Gå til innhold

Relaterte søkeord ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dagens nøtt: Har lenge lurt på hvordan noen søketjenester klarer å vise relaterte søkeord til søket ditt. Noen idéer?

6297959[/snapback]

Antageligvis med stemming.

Det finnes en PECL-pakke av snowball stemming implementasjon her, som også skal støtte norsk.

 

Jeg har aldri testet stemming selv, og om du titter på det så er det fint om du gir litt tilbakemeldinger her. Jeg er i alle fall interessert i å høre om erfaringer :)

Lykke til.

 

PS: Du må nok gjøre litt mer magi for å bruke det på en fornuftig måte om du ønsker synonym-ish relaterte ord også.

Lenke til kommentar
Enten ligger alle ord lagret i et slags hirarki, eller så lagres den info om hvilke ord hver bruker søker etter (Andre som søkte etter #søket ditt# søkte også etter dette...)

 

Om jeg skjønte spørsmålet ditt riktig?

 

Jeg mener ikke å finne andre som har gjort samme søk og hva de (også) søkte på. Da blir det ingen sammenheng, ettersom det ikke er vanlig og bare søke innenfor samme kategori. Men jeg har vært innom søkemotorer hvor man f.eks. kan søke på 'database' og få similar searches 'mysql' o.l. ...stilig :)

 

Fant ikke noe dokumentasjon om stemming så vet ikke om det hjelper enda, ska teste det ut senere og kommer med tilbakemelding da.

Lenke til kommentar
Enten ligger alle ord lagret i et slags hirarki, eller så lagres den info om hvilke ord hver bruker søker etter (Andre som søkte etter #søket ditt# søkte også etter dette...)

 

Om jeg skjønte spørsmålet ditt riktig?

 

Jeg mener ikke å finne andre som har gjort samme søk og hva de (også) søkte på. Da blir det ingen sammenheng, ettersom det ikke er vanlig og bare søke innenfor samme kategori. Men jeg har vært innom søkemotorer hvor man f.eks. kan søke på 'database' og få similar searches 'mysql' o.l. ...stilig :)

 

Fant ikke noe dokumentasjon om stemming så vet ikke om det hjelper enda, ska teste det ut senere og kommer med tilbakemelding da.

6299057[/snapback]

 

Jeg ga deg jo 3 helt konkrete linker på stemming, med linker for php-støtte.

Og du klarte ikke finne noe :ohmy:

Lenke til kommentar

Sorry jeg så bare ene linken, men stemming blir nok litt feil ettersom det bare er varianter av samme ord, ikke ord av samme kategori.

 

Jeg tror egentlig ikke det finnes noen 'smart' løsning på dette problemet, men heller at du må opprette relaterte tags eller lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...