Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til AdHoc


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nettopp satt opp et AdHoc-nettverk mellom to maskiner. En bærbar og en stasjonær.

 

Har hørt at dette kan brukes til filoverføring, og deling av mapper og dokumenter.

 

Ønsker ikke kommentarer som "Google er din venn" eller "Prøv google".

 

Har prøvd google selv, og fant kun PDF-filer om bedrifter og mas.

 

Håper noen kan dette, takker for alle svar! ;)

 

EDIT: det jeg hadde skrevet forsvant visst.

 

Prøver igjen:

 

Hvordan får man tilgang til den andre maskinens filer?

 

Nettverket er satt opp og funker greit (tror jeg)

 

Maskinene er ihvertfall tilkoblet, men hvordan får jeg tilgang fra den ene maskinen, til den andre?

Endret av tissedam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle datamaskiner har et navn. Dette navnet finner du her:

->høyreklikk på min datamaskin ->egenskaper ->datamaskinnavn

 

For at det skal bli lettere å komme seg inn på datamaskinene, kan du endre på disse navnene hvis du klikker på 'Endre'.

 

Når du har funnet ut hva datamaskinene heter, kan du f.eks klikke på ->Start ->Kjør, og skriv inn to skråstreker (\\) og navnet på datamaskinen du vil inn på. F.eks: "\\anders"

 

Hvis du ikke finner noe der, er det fordi du ikke har delt noe. For å dele mapper på datamaskinene, gjør følgene:

- Høyreklikk på en mappe du vil dele

- Klikk på 'Egenskaper'

- Klikk på 'Deling'

- Klikk på 'Del denne mappen over nettverket'

Lenke til kommentar
Alle datamaskiner har et navn. Dette navnet finner du her:

->høyreklikk på min datamaskin ->egenskaper ->datamaskinnavn

 

For at det skal bli lettere å komme seg inn på datamaskinene, kan du endre på disse navnene hvis du klikker på 'Endre'.

 

Når du har funnet ut hva datamaskinene heter, kan du f.eks klikke på ->Start ->Kjør, og skriv inn to skråstreker (\\) og navnet på datamaskinen du vil inn på. F.eks: "\\anders"

 

Hvis du ikke finner noe der, er det fordi du ikke har delt noe. For å dele mapper på datamaskinene, gjør følgene:

- Høyreklikk på en mappe du vil dele

- Klikk på 'Egenskaper'

- Klikk på 'Deling'

- Klikk på 'Del denne mappen over nettverket'

6286311[/snapback]

Funket ikke. Fikk bare feilmelding. Hva kan være galt?

Lenke til kommentar

Kan det hende du har noen firewaller som stopper komminukasjonen?

 

Ellers kan det være greit å lese dette fra stickyen

 

Deling - Sharing

 

Husk: Kjør Windows Update før du legger ut filer. Hold alltid Windows oppdatert! Noe du også burde gjøre er å ha en skikkelig brannmur oppdatert. Sygate Firewall er et veldig godt valg.

 

Først vil jeg ta for meg litt om 'sharing' eller fildeling, som mange sier. Det første man må gjøre for å aktivere delingen på din pc, er å kjøre en Nettverksveiviser på Kontrollpanel -> Nettverkstilkoblinger. Når du har kjørt den, har du spesifisert et navn på pc'en. La oss si at dette navnet er "OLAF". For da å komme inn på det vi kaller en "share", må man skrive "\\OLAF" i adressefeltet. Man vil da se noen mapper. Disse mappene kan variere, men som vanligst er det mappene "Delte dokumenter" og "Planlagte oppgaver" som er delt. For å dele andre mapper/disker, må du gjennom en prosedyre.

Den er som følger:

Høyreklikk på mappen/disken du vil dele -> Velg "Deling" -> Huk av "Del denne mappen på nettverket" -> OK.

Når en person nå skriver "\\OLAF" vil han få opp de delte mappene dine. Han kan da lese innholdet, men ikke slette eller misbruke den.

 

Vil du ha mer kontroll over Sharen din? Det kan lett gjøres:

Gå inn på Min Datamaskin -> Verktøy -> Mappealternativer -> Vis -> Ta vekk huken på "Bruk enkel fildeling".

Du vil nå ha flere alternativer når du deler noe. Du vil f.eks. kunne velge maks antall brukere tilkoblet til sharen samtidig, MEN en ting er viktig. Når du har sharet den nye mappen via den avanserte fildelingen, MÅ du gå inn på tab'en "Sikkerhet" etter du har høyreklikket på den delte ressursen. Der må du klikke:

Legg til -> Skriv "Alle" -> OK.. Nå må du gi gruppen "Alle", tillatelsene: Lese og kjøre, Vis mappeinnhold, og Lese.

Uten disse tillatelsene vil han/hun som prøver å komme inn på mappen, kun få feilmeldingen "Ingen Tilgang". Du får selv eksperimentere litt her, og hvis du får problemer kan du poste det her.

 

Men synes du det er litt tungvint å gå inn på en annen persons share ved å skrive "\\PCNAVN" i adressefeltet, kan du gjøre som følger:

Min datamaskin -> Verktøy -> Koble til en nettverksstasjon -> Fyll ut den korrekte informasjonen -> OK.

Du vil nå få en ny harddisk på Min datamaskin. Når du dobbeltklikker på denne, vil du komme rett inn til stedet du spesifiserte.

 

edit: også dette

 

Aktivere gjestekontoen!

 

For å aktivere Gjestekontoen så MÅ du aktivere "The hard way".

Dvs. aktivere den for all tilgang og ikke bare aktivere den via Kontrollpanel -> Brukerkontoer. Det eneste som skjer da er at lokale brukere vil se Gjest i "Welcome Screen".

Dette gjør du ved å høyreklikke på min datamaskin -> Behandle -> Lokale brukere og grupper -> Brukere -> Høyreklikk på Gjest -> Egenskaper -> Ta vekk huken som er på "Kontoen er deaktivert".

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Er du koblet opp på en hub/router som er satt opp til å dele ut IP-adresser? Hvis ikke, må du vel sette på manuelle IP-adresser på begge maskinene. Det vil si at du selv gir begge maskinene IP-adresser. For å gjøre det, gjør følgende:

- Klikk inn på Start->Kontrollpanel->Nettverkstilkoblinger

- Høyreklikk på den tilkoblingen du bruker og trykk på 'Egenskaper'

- Merk av 'Internettprotokoll' og trykk på 'Egenskaper'

- Merk av 'Bruk følgende IP-adresse' og skriv inn følgende i 'IP-adresse':

192.168.0.xx

...xx skal altså byttes ut med et tilfeldig tall, eller et tall etter eget ønske, fra 1 til 255. Alle som er på samme nettverk må vel og merke ha forskjellige IP-adresser.

Lenke til kommentar
Er du koblet opp på en hub/router som er satt opp til å dele ut IP-adresser? Hvis ikke, må du vel sette på manuelle IP-adresser på begge maskinene. Det vil si at du selv gir begge maskinene IP-adresser. For å gjøre det, gjør følgende:

- Klikk inn på Start->Kontrollpanel->Nettverkstilkoblinger

- Høyreklikk på den tilkoblingen du bruker og trykk på 'Egenskaper'

- Merk av 'Internettprotokoll' og trykk på 'Egenskaper'

- Merk av 'Bruk følgende IP-adresse' og skriv inn følgende i 'IP-adresse':

192.168.0.xx

...xx skal altså byttes ut med et tilfeldig tall, eller et tall etter eget ønske, fra 1 til 255. Alle som er på samme nettverk må vel og merke ha forskjellige IP-adresser.

6302590[/snapback]

 

 

Husk at AdHoc er via 2pcer og ikke hub/router.

 

Det andre er at HUSK OG VÆRE I SAMME SUBNET, gjorde den feilen engang. Brukte gud'ens mange timer på å finne det ut

Lenke til kommentar
Husk at AdHoc er via 2pcer og ikke hub/router.

 

Det andre er at HUSK OG VÆRE I SAMME SUBNET, gjorde den feilen engang. Brukte gud'ens mange timer på å finne det ut

6304696[/snapback]

OK, var ikke helt sikker på hva AdHoc egentlig er.

 

Subnet-nummeret skal vel automatisk stille seg inn på: 255.255.255.0, så hvis man ikke fikler med det nummeret, har man vel uansett samme subnet mask. :p

 

Forresten - en ting til: Har du installert driver til nettverkskortene? Det må man gjøre for å få nettverkskortene til å fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...