikke den personen designe databasen eller skrive SQL-koden.

 

4. Er det brukt templates for å lage sidene og er layouten laget i photoshop?

Så store sider som dette bruker nok ikke templates men designer hele siden fra grunnen av. Det kan være mange fordeler med det som hastighet, utvidbarhet, mulighet for egne funksjoner, at det grafiske kan bli designet mot databasen (og ikke motsatt) og at den personen som setter opp siden får bedre innsikt i hva og hvordan om systemet. Om layouten er laget i photoshop har jeg ingen aning om, men det virker logisk at designet har gått gjennom en vurderingsprosess som et bilde før det ble kodet, men til det trenger du ikke nødvendigvis noe mer enn mspaint eller en penn og et A4-ark.

 

5. Hvilket programmeringsspråk er det som er mest brukt? jeg for min del driver med php men har en mistanke om at asp er det mest brukte.

Jeg prøvde å finne statistikk men det var vanskelig. Slik mitt inntrykk er er at PHP blir mest brukt av non-komersielle sider både fordi det er lisensfritt, det kjører på lisensfrie operativsystemer og hosting lett tilgjengelig for lite eller lite kostnad mens ASP ofte blir brukt av større og mer komplekse systemer. Det meste kan du gjøre i begge språk men akkurat hvor forskjellene kommer inn kan ikke jeg svare på. PHP som er åpent, lisensfritt og populært blant våre peers vil jeg si stikker seg ut som det beste valget å starte å lære seg.

 

Ok, altså alle disse spørsmålene stiller jeg fordi slike systemer er veldig store. Og da lurer jeg altså på hvordan de klarer å vedlikeholde alt på sidene.
"Modulære" komponenter (database, datastruktur, visuell presentasjon av data) og et (veldig) bra databasedesign hjelper nok på der.
Lenke til kommentar

Ikke for å være frekk, men i mine øyne er dette kansje spørsmål du burde kunne svaret på FØR du tar på deg et såpass stort prosjekt, selv om lagring av produkter i seg selv kansje ikke er det vanskeligste.

 

PHP og ASP er i seg selv omtrent LIKE sterke så vidt jeg vet, men som nevnt over er PHP blitt veldig populert blant oss selvlærte da det er lisensfritt, dessuten også sansynligvis et av de letteste språk å lære seg.

 

PHP er jo ikke spesielt gammelt, så er nok en del eldre løsninger laget i ASP rett og slett fordi det er det litt eldre utviklere har lært seg.

 

Nå er ikke jeg noen stor ekspert på .NET programering, men så vidt jeg vet innebærer ASP flere språk, ikke bare ett som i PHP. Du kan bruke C#, Visual Basic og Java Script som SSI.

 

Det hele er vel egentlig en smakssak. Dessuten kjører vel neppe ASP på en linux server?

 

Som et tips til videre når det gjelder betalingssystemer (Noe jeg anser som det mest knotete ved å lage egen nettbutikk) er kansje paypal et godt alternativ da det er relativt lett å sette opp og du slipper VISA og mastercard systemer selv da paypal tar for seg allt dette. En god guide til hvordan bruke PayPal på siden din har faktisk Zend laget for deg:

 

http://www.zend.com/zend/tut/tutorial-paypal.php

 

Huk å sett deg godt inn i SQL, du trenger å kombinere mange tabeller. Her holder ikke en vanlig SELECT

Endret av NH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...