Gå til innhold

Hvordan er det å ta førerkortet i utlandet?


KristianF

Anbefalte innlegg

Nå er det jo blitt nokså populært å ta førerkortet i land som f.eks. Polen.

Er det noen som har noe mer informasjon om det?

Snakka med en fyr derfra, og han sa det kosta fra 3-4000kr, og du trenger 30 kjøretimer, og du blir overvåka av 3 kamera i bilen hele tiden.

Lurer på om jeg skal ta førerkortet nå i sommer der, men er litt usikker på om jeg vil klare alle de 30 timene på 4 uker.

 

Er det noen andre som har prøvd å ta førerkortet der og kan fortelle litt om hvordan alt skjer?

 

Tenkte jeg skulle kontakte en kjøreskole der nede, men har ikke peiling på noen telefonnummer eller internettsider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er det jo blitt nokså populært å ta førerkortet i land som f.eks. Polen.

Er det noen som har noe mer informasjon om det?

Snakka med en fyr derfra, og han sa det kosta fra 3-4000kr, og du trenger 30 kjøretimer, og du blir overvåka av 3 kamera i bilen hele tiden.

Lurer på om jeg skal ta førerkortet nå i sommer der, men er litt usikker på om jeg vil klare alle de 30 timene på 4 uker.

 

Er det noen andre som har prøvd å ta førerkortet der og kan fortelle litt om hvordan alt skjer?

 

Tenkte jeg skulle kontakte en kjøreskole der nede, men har ikke peiling på noen telefonnummer eller internettsider.

6297405[/snapback]

 

Tror man må være ute av landet i 6 måneder sammenhengende for å kunne overføre utenlandsk førerkort til norsk, men er ikke helt sikker. :hmm:

Sjekk på www.vegvesen.no eller ring dem!

Lenke til kommentar

Eneste forskjellen for en nordmann og en polakk er at du får en engelsk-talende lærer.

 

Driver å leiter etter noen linker, men er vanskelig når jeg ikke vet hva trafikkskole er på polsk :p

Men skal ta å høre med mamma.

Og jeg stikker til polen om 2 uker, så skal stikke innom og snakke med de da.

 

 

Da fant jeg litt informasjon.

http://www.autospeed.pl/

Prisen ligger på 1200zl (2400kr) for 30 kjøretimer (du må ha minimum 30), og 30 teoritimer.

og en annen skole, http://elka.szczecin.pl/index.html , tar ca. 900zl (1800kr).

 

Er vel billig nok? :)

 

Skal se om jeg får mamma til å oversette mer når hun kommer hjem fra jobb.

Hun må stikke å ta nattvakt nå, så fikk ikke kjangs til å oversette mer for meg.

 

Forresten, kjøreskole på polsk er "nauka jazdy".

Endret av Stealth-
Lenke til kommentar

Om du mister lappen i Norge, enten det er promillekjøring eller at man kjører for fort så kan man stikke til Polen å ta sertifikat på nytt der på to uker og reise til Norge og kjøre fullt lovlig. Er ikke sikker om det var Max Power, AMS eller Autofil som skrev det og sa det var bekrefta av Politi, men jeg satser på at det var det første.

Lenke til kommentar

Ok, men de fullesvina som ikke klarer å skille mellom bil og alkohol kan klare seg uten lappen.

 

Nå snakker jeg om de som ikke drikker mens de kjører, og som gjerne vil ha flere kjøremuligheter.

 

Til Bitex: Mora mi sender meg ingen plass, jeg er stor nok til å ta vare på meg selv, og ja jeg har en plass å bo (cirka 6 år) :)

Lenke til kommentar
Haha, syns jeg ser mamma sender deg til polen i flere mnd for å kjøre opp til lappen, jeg. Bare å fly dit koster jo mere enn selve sertifikatet. Så skal du bo et sted også regner jeg med.

6325143[/snapback]

 

Tro meg lille venn, det er billigere å fly til polen, bo på hotell og ta førerkortet i 1mnd enn det er å ta førerkortet i norge når du bor hjemme og den kjære mammen din spanderer all mat og husleige på deg.

 

Vi leiger ut leilighet dere nede, 2000kr/mnd, og den ligger nær sentrum i szczecin.

Finnes selvfølgelig mye billigere (og dyrere) alternativer også.

Utenom kommer regninger på ca. 500-1000kr i mnd, og mat på ca. 1000kr/mnd.

Så litt kjapp utregning blir da 2000kr + 1000kr + 1000kr = 4000kr + lappen (2000kr) = 6000kr.

Så kommer reise på ca. 500-1500kr.

Så totalpris blir ca. 7-8000kr.

Selvfølgelig mye billigere om dere er flere personer.

 

Motorsykkel (A) eller Lett-mc (A1) koster ca. 1600kr.

Bil (B) ca. 2000kr

Lastebil © ca. 3000kr

Lastebil + tilhenger (CE) ca. 5500kr

 

Prisene varierer med flere hundre kr fra plass til plass.

 

Jeg har sendt mail til 5 forskjellige skoler nå, så skal se hva de skriver om å ta inn utledninger.

Endret av Stealth-
Lenke til kommentar
Eneste forskjellen for en nordmann og en polakk er at du får en engelsk-talende lærer.

6321531[/snapback]

Leste noe om at det var problem å finne engelsktalende kjørelærere i polen. De fleste snakker bare polsk, og kanskje litt tysk. De fleste utlendingene som tar lappen i Polen er tyske. For en del av dem er det nok ikke første gang.. :p

 

Tror man må være ute av landet i 6 måneder sammenhengende for å kunne overføre utenlandsk førerkort til norsk, men er ikke helt sikker.  :hmm:

Sjekk på www.vegvesen.no eller ring dem!

6297445[/snapback]

Stemmer det, men polske kjøreskoler har visst funnet en måte å omgås dette regelverket på.
Lenke til kommentar
Haha, syns jeg ser mamma sender deg til polen i flere mnd for å kjøre opp til lappen, jeg. Bare å fly dit koster jo mere enn selve sertifikatet. Så skal du bo et sted også regner jeg med.

6325143[/snapback]

 

Tro meg lille venn, det er billigere å fly til polen, bo på hotell og ta førerkortet i 1mnd enn det er å ta førerkortet i norge når du bor hjemme og den kjære mammen din spanderer all mat og husleige på deg.

 

Vi leiger ut leilighet dere nede, 2000kr/mnd, og den ligger nær sentrum i szczecin.

Finnes selvfølgelig mye billigere (og dyrere) alternativer også.

Utenom kommer regninger på ca. 500-1000kr i mnd, og mat på ca. 1000kr/mnd.

Så litt kjapp utregning blir da 2000kr + 1000kr + 1000kr = 4000kr + lappen (2000kr) = 6000kr.

Så kommer reise på ca. 500-1500kr.

Så totalpris blir ca. 7-8000kr.

Selvfølgelig mye billigere om dere er flere personer.

 

Motorsykkel (A) eller Lett-mc (A1) koster ca. 1600kr.

Bil (B) ca. 2000kr

Lastebil © ca. 3000kr

Lastebil + tilhenger (CE) ca. 5500kr

 

Prisene varierer med flere hundre kr fra plass til plass.

 

Jeg har sendt mail til 5 forskjellige skoler nå, så skal se hva de skriver om å ta inn utledninger.

6326396[/snapback]

 

Dette var ikke akkurat dyrt ;)

 

Blir spennende å se hva det koster med tolk inkludert.

 

Sjekker du kjøreskoler rundt om i landet?

Er interessert i kjøreskole i "nærheten" av Szczecin.

Lenke til kommentar
Sjekker du kjøreskoler rundt om i landet?

Er interessert i kjøreskole i "nærheten" av Szczecin.

6341470[/snapback]

 

Sjekker helst i szczecin (og litt rundt) siden vi har vår egen leilighet der og oppholder oss mesteparten av tiden der.

 

Har enda ikke fått noe svar fra de andre skolene, men skal se om jeg får noen venner i szczecin til å sjekke opp litt mer for meg vist jeg ikke får svar fra de andre skolene jeg har sendt mail til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...