Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bsod - afd.sys - flere ganger til dagen


Anbefalte innlegg

Jeg har i de siste månedene fått en blå skjerm noe alla dette her -driver_irql_not_less_or equal - afd.sys. Har googlet og prøvd å finne ut hva det kan være, men finner ikke ut stort, de fleste relevante sider er på andre språk. Så da lurer jeg litt på om andre har vært borti liknende(fant ingenting på siden via søk funksjonen). Jeg har nå hatt 3slike bsod på 10min, det varierer litt, men en ting jeg kan være sikker på er at viss jeg laster ned og gjør andre ting samtidigt får jeg fort en slik bsod. Det slår stort sett aldri feil, men jeg kan alikevel få slike bsod helt uten videre.

 

Jeg har ikke varme problemer, har heller ikke installert noe ny hardware i det siste, virus og slikt tviler jeg også på at jeg har noe av, føler jeg har ok kontroll på det området.

 

Specs: A8v Deluxe , Amd 3500+ 512x2 Corsair cl 2, Radeon 9800 pro.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri sett feilen, men afd.sys er bl.a. enhetsdriveren som styrer Microsoft's Winsock TCP/IP communications protocol. Det er visstnok et problem med dette og Alcohol 120%, men kan visst være så mye rart.

 

En av "høvdingene" på TechSpot skriver Stop: 0x000000D1: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL - The system attempted to access pageable memory using a kernel process IRQL that was too high. The most typical cause is a bad device driver (one that uses improper addresses). It can also be caused by faulty or mismatched RAM, or a damaged pagefile.

 

Hva gjør man? Tja, jeg ville prøvd alt fra å enable Spread Spectrum, kjøre memtest, flytte om på ram-brikkene, heve CL fra 2 til 3, sette i mere ram osv. for eventuelt å eliminere den biten.

 

Joda, hvis ram er CL2 så er den ment å kjøre med det, men dette er ment for testing - Når feilen kan være så mange ting, da tror jeg det er lurt å senke ytelsen på de forskjellige komponentene systematisk for å feilsøke - sjekk hendelsesloggen i EventViewer - sikker på at den er fri for spyware?

Lenke til kommentar

Okey takk for svar, få kjøre en mem test og dille litt med rammen og se om det hjelper. Har bare deaom tools installert, sjekket litt på forumet deres, men fant ingen liknende problemer, så rekner med at det ikke lager kvalm. Leste litt om at noen firewaller kunne lage trøbbel, men har brukt kerio i en del år nå uten problemer, men avinstallerer for å ha prøvd alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...