Gå til innhold

Rask server - sql/php


Anbefalte innlegg

Jeg har en server hjemme som leverer en side basert på EZ Publish cms.

 

Nettsiden er med andre ord dynamisk og basert på MySQL og PHP.

 

Jeg opplever at siden til tider går veldig tregt, selv om det er lite bilder og lignende "tunge" elementer. Linjen ut er grei, så det er nok selve pc'en min som er flaskehals. Det merkes blant annet på at det tar lang tid å legge inn innhold på nettsiden.

 

Nå har jeg endelig overskudd til å sette opp en ny maskin som server, og lurer på hva jeg burde gå for på denne fronten.

 

Hovedkravene er:

- rask levering av nettsiden

- stille maskin... trenger jo ikke rått gfx-kort :p

- WinXP m/remote desktop

- gjerne lite kabinett så det ikke tar så mye plass

 

Takknemlig for innspill !!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva server er det du har nå, kan hende den enkleste/billigest løysingen er å oppgradere den.

Den oppgaven krever en god del ram iforhold til andre mer vanlige websider, og en del mer cpu kraft.

 

Men hvor mye penger skal du legge i den serveren?

 

Vil anbefale noe som en cpu på mer enn 2ghz, 1024mb ram og resten du trenger...

Og jeg vet ikke helt om Windows er det beste for en slik oppgaven, men det funker sikkert

Endret av Borf
Lenke til kommentar

Serveren min nå har ca 2,5 mhz CPU fra Intel.

På ramsiden er det nok noe svakere ja... kun 248mb RAM.

 

Kanskje det vil være tilstrekkelig å oppgradere til litt mer RAM ? !!

 

En annen ting som slo meg er at jeg kjører en WAMP løsning (altså en ferdigpakke med sql,php osv). Mister man ytelse på en slik løsning ? Vil det være noe å hente på å reinstallere alle disse pakkene selv?

Lenke til kommentar
Serveren min nå har ca 2,5 mhz CPU fra Intel.

På ramsiden er det nok noe svakere ja... kun 248mb RAM.

 

Kanskje det vil være tilstrekkelig å oppgradere til litt mer RAM ? !!

 

En annen ting som slo meg er at jeg kjører en WAMP løsning (altså en ferdigpakke med sql,php osv). Mister man ytelse på en slik løsning ? Vil det være noe å hente på å reinstallere alle disse pakkene selv?

6307019[/snapback]

 

Du mener 2.5ghz. Er det celeron? Prøv å kjøp mer ram du. kjøp en pakke med 2x512ram. :-)

Lenke til kommentar

En slik ferdigpakke med alt i vil fungere helt fint, tviler på om det er så mye å hente i å instalere det på nytt.

 

Det er ikke rart at det går seint om du bruker Windows og 248mb. Jeg har selv prøv ez pub på en Linux box med 386mb ram, og kom raskt til konklusjonen om at det var alt for lite ram til å drive det.

 

Så med mer ram og litt mer tweaking av php.ini og httpd.conf så har du sikkert en helt greit server til det formålet.

Som Crewer tipset om så er bør du kjøpe deg 2x512=1gb. Tipper du bruker helt vanlig ddr pc 3200 ram i den pcen, slik at du får kjøpt de forholdsvis billigt.

Lenke til kommentar

Hva slags OS burde jeg kjøre i stedet for WinXP?

Har hatt en linux server tidligere, men det er litt stress - hver gang jeg skal gjøre noe må jeg starte fra scratch (ettersom jeg ikke kjenner linux så godt).

 

Funker det med win2000 eller noe sånt (hehe, har bare vært innom win95, winME, win 98 og winxp jeg...) - og er det veldig annerledes å bruke enn winXP?

Lenke til kommentar

oki, jeg har sjekket priser - det er litt forskjell her.

 

Hvilken utgave av windows 2003 server burde jeg gå for her?

Ser at det er noe som heter Web server, men det er vel ikke uten videre gitt at den er best til min bruk (hosting av liten nettside som kjører PHP, SQL og PERL).

Lenke til kommentar
Jeg opplever at siden til tider går veldig tregt, selv om det er lite bilder og lignende "tunge" elementer. Linjen ut er grei, så det er nok selve pc'en min som er flaskehals. Det merkes blant annet på at det tar lang tid å legge inn innhold på nettsiden.

6305267[/snapback]

Hva slags hardware og linje har du nå?

 

Jeg vet at admin-grensesnittet til EZ kan til tider være sirup, selv om man aksesserer i utgangspunktet en rask maskin. Har irritert meg ofte over dette. Har man litt dårlig linje i tillegg kan man bare sitte der og koke kaffe. Angående hastighet på selve sida kan det løses ganske bra ved å slå på caching i EZ. Jeg har kun litt erfaring med dette, men nøkkelen er vanligvis cache-blokker. Det kan øke hastigheten ganske dramatisk.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...